Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
DMA
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 24 februari 2022, 17:29

Hallo allemaal,

Mijn naam is Dominique, 32 jaar en woonachtig in Zuid-Limburg. Lees al enkele jaren als gast mee op dit forum en vergaap me telkens aan alle mooie bikes die hier in SYS voor bij komen. Nu toch maar eens aangemeld om ook vragen te kunnen stellen omtrent mijn idee om een eigen fiets te gaan bouwen.

Op 8-jarige leeftijd met een Giant Boulder (met witte banden, echt jaren '90 model) te zijn begonnen en met volle teuegen van te hebben genoten enkele jaren, begon het toch wel weer te kriebelen. Hierdoor begin 2021 (Corona, kilo's, bewegen, je kent het wel :winkie: ) toch nog maar eens een MTB aangeschaft. Instapmodel Cube (AIM) gekocht, redelijk impulsief, want lees: goedkoop, direct leverbaar, kon er zo de deur mee uit, etc..

Achteraf gezien geen verstandige keuze, maar goed spijt komt altijd achteraf. Irriteerde mij telkens meer aan 3x8 (veel schakelen in Z-L), gekraak uit het bottom bracket, slechte remmen in regenachtig weer en naar mijn idee ook een te grote fiets geadviseerd (XL) met een lengte van 1,86m. Kreeg na enkele malen gebruiken telkens last van mijn onderrug. Tussendoor eens een rondje gefiets op een Canyon Spectral uit 2022, wat een verademing t.o.v. een 'budgetfiets'.. Uiteraard ook niet met elkaar te vergelijken, maar toen was ik verkocht :lol: .

Wat wil ik nu? Geen idee.. een stalen of alu long travel hardtail lijkt me ontzettend gaaf, maar voorkeur gaat toch meer uit naar een full suspension. Op de een of andere manier ben ik persoonlijk niet zo kapot van een carbon fiets. Verschil van een carbon en alu frame investeer ik liever in een voorvork of aandrijflijn. Genoeg gepraat nu. Mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel :D !

En mocht er iemand een Excel-file beschikbaar hebben met een overzicht van benodigde onderdelen om een full suspension zelf te bouwen, hoor ik het graag :-q !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welkom.

Wat je nodig hebt om een fiets op te bouwen is sterk afhankelijk vh frame, er is maar weinig universeel passend. Te veel maten en standaarden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoi DMA, en welkom natuurlijk :-q
De Cube is niet slecht....jij bent te goed :D en de spierpijn in je onderrug, naar mijn idee zit je dan juist te laag of te rechtop, zodat een deel van het kracht zetten uit je onderrug vandaan komt....eigenlijk moet dat juist niet met sportief fietsen :( maar hier op het forum zijn er techneuten genoeg die van geo tot lichaams houding alles weten :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
DMA
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 24 februari 2022, 17:29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 mei 2023, 14:42 Welkom.

Wat je nodig hebt om een fiets op te bouwen is sterk afhankelijk vh frame, er is maar weinig universeel passend. Te veel maten en standaarden.
Dankjewel! Denk dat mijn vraag dan niet specifiek genoeg is, doelde meer op een lijstje zoals een zadel, handvaten, remmen, etc.. Geo, maten, enz zoek ik me daarbij wel uit, dat is juist het leuke eraan haha. Maar ben zelf al eens aan een overzicht begonnen en zal t.z.t. eens spiegelen hier op het forum om te kijken of die volledig is.
Mario070 schreef: vr 12 mei 2023, 14:55 Hoi DMA, en welkom natuurlijk :-q
De Cube is niet slecht....jij bent te goed :D en de spierpijn in je onderrug, naar mijn idee zit je dan juist te laag of te rechtop, zodat een deel van het kracht zetten uit je onderrug vandaan komt....eigenlijk moet dat juist niet met sportief fietsen :( maar hier op het forum zijn er techneuten genoeg die van geo tot lichaams houding alles weten :-q
.

Aah dat is het probleem.. Nou denk dat als ik nu op een fiets zou stappen, dat ik op de lokale tracks hier naar boven kom te wandelen i.p.v. fietsend.. Conditioneel loop ik weer even achter :roll:
framemaat
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 mei 2023, 22:19

even voorstellen: 'framemaat' vanwege de grote maat die ik nodig heb en in 'maat' zit betekenis 'vriend'.

in de jaren negentig begon voor mij het mountainbiken: op een Terrago door de Voerstreek, op zondagochtend. en dan de verdere zondag proberen de fiets weer gangbaar te krijgen, ha ha.
daarna heb ik veel ontwikkelingen gemist (ben nu meer van de trekking fietsen), maar bijvoorbeeld recent op Eurosport zag ik Puck Pieterse winnen en ook een lekker lange cross country race: top! mijn hart licht bij lang, alledaags en het duursport -element.
Hiwo86
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 maart 2023, 23:37
Mijn mountainbike: Cube attention 2023

Hoi allemaal,

Ik ben Hille, 36 jaar uit Zuid Limburg.
Vorig jaar een mountainbike aangeschaft (cube aim pro '22), eigenlijk alleen om op en neer naar de sportschool te gaan.
Maar uiteindelijk zat ik meer op de mountainbike dan in de sportschool.
Dan ga je vanzelf ook de MTB routes proberen, en merk je dat die mountainbike het toch nét niet is..
Dus vorige maand verkocht, en een Cube Attention '23 gehaald, en ben er zeer tevreden over.
Als ik een uurtje vrij ben, ben ik meestal wel fietsen :D
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 508
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Welkom allen en veel fietsplezier :bier: :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
jareko4
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 juni 2010, 11:59
Mijn mountainbike: Trek 8500; 2011 (ridget)

Goedendag allemaal

"Oud" nieuwe lid;
Ondertussen 30 jaar;
Woon midden limburg (omgeving roermond)
Lekker vlak...

Ik rij een trek 8500 (ridget)
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 508
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

jareko4 schreef: vr 7 juli 2023, 05:15 Lekker vlak...
Dat ligt toch een beetje aan waar je rijd dan want er zijn genoeg heuveltjes rondom het Meinweg gebied :wink:
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Nik Batlik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 8 juni 2023, 16:50
Mijn mountainbike: Fiji Rakan 1.5 | Rockrider ST530

Goedendag, had mij blijkbaar nog niet voorgesteld...

Online bekend als Nik Batlik, in het echte leven als Jared.
Ik ben 28 en rij op een (ondertussen aardig aangepaste) Decathlon fiets.
Ik kom uit regio Rotterdam, thuisparcours neigt aardig naar Vlaardingen, maar ik probeer als de tijd er is ook hier en daar wat routes verder van huis te pakken.
Ik probeer ieder weekend een trail te bezoeken in de hoop mijn conditie wat te verbeteren, de platte hardpacked stukken gaan al wel redelijk maar een klimmetje of weg met los zand krijgt me iets te snel aan het hijgen...

Ik hoop op dit forum wat meer advies te vinden om er voor te zorgen dat ik geen miskopen/misstappen bega en wellicht een aantal tochten met mensen te kunnen rijden.

Hopelijk tot op de trails!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hi Nik Batlik.....welkom :-q en hier op het forum vind je inderdaad veel info :-q
Over het hijgen.....dat doen we allemaal hier :roll: :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16

Laatst gewijzigd door BeBee op di 16 april 2024, 08:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welkom en Succes.
Klinkt alsof je goed bezig bent :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16

Dank!

Ik verbaas me er trouwens over hoeveel progressie je maakt als je een clinic volgt.
Jaren lang gefietst en ook wel techniek aangeleerd, maar als ik dat afzet tegen de snelheid waarmee je leert als je een clinic volgt dan is dat zeer goed bestede tijd en geld.
AlcedoAtthis
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 17 augustus 2023, 23:21

Hoi!

Recent is deze 51 jarige begonnen met deze mooie hobby. Het was al een maandje of 6 aan het kriebelen en heb na veel uitzoeken en lezen de stap gemaakt en een Cube Reaction Pro 2023 aangeschaft en mijn eerste stapjes gezet hier in Vlaardingen.

Ben geïnteresseerd in materiaal en techniek, mag graag sleutelen aan van alles dus blij met alle info die hier te vinden is.

Ben me nu aan het inlezen over kleding e.d. om straks mijn korte sportbroek en t-shirt om te ruilen voor wat meer geschiktere kleding, mijn laatste tochtje zorgde voor een bloedende tepel door het schuren, dat moet vast anders kunnen. En met het oog op een natter en kouder seizoen zal ik mij daar dan wat meer op richten.
Plaats reactie