Nieuwe MTB. Problemen met de buitenste tandwielen.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Bulls66
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 21 mei 2023, 09:37

Ik heb een nieuwe MTB gekocht. 2 x 11.

Als ik vooraan op het buitenste tandwiel zit, en achter op het binnenste tandwiel, en dan áchteruit trap, schiet de ketting er af.

De fietsenmaker zegt dat hij daar niks aan kan doen, aangezien dan de ketting niet in één lijn ligt.

Maar waarom maakt de fabrikant dan fietsen met 11 versnellingen achter, als je de buitenste tandwielen niet kan gebruiken ????
Laatst gewijzigd door Bulls66 op do 8 juni 2023, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Precies wat de fietsenmaker zegt, je ketting ligt dan te schuin en dan valt hij eraf. Kwestie van voor op je kleine blad rijden en achter een middelste tandwiel pakken, dan heb je hetzelfde lichtere of juist zwaardere verzet, maar dan met een andere verhouding tussen de tandwielen.

De buitenste tandwielen kun je beide gebruiken en de binnenste tandwielen kun je samen gebruiken. De buitenste én de binnenste gaat niet lukken. Nou ja, het lukt wel, maar dan sloop je binnen de kortste keren de ketting en tandwielen.
Bulls66
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 21 mei 2023, 09:37

Ik snap het wel. Ik probeer de buitenste tandwielen niet te gebruiken.

Maar een fiets wordt gefabriceerd en verkocht met 2 x 11 versnellingen. Terwijl je ze niet allemaal kunt gebruiken.

Ik vindt dat heel krom.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Wie zegt dat je ze kunt gebruiken, ze zitten er alleen maar op :winkie:

BMW's hebben ook knipperlichten maar die worden ook amper gebruikt :lol:

Het is nu eenmaal zo, dat is al sinds jaar en dag. Vroeger was het 3x8 bijvoorbeeld, dan was met een scheve ketting rijden ook geen succes. Je kunt de buitenste voorblad prima gebruiken, maar dan wel met met de buitenste tandwielen achter.

Ik snap alleen niet even hoe je van 2x12 opeens naar 2x11 gaat. Typfout in de eerste post of bedoel je iets anders?
aart93
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Bij een 2x of 3x versnellingsgroep zit er overlap in de versnelling, dus je hoeft helemaal niet met zo'n scheve ketting te fietsen.
Het is dus het idee tijdig te wisselen van voorblad.

Dus als je voor op het kleine blad fietst gebruik je achter in het algemeen maar de binnenste +/- 8 versnellingen.
Als je voor op het grote blad fietst gebruikt je achter de buitenste +/- 8.

Het kan zeker geen kwaad om een keer met een scheve ketting te fietsen. Het slijt alleen veel sneller.

Waarom zitten er dan 11 versnellingen op? Om een groot bereik te halen in combinatie met kleine stapjes.

Het is trouwens nergens voor nodig om achteruit te trappen....
Eric_nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 14 april 2021, 15:54
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 AL 2021

Het is ook niet nodig om het grote blad voor met het grote tandwiel achter te combineren. (En ook niet om klein voor en achter te rijden)

De overbrenging die dat oplevert kun je ook bereiken door voor naar het andere blad te schakelen en achter een tandwiel meer in het midden te kiezen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Bulls66 schreef: do 8 juni 2023, 21:24 Ik snap het wel. Ik probeer de buitenste tandwielen niet te gebruiken.

Maar een fiets wordt gefabriceerd en verkocht met 2 x 11 versnellingen. Terwijl je ze niet allemaal kunt gebruiken.

Ik vindt dat heel krom.
Je kan ze wel degelijk allemaal gebruiken, op de manier waar ze voor bedoeld zijn, door vooruit te trappen.

Geen idee waarom je achteruit zou willen trappen
Laatst gewijzigd door Peelrijder op vr 9 juni 2023, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Eric_nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 14 april 2021, 15:54
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 AL 2021

Ja maar jij hebt een 1x12, die is daar uiteraard voor bedoeld.

Het ging hier over de ketting "kruislings" rijden op een 2x11
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Peelrijder schreef: vr 9 juni 2023, 15:35
Bulls66 schreef: do 8 juni 2023, 21:24 Ik snap het wel. Ik probeer de buitenste tandwielen niet te gebruiken.

Maar een fiets wordt gefabriceerd en verkocht met 2 x 11 versnellingen. Terwijl je ze niet allemaal kunt gebruiken.

Ik vindt dat heel krom.
Je kan ze wel degelijk allemaal gebruiken, op de manier waar ze voor bedoeld zijn, door vooruit te trappen.

Klagen dat je ketting eraf loopt doordat je achteruit trapt is voor mij al iets wat aangeeft dat je totaal niet weet wat je aan het doen bent.
Weer lekker aan het afzeiken? We kunnen mensen ook informeren en helpen en daarmee onze mooie sport promoten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

We missen de grootste en belangrijkste vraag aan de TS.

Waarom wil je achteruit trappen ipv vooruit of je voeten stilhouden?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wil er iemand stoppen met onzin uit te kramen hier op het forum aub, omdat er genoeg andere zeer goede media kanalen hiervoor beschikbaar zijn :-q
Wanneer je geen advies kunt geven.....zeg of schrijf dan niets en meng je niet in het advies gesprek....totaal niet zinvol en ook puur nutteloos :evil: je geeft het forum geen goed imago :(

En nu to the point 2x11 set-up heeft 14 bruikbare versnellingen dat is een simpel gegeven van fabrikanten uit :-q dus daar valt niets
tegen in te brengen punt.
1x11 zijn 11 versnellingen.
2x11 zijn Geen 22 te gebruiken versnellingen maar 14 versnellingen en dat wil zeggen, je hebt een 22 setup nodig om dus uiteindelijk 14 versnellingen te kunnen gebruiken, vindt je dat te gek of je wilt het niet, dan neem een 1x setup :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hou maar op, TS is na het dumpen van zn probleem niet meer op het forum geweest.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dat heb ik ook gezien, eerste wat ik bekijk :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mad Wally schreef: vr 9 juni 2023, 19:59
Peelrijder schreef: vr 9 juni 2023, 15:35

Je kan ze wel degelijk allemaal gebruiken, op de manier waar ze voor bedoeld zijn, door vooruit te trappen.

Klagen dat je ketting eraf loopt doordat je achteruit trapt is voor mij al iets wat aangeeft dat je totaal niet weet wat je aan het doen bent.
Weer lekker aan het afzeiken? We kunnen mensen ook informeren en helpen en daarmee onze mooie sport promoten.
En o wee o wee wanneer je dat afzeiken, terug afzeik :lol: .... :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie