MTB helm

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn prima betaalbare helmen met MIPS te vinden, oa bij Bell. Of er nu wel of geen MIPS in zit, pasvorm is altijd het belangrijkste criterium, een helm die niet goed zit beschermd nooit optimaal.

Daarom begrijp ik ook niet dat je nog steeds mensen met loshangende riempjes ziet rijden (sluiting wel dicht, maar tussen riempje en kin past nog een hand), of met helmen helemaal achterover op hun hoofd... Dat gaat echt niet werken bij een verkeerde crash.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Hoe warmte gevoelig ben je?
Ik ben een paar maanden geleden van een 'gewone' helm over gegaan naar een Giro Source (https://www.giro.com/p/source-mips-bike ... 00098.html) en ik bemerk wel dat die beduidend warmer is, dan wat ik had. Nu ben ik wel redelijk warmte gevoelig (kan hard zweten), dus wellicht zou heeft een ander er minder last van bij zo'n helm, maar wel iets om rekening mee te houden.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
ESP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 20 februari 2023, 23:52
Mijn mountainbike: Rose Boner...o

Ook ik ben opzoek naar een nieuwe MTB helm na het overstappen van racefiets naar MTB, ik wil niet weten hoe oud mijn huidige helm is...ik weet het foei! :oops:

Hoogtijd voor iets nieuws dus.

Mijn oog viel op bijvoorbeeld de POC Kortal race mips of de TLD A3 mips. Nu las ik ook dat POC in principe geen crash replacement regeling heeft, TLD bied 1 jaar waarbinnen je een korting krijgt via hun website.

Maar ik kwam ook de tests tegen van Virginia Tech https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle- ... ngs.html#1 , hier komt bijvoorbeeld de Specialized Tactic 4 op plaats 2 terwijl de TLD A3 mips op plaats 39 staat. De POC Kortal staat er niet tussen, wel oudere Tectal varianten.

De Specialized Tactic 4 is geen gek dure helm, de TLD en zeker de POC zijn een andere prijsorde echter de resultaten van boven genoemde test zetten me wel aan het denken.

Heeft iemand anders wel eens zulk soort tests bekeken bij het kopen van een Helm?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ESP schreef: wo 7 juni 2023, 14:28
Heeft iemand anders wel eens zulk soort tests bekeken bij het kopen van een Helm?
Nee :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ESP schreef: wo 7 juni 2023, 14:28 Ook ik ben opzoek naar een nieuwe MTB helm na het overstappen van racefiets naar MTB, ik wil niet weten hoe oud mijn huidige helm is...ik weet het foei! :oops:

Hoogtijd voor iets nieuws dus.

Mijn oog viel op bijvoorbeeld de POC Kortal race mips of de TLD A3 mips. Nu las ik ook dat POC in principe geen crash replacement regeling heeft, TLD bied 1 jaar waarbinnen je een korting krijgt via hun website.

Maar ik kwam ook de tests tegen van Virginia Tech https://www.helmet.beam.vt.edu/bicycle- ... ngs.html#1 , hier komt bijvoorbeeld de Specialized Tactic 4 op plaats 2 terwijl de TLD A3 mips op plaats 39 staat. De POC Kortal staat er niet tussen, wel oudere Tectal varianten.

De Specialized Tactic 4 is geen gek dure helm, de TLD en zeker de POC zijn een andere prijsorde echter de resultaten van boven genoemde test zetten me wel aan het denken.

Heeft iemand anders wel eens zulk soort tests bekeken bij het kopen van een Helm?
Nop, maar ik zou iig de helm kopen die het beste zit, genoeg keuze met 5 sterren :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

@ESP er zijn genoeg test te vinden waar de TLD A3 en de POC bovenaan staan, is maar net waar je zoekt.
Had deze zelf ook op de lijst staan samen met de Oakley DRT5, die laatste is het geworden in de DRT5 Maven uitvoering, die is iets lichter en de BOA-sluiting is erg prettig, deze sluit om je hoofd, dus niet de hele helm.
Maar zorg vooral dat je de helm kan passen(goed retourbeleid kan ook), dat is nog belangrijker dan welke test dan ook.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De helmen zijn allemaal getest, dus voldoen in ieder geval aan de norm
Maar wellicht voldoet de ene ruimschoots aan de norm en de andere is met de hakken over de sloot.

Ik kijk naar uiterlijk, pasvorm, ventilatie en prijs.
Prijs, want een helm is een gebruiksvoorwerp en als je gevallen bent, of flink je kop hebt gestoten, dan moet je m weggooien
Een helm van €99 gooi je nu eenmaal makkelijker weg dan een helm van €299.
Het zou jammer zijn als je vanwege de prijs in de verleiding zou komen om door te rijden met een misbruikte helm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ProCaliber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 13 januari 2023, 11:41
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.5

@ThaSingleTrackMastah
Daarom heb ik mijn helm gekocht bij Futurum, die hebben FuturumZeker Helm Crash Replacement. Maakt de aanschaf van een nieuwe helm wat aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Ik heb die kortal race mips recent gekocht op Wiggle voor iets in de 90 euro.
Fijn ding, mips helemaal geïntegreerd en zit goed. Wel aandacht dat je zonnebril ermee samen gaat, de ring van helm om rond je hoofd te klemmen valt laag. Was voor mij geen issue met een Julbo bril, die had hele dunne pootjes die ook niet te lang zijn. Crash replacement heb ik niet naar gekeken.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
ESP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 20 februari 2023, 23:52
Mijn mountainbike: Rose Boner...o

Dus de POC Kortal race mips en de TLD A3 mips had ik op het oog...het is de Oakley DRT5 Maven geworden, in navolging van @MadMax12

Bij POC is er geen (officiele, sommige wel gelukt door een mail te doen) Crash replacement en bij TLD is het een jaar, bij Oakley is het 3 jaar. Ik wist eigenlijk niet dat winkels als Futurumshop dat ook aan bieden maar goed de bestelling is al gedaan.

De BOA aansluiting vond ik ook wel interessant klinken en heb al jaren brillen van Oakley gehad waar ik altijd tevreden mee ben geweest.

De prijs viel me ook mee, heb hem kunnen krijgen voor net geen €143 waardoor vervanging zelfs zonder Crash replacement nog goed te doen is zoals @ThaSingleTrackMastah al opmerkt.
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

Ik ben zeer te spreken over de IXS Trail RS EVO deze is er ook in mips uitvoering. Goed op verschillende manieren aan te passen en een "dial" voor het strakker zetten rondom je hoofd.

Al raad ik aan wel een helm te passen want pasvorm (comfort) is ook belangrijk.
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Mijn vorige helm was mijn eerste met MIPS. Vanaf 15 graden was de helm erg warm en liep het zweet in mijn ogen tijdens het fietsen. Niet fijn. Zweetbandje loste dat probleem wel op, maar niet ideaal. Na een valpartij en het uitelkaar vallen van de padding een Lazer Cyote met Kineticore gekocht. Wat een verschil. Met 27 graden loopt het zweet nog steeds niet in mijn ogen. En met €80,- prima prijs/ kwaliteit in mijn mening.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik vind het nadeel van die MIPSen dat je zo’n plastic sheet direct op je hoofd hebt staan. Pas een Giro Manifest Spherical gepast en dan heb je weer gewoon een “piepschuim” helm met luchtkanalen direct op je hoofd (wel met dubbele schaal die onderling kunnen bewegen). Dat vind ik een stuk beter.

Dat hele MIPS zal wellicht best werken, maar als ervaringsdeskundige kan ik (en mijn vrouw en mijn collega’s) melden dat een niet-MIPS helm ook geen braindamage veroorzaakt.
carbon bike, titanium collarbone...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nespresso schreef: wo 21 juni 2023, 21:01 Dat hele MIPS zal wellicht best werken, maar als ervaringsdeskundige kan ik (en mijn vrouw en mijn collega’s) melden dat een niet-MIPS helm ook geen braindamage veroorzaakt.
???? :roll:

dat hangt helemaal af van de klap die je maakt, genoeg mensen overleden mét helm op ook helaas, MIPS helpt gewoon weer een klein beetje extra
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nespresso schreef: wo 21 juni 2023, 21:01

Dat hele MIPS zal wellicht best werken, maar als ervaringsdeskundige kan ik (en mijn vrouw en mijn collega’s) melden dat een niet-MIPS helm ook geen braindamage veroorzaakt.
Misschien wel een klein beetje, net genoeg dat je een tijdje na de crash onverschillig wordt over technologische vooruitgang en dat gaat bagatelliseren. :winkie:
Plaats reactie