De kracht waarmee de blokken tegen de schijf drukken zal kleiner zijn. Het moment op de as zal gelijk blijven. Dat hangt puur van de wrijving van de band op de ondergrond af, niet van de remschijf.Ook Peter schreef: ↑wo 7 juni 2023, 16:46 Mijn ‘denkfout’ is misschien dat ik zelden met mijn Forekaster/Barzo/Racing Ralph het voorwiel geblokkeerd krijg en ook niet zou weten waarom ik dat zou willen.
Bij een blokkerend voorwiel zal bij dezelfde band en dus zelfde losbreekkracht de kracht op de remklauw minder worden bij een grotere schijf maar waarom zou je dat willen?
Die kleinere kracht zou ik persoonlijk alleen willen als de huidige kracht niet volstaat om de remschijf tot stilstand te kunnen brengen op het terrein dat ik rijd ... of als mijn schijven heel vaak te heet worden. Maar dat laatste geval zou ik eerst eens nadenken over het terrein dat ik rijd en mijn rijvaardigheid op zulk terrein.