12speed Sram en shimano uitwisselbaar?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

At1 schreef: zo 3 april 2022, 00:14 Het moet zijn: Een Shimano ketting gaat niet samen met een niet Shimano specefiek tandblad.
Dan kunnen ze zeggen, maar dat is niet mijn ervaring. Ik heb al meerdere Shimano 12-speed kettingen (XT en XTR) gecombineerd met verschillende Sram Eagle voorbladen, rond en oval en nog nooit een probleem gehad.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mad Wally schreef: ma 4 april 2022, 07:44
At1 schreef: zo 3 april 2022, 00:14 Het moet zijn: Een Shimano ketting gaat niet samen met een niet Shimano specefiek tandblad.
Dan kunnen ze zeggen, maar dat is niet mijn ervaring. Ik heb al meerdere Shimano 12-speed kettingen (XT en XTR) gecombineerd met verschillende Sram Eagle voorbladen, rond en oval en nog nooit een probleem gehad.
En welke quick-link gebruik je dan? Ik heb eens gehoord dat de shimano quick-link voor de problemen zorgt bij een niet shimano cassette of voorblad?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Azurri schreef: ma 4 april 2022, 14:11
Mad Wally schreef: ma 4 april 2022, 07:44

Dan kunnen ze zeggen, maar dat is niet mijn ervaring. Ik heb al meerdere Shimano 12-speed kettingen (XT en XTR) gecombineerd met verschillende Sram Eagle voorbladen, rond en oval en nog nooit een probleem gehad.
En welke quick-link gebruik je dan? Ik heb eens gehoord dat de shimano quick-link voor de problemen zorgt bij een niet shimano cassette of voorblad?
Gewoon de originele Shimano. Ik snap ook niet waarom dat een verschil zou maken aangezien de vorm identiek is aan die van een normale schakel (in tegenstelling tot bij Sram).
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

At1 schreef: zo 3 april 2022, 00:14 Het moet zijn: Een Shimano ketting gaat niet samen met een niet Shimano specefiek tandblad.
Ja, dat was het geloof ik. In mijn eerdere post zei ik cassette maar het is het kettingblad. In de praktijk zal alles wel gewoon werken hoor.

Ik had zelf iig besloten het lekker bij SRAM kettingen te houden want ik ben er tevreden mee en het werkt ook goed genoeg op een volledige Shimano 12x drivetrain.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op het plaatje hierboven zie je dat ze de schalmen vd dunne schakels wat extra vlees hebben gegeven om de pin (extended). Daar zit een schuin randje aan, en de tandjes van het voorblad hebben eigenlijk zo'n zelfde schuin randje nodig.
De cassette is wat dunner en dat past er altijd wel tussen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

ThaSingleTrackMastah schreef: di 5 april 2022, 17:00 Op het plaatje hierboven zie je dat ze de schalmen vd dunne schakels wat extra vlees hebben gegeven om de pin (extended). Daar zit een schuin randje aan, en de tandjes van het voorblad hebben eigenlijk zo'n zelfde schuin randje nodig.
De cassette is wat dunner en dat past er altijd wel tussen.
Exact dit probleem had ik met een raceface niet specifiek Shimano blad.
De schakels bleven plakken aan de tanden.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ik rijd met een sram derie en shifter op een shimano deore cassette en een Ali voorblad 36T. Eerder daarvoor met de originele shimano 12 speed deore voorblad 34T. Dit met een KMC EL ketting en dat als een zonnetje.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 april 2022, 18:43 Afbeelding
hmmm hoe werkt die dat met andere merken chainrings.
ik wil graag een absolute black oval gebruiken met een shimano 12x drive train ( slx met gx derrie)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

deze is als je ook een shimano Direct Mount 12 speed crank gebruikt:
https://absoluteblack.cc/oval-direct-mo ... r-shimano/
(als je een andere crank hebt, moet je even verder zoeken op de site naar de juiste passing, maar of die dan ook HG+ optimized zijn weet ik niet).

maar bij deze voor shimano cranks staat dus expliciet: "12SPD HYPERGLIDE+ CHAIN"
his chainring is specifically designed to work with CN-M9100, 8100, 7100 & 6100 Shimano 12spd Hyperglide+ chain due to different thickness of the teeth.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 467
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

hmm absolute black chainring (meerdere) heb ik al.
zou dan beter zijn om geen shimano ketting te gebruiken maar kmc of sram?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

probeer het eens.. :)

als je een sram of kmc ketting gebruikt, dan loopt dat soepeler op je voorblad, als je een shimano ketting gebruikt loopt (maar vooral schakelt) dat beter op je cassette.
"beter" is alles van shimano (of sram voor dat een discussie wordt...), althans op papier. In de praktijk kan er een hoop meer, maar dat is ook afhankelijk van de exacte chainline, lengte van je chainstays, en ook hoever sommige onderdelen wel of niet versleten zijn...

ofwel zoveel variabelen, dat je, zeker als je de spullen hebt, het beter zelf kan testen
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Prulleman schreef: do 1 juni 2023, 14:54 probeer het eens.. :)

als je een sram of kmc ketting gebruikt, dan loopt dat soepeler op je voorblad, als je een shimano ketting gebruikt loopt (maar vooral schakelt) dat beter op je cassette.
"beter" is alles van shimano (of sram voor dat een discussie wordt...), althans op papier. In de praktijk kan er een hoop meer, maar dat is ook afhankelijk van de exacte chainline, lengte van je chainstays, en ook hoever sommige onderdelen wel of niet versleten zijn...

ofwel zoveel variabelen, dat je, zeker als je de spullen hebt, het beter zelf kan testen
In de veronderstelling dat alleen binnenbreedte van de ketting maatgevend was heb ik op meerdere fietsen 12 speed XT kettingen gecombineerd met SRAM voorbladen, altijd zonder problemen. Pas later hoorde ik dat dit niet compatibel zou zijn :roll:

Maar nu ik het weet zal het bij een nieuwe set wel problemen gaan geven :lol:

Maar wel natuurlijk altijd Shimano ketting met Shimano cassette.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie