E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Mario070 schreef: do 1 juni 2023, 09:36 Ohja....was dit even vergeten :oops:

"Aan het einde van dit jaar gaat de politie aan de slag met de nieuwe rollerbank voor elektrische fietsen. De nieuwe gadget meet geen vermogen, maar snelheid. Gaat de fiets te hard, dan kan ie worden meegenomen door de politie. Ook kun je een boete van 290 euro krijgen voor het opvoeren van de elektrische fiets"
Tsja, dat is het risico van het opvoeren.
Geen probleem mee. Mijne lopen allemaal netjes 25 km/h op de gps. En ja, ook die van de Babi Pangang Fabriek afkomen. Die trekken wel op als een maloot, dat dan weer wel.
Scheelt natuurlijk dat ik "ahum" een soort van voorbeeldfunctie heb :bier:

Afgelopen week in Duitsland er ook weer achter gekomen dat je met 10 km/h op de Moezeltrails nog wel eens te hard gaat :lol:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het ging mij meer om......het bestaat niet, kan niet, is niet, enz, enz....... :roll: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mario070 schreef: do 1 juni 2023, 09:36 Ohja....was dit even vergeten :oops:

"Aan het einde van dit jaar gaat de politie aan de slag met de nieuwe rollerbank voor elektrische fietsen. De nieuwe gadget meet geen vermogen, maar snelheid. Gaat de fiets te hard, dan kan ie worden meegenomen door de politie. Ook kun je een boete van 290 euro krijgen voor het opvoeren van de elektrische fiets"
Van Top Gear:

“Het is misschien niet zo cool als de varioring van je Aprilia verwijderen, maar ook elektrische fietsen kun je opvoeren. Het leuke voor je buren is dan weer dat je tweewieler daar geen extra herrie van gaat maken. En net als bij scooters, mag een e-bike niet zo opgevoerd worden dat hij harder rijdt dan toegestaan. Om dat te controleren, heeft de politie nu een nieuwe rollerbank voor elektrische fietsen.

Aan het einde van dit jaar gaat de politie aan de slag met de nieuwe rollerbank voor elektrische fietsen. De nieuwe gadget meet geen vermogen, maar snelheid. Gaat de fiets te hard, dan kan ie worden meegenomen door de politie. Ook kun je een boete van 290 euro krijgen voor het opvoeren van de elektrische fiets.

Het opvoeren van een elektrische fiets is trouwens kinderspel. Je koopt een klein kastje op het internet die je met wat draden aansluit. Via bluetooth kun je dan het vermogen van de fiets regelen. Plukt de politie je van de weg, kun je dus het vermogen terugdraaien als je snel genoeg bent. Vroeger moest je bij de scooter nog een knopje ergens verstoppen.

Hoe snel mag een elektrische fiets?

Als jij een elektrische fiets hebt met trapondersteuning, dan mag je maximaal 25 km/u rijden. Als de ondersteuning uit staat en je trapt zelf, dan mag je wél harder rijden. Je krijgt dus niet zomaar een flitsboete op een e-bike, maar als door de rollerbank dus blijkt dat de trapondersteuning ook boven de 25 km/u helpt, heb je een probleem. Ook als het vermogen meer dan 250 watt is, gaat ie mee.

Dan zijn er nog de speedpedelecs. Deze e-bikes kun je rijden zonder te trappen en moeten zich aan de regels van bromfietsen houden: ze mogen dus maximaal 45 km/u. Een kentekenplaatje en een helm zijn dus ook verplicht. Als deze elektrische fiets op de rollerbank dus ineens 60 km/u blijkt te kunnen, dan hebben de agenten een nieuwe fiets voor de verzameling.“
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Dat vervang ik mijn speedchip toch door de custom versie.
Die standaard uit staat als ik mijn emtb aanzet, en die enkel met een aangepaste toetsencombinatie aangaat wanneer ik dat wil...

Al dat onnozel gedoe, dat ze zich eens bezig houden met belangrijkere zaken ipv deze onzin.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

sandercl schreef: do 1 juni 2023, 20:18 Dat vervang ik mijn speedchip toch door de custom versie.
Die standaard uit staat als ik mijn emtb aanzet, en die enkel met een aangepaste toetsencombinatie aangaat wanneer ik dat wil...

Al dat onnozel gedoe, dat ze zich eens bezig houden met belangrijkere zaken ipv deze onzin.
Je bedoeld onzin zoals met een opgevoerde fiets in het drukke Nederlandse bos spelen. Ja daar moeten ze snel mee kappen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Uit de bossen uiteraard :-q .....de openbare weg :roll: om te beginnen is voor mij goed genoeg :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

aurelius schreef: do 1 juni 2023, 20:00 ..Ook als het vermogen meer dan 250 watt is, gaat ie mee...
Volgens mij is die 250W het nominaal vermogen, elke e-mtb kan kortstondig meer dan 250W leveren. En dat is gewoon legaal.
Dus de controle zou alleen op de ondersteunde snelheid moeten plaatsvinden. Met een kleine marge, want de ondersteuning stopt niet bij elke fiets op exact 25km/h.
Ik heb vorige week toevallig een rit op een stads e-bike gemaakt en die bleef ondersteunen tot zo'n 27km/h. Denk niet dat je je daar erg druk over hoeft te maken, het zou moeten gaan om het eruit pikken van de excessen.

Het valt me wel op hoe vaak ik wordt ingehaald door e-bikes als ik op de racefiets naar het werk ga. En dan fiets ik doorgaans toch (ietsje) sneller als 25km/h... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De controle is en wordt alleen op de snelheid :-q en maar goed ook, heeft al lang genoeg op zich laten wachten :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Persoonlijk zou ik een maximum van 30 per uur beter vinden. Nu rijden we vaak op de 25 lm grens aan/uit en dat is zeer onaangenaam. Het constant aan/uit is ook slecht voorde motor denk ik. De 30 per uur zou er ook voor zorgen dat we voor meer verplaatsingen de fiets zouden nemen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat vindt ik best knap dat je daar last van hebt.
Zo hard ga ik bij lange na niet op de trails, en omhoog vindt ik 20 hard zat. :bier:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

tiewrap schreef: ma 25 september 2023, 17:36 Dat vindt ik best knap dat je daar last van hebt.
Zo hard ga ik bij lange na niet op de trails, en omhoog vindt ik 20 hard zat. :bier:
Een lange afstands mtb rit (rondrit of point to point) die voor meer dan 80% offroad telt dat wordt al moeilijk. 20% single trail ook.
Op brede offroad meestal meer dan 25. Bergop en single gaan we uiteraard veel trager. Ik neem zelden de auto om te mtb'en, we vertrekken van thuis.
Een stuk met de trein of de postbus in bvb CH.
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16
Mijn mountainbike: S-Works Turbo Levo SL LTD 2023

Ik snap die muur niet waar iedereen het over heeft?
Als ik de ondersteuning ingeschakeld heb en die 25km snelheid overschrijd wat ik dus zeer vaak doe dan valt de ondersteuning weliswaar weg maar dat voelt niet alsof ik aan een elastiekje hang.
Betekent dat dan dat je eigenlijk harder fietst dan je normaal zou kunnen doen met een analoge fiets?
Of vraagt de weerstand van de aandrijving bij uitgeschakelde motor bij een dergelijke fiets zoveel trapvermogen?
Ik denk dat de fabrikant van een dergelijke aandrijving nog winnen kan bij betere software en aandrijvingen die minder trapvermogen opvreten.

25 of 45 km/h?
Zolang degene die op het ding rijdt zich weet te gedragen en niet met 45 langs iemand die 25 rijdt of wandelt of de koeien uitlaat?
Ga je gang en be happy :-q
Persoonlijk? Ondersteuning omhoog tot 25km/h vind ik zat en de lange saaie vlakke stukken kunnen hartstikke leuk zijn als je goed om je heen kijkt, waarbij ik overigens de ondersteuning altijd uitschakel
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

LongPete schreef: ma 25 september 2023, 16:50 Persoonlijk zou ik een maximum van 30 per uur beter vinden. Nu rijden we vaak op de 25 lm grens aan/uit en dat is zeer onaangenaam. Het constant aan/uit is ook slecht voorde motor denk ik. De 30 per uur zou er ook voor zorgen dat we voor meer verplaatsingen de fiets zouden nemen.
Als je met 25k p/u op je snuffert gaat dan is het vaak een Laag energetisch Trauma en bij 30+ een Hoog energetisch Trauma.
De kans dat je door een HET in het ziekenhuis eindigt hoofdletsel, botbreuken, scheuringen, orgaanschade is vele male hoger.
Oftewel dit soort regels zijn er om schade te beperken/ een onnodige zorg toevloed te voorkomen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
BeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 30 juli 2023, 11:16
Mijn mountainbike: S-Works Turbo Levo SL LTD 2023

Jurf schreef: ma 25 september 2023, 21:37
Als je met 25k p/u op je snuffert gaat dan is het vaak een Laag energetisch Trauma en bij 30+ een Hoog energetisch Trauma.
De kans dat je door een HET in het ziekenhuis eindigt hoofdletsel, botbreuken, scheuringen, orgaanschade is vele male hoger.
Oftewel dit soort regels zijn er om schade te beperken/ een onnodige zorg toevloed te voorkomen.
Interessant Jurf nooit geweten dat er een maximale snelheid is waarbij je nog met redelijke schade eraf komt en daarboven echt in de kreukels ligt.
Ik heb altijd gedacht en erop getraind dat een hoge spiertonus alsmede goede valtechniek van eminent belang zijn?
Toen ik mijn ongeluk kreeg had ik de pech het ravijn in te vliegen, maar ik heb altijd gedacht dat als dat niet gebeurd was en ik gewoon gecrashed was met plusminus 35kmh gewoon verder had gekund vermits ik niets geraakt zou hebben.
LongPete
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 14:42
Mijn mountainbike: vooral wipkippen

Jurf schreef: ma 25 september 2023, 21:37
LongPete schreef: ma 25 september 2023, 16:50 Persoonlijk zou ik een maximum van 30 per uur beter vinden. Nu rijden we vaak op de 25 lm grens aan/uit en dat is zeer onaangenaam. Het constant aan/uit is ook slecht voorde motor denk ik. De 30 per uur zou er ook voor zorgen dat we voor meer verplaatsingen de fiets zouden nemen.
Als je met 25k p/u op je snuffert gaat dan is het vaak een Laag energetisch Trauma en bij 30+ een Hoog energetisch Trauma.
De kans dat je door een HET in het ziekenhuis eindigt hoofdletsel, botbreuken, scheuringen, orgaanschade is vele male hoger.
Oftewel dit soort regels zijn er om schade te beperken/ een onnodige zorg toevloed te voorkomen.
Dus eens je bergaf 25/u gaat rem jij? :-q 25 of 30 maakt geen bal uit. Lenigheid en geluk wel. Enne op al mijn fietsen zit en bel en wordt er dank u gezegd bij inhalen.
Plaats reactie