Radon Jealous XC lichtgewicht < 7 kg

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Fatbiker schreef: do 8 juni 2023, 16:10 Die R1 Racing zijn ook wel echt een twijfelgeval. Ik herinner me nog vaag dat ik er over heb gelezen dat ze snel aanliepen, maar heel veel meer kan ik er nu niet over vinden. Ze zijn gelukkig niet heel duur te vinden, dus misschien een gokje waard
Klopt, er past nét 1 spelkaart tussen blok en rem. Dat is 0,weinig mm speling :D
Ik heb de remklauwen netjes afgevlakt, dat maakte het leven makkelijker. Zolang de dunne rotors niet krom zijn...

Ik heb die van mij een jaar of 5 probleemloos gebruikt, daarna een jaar of 3 niet gebruikt (corona en wat niet :roll:), en nu ik ze onlangs weer in gebruik nam onstonden er problemen. Ik sluit niet uit dat ik de zuigers te lomp het teruggeduwd en/of te dikke rotors heb gebruikt. Als die Ashima rotors dikker zijn dan Formula (1,75mm, zeg uit ik mijn blote hoofd), dan moet je misschien even nagaan of dat een probleem kan zijn. Ik moet daar nog induiken, maar ga mijn klauwen sowieso reviseren aangezien ik het mooie en fijne remmen vind. En ze voelen zo absurd licht tijdens montage en aan de weegschaal :D

Mocht je net als bij je Salsa toeters en bellen op je fiets willen schroeven (ondanks gewicht :wink:) dan heb je met die R1 remmen wel lekker veel ruimte: https://ep1.pinkbike.org/p5pb24775018/p5pb24775018.jpg
Ga je de functionaliteit van die Salsa niet missen?
Het is hier geen ponykamp!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hier in mijn topic staan een hoop gewichten.

viewtopic.php?t=155645

Ik heb ook complete excel lijsten en die zitten vaak binnen de 100 gram van de totale bouw.
Twee weken terug ook nog een scalpel ht gebouwd komt op 9.3.

Die laatste wel met zware 1770 gram alu lefty, frame 1170 en zware schwalbes van 730 per stuk en powermeter.
Maar wel met red cassette en wielset van 1220gram ook en berk lupine zadel.

Als je heel laag in de 8 zit doe je het goed. Maar die 7 zie ik niet verschijnen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

De eerste foto is toegevoegd aan de beginpost :-D .

In de tussentijd heb ik weer wat leuke spulletjes binnen gekregen die het gewicht weer wat naar beneden gaan brengen. De Schwalbe Furious Fred banden gaan het grootste verschil maken. Verder nog een leuk Haero H.165 stuur op de kop getikt, dat ik al heel lang wilde hebben, maar nooit heb kunnen vinden. En een setje VP Bebop pedalen, nu nog met crmo as, maar hopelijk in de toekomst met titanium assen.

Ik overweeg nog om een 10-speed shifter en cassette te gaan monteren.

Onderdeel Type Gewicht
Frame Radon Jealous CF 1188
Voorvork Lauf TR Boost 969
Expander en topcap Lauf 41
Balhoofdstel Acros 50
Crankset Race Face Next 34T 430
Trapas lagers C-Bear 65
Achterderailleur Shimano XTR 980 tuned 150
Shifter Shimano XTR 9100 100
Derailleurkabel Shimano? 50
Cassette 3T Bailout 9-32 260
Remschijven Ashima Ai 160mm 135
Remmen Formula R1 Racing 350
Stuur Haero H.165 150
Handvatten Ritchey Superlogic 20
Zadel Smud 70
Zadelpen Darimo 80
Zadelpenklem Radon 17
Pedalen Xpedo M-Force 8 969
Banden Schwalbe Furious Fred 732
Wielset Carbon-Ti naven + Stans Crest MK3 + tape 1310
Ventielen Peaty's 14
Assen Syntace en Lauf 92
Bidonhouders Tune 25
Boutjes, spacers, etc. 50
Totaal 7317
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ha, was jij dat die mijn furious fred's gekocht heeft op MP? :D

Zou een mooi gewicht zijn.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

maverick76 schreef: do 6 juli 2023, 06:36 Ha, was jij dat die mijn furious fred's gekocht heeft op MP? :D

Zou een mooi gewicht zijn.
Haha, ik neem aan van wel ja :-q .

Gezien het bizar lage gewicht ben ik echt benieuwd of ze ook nog een beetje fietsen. De weinige reviews die ik heb kunnen vinden zijn nogal wisselend. Ze waren in ieder geval probleemloos tubeless te maken, wat ik best wel verassend vond.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Kleine wereld toch.

Zelf heb ik ze nooit gereden (zaten op een fietsje dat ik ooit kocht). Maar ik had niet verwacht dat die slappe elastiekjes makkelijk tubeless te krijgen waren.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

dat is serieus licht... ben benieuwd!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

suravida schreef: do 8 juni 2023, 12:17 We hadden ooit Robin van B die de onbetwiste koning van de WW was. Ik kan me vooral een paar Let's Rides herinneren waar hij niet bergop kwam wegens de ultralichte extreem compacte racecassette, of de Clavicula cranks die braken bij het minste of geringste.
O ja waar is de tijd van Robin van B.

Leuk project dit. Altijd met fascinatie naar gekeken, naar lightweight projecten.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Het stuur is binnen. Ben positief verast over het niveau van de afwerking. Zal wel serieus wennen worden met de breedte (maar 68cm) en de hoek van het stuur (ben alt bars gewend). Gewicht is iets hoger dan gehoopt met 169 gram.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Net waneer ik denk dat ik de gekste sturen nu wel gehad/gezien heb. :D

Mocht hij niet bevallen, ik heb nog een mooie Answer Protaper 20/20 liggen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Iemand een link naar de DH van Christiaan. Gezocht op Trek maar dat levert het niet op.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Jurriaan schreef: za 8 juli 2023, 17:33 Iemand een link naar de DH van Christiaan. Gezocht op Trek maar dat levert het niet op.
Deze? Bijna 2 maal zo zwaar.... :D

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=144849

Zoeken op Auteur en filteren op forum onderdeel
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Bijna klaar. Nu alleen nog wachten op de remleidingen. Dan kan ik ook de remmen monteren. Zadelpen is nog niet de juiste, die heb ik nog niet gevonden.

Ik heb last minute nog een Ethirteen XCX crankset gevonden, helaas met een non-boost kettingblad. Geen idee of dat gaat werken op een Boost frame. Zo niet, dan zet ik de Race Face Next cranks er op, totdat ik het juist kettingblad binnen heb.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het past bij de chainstays, dan werkt een non-boost crank heel goed met een boost achternaaf.
Maar je fiets ziet er snel uit.
Als je veel in de hogere versnellingen rijdt en wellicht een groter voorblad wilt gebruiken, dan kan je beter boost kiezen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

ziet er serieus racy uit! Dat stuurtje krijg ik dan wel een wegtrekker van :-{
Plaats reactie