Wie ervaring met Shokz koptelefoon?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
paultje72
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 oktober 2013, 14:21

Er is al een topic over "Muziek tijdens fietsen" maar niet specifiek over de Shokz met Bone Technology. Vandaar mijn vraag....

Ik fiets regelmatig naar het werk. Ik ben op zoek naar geschikte koptelefoon / headset waarbij ik de omgevingsgeluiden nog goed kan horen. Daarnaast wil de headset gebruiken als ik in mijn eentje op de MTB of Racer zit.

Maar voornamelijk woon/werk verkeer, op een e-bike (snelheid max 35 km/uur).
Met deze snelheid heb ik met de normale headsets vaak last van windgeruis. Dit is enigzins op te lossen met een mutsje over de oren, maar dit is niet ideaal.

Ik luister voornamelijk Podcast, daarnaast Radio 2 of een beetje spotify. Zachtjes, op de achtergrond tijdens fietsen, maar wil het uiteraard wel verstaan.

Nu lees ik verschillende recensies over de Shokz. Drie versies: Open Move, Open Run en Open Run pro.
Dan zit ik zelf te denken om de goedkoopste, de Open Move te kopen. Iets sneller opladen, of langere gebruikersduur is geen meerwaarde voor mij, kan in uiterste geval na enkele uren gebruik opladen.

Wie kan zijn ervaring hierin delen?
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Ik heb sinds kort een open run, mijn ervaringen zijn wisselend.

+ Je hoort iets van je omgeving
+ geluidskwaliteit is aardig

- windgeruis waardoor je de muziek soms amper hoort
- hard achtergrondgeluid zoals autoverkeer overheerst, als je de muziek wat harder zet hoor je alsnog de omgeving niet goed (duh)
- met capuchon in je nek of hoge kraag wordt de headset scheefgeduwd waardoor het irritant zit en het geluid vervormt

Dit zijn wel persoonlijke ervaringen, het verschilt waarschijnlijk per persoon. Heb ze nog niet geprobeerd op de racefiets.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb een oude Shokz, denk al wel 5jr oud oid.
Bevalt mij prima op de weg of tijdens hardlopen. Je hoort omgeving nog prima,. Alleen bij hard fietsen/tegenwind is er wel veel windgeruis wat het geluid overstemt en dan moet je hem wel hard zetten. Maar dan hoor je nog steeds heel veel meer van de omgeving tov in-ear dopjes.
Bicycle, bicycle, bicycle
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb de shokz spatwaterdichte variant. Voor mij ideaal, juist idd tijdens woon-werk ritjes. Ik gebruik hem ook bij mtb/gravelrides waarbij ik alleen op pad ben (en dat is meestal). geluid is prima wat mij betreft, omgevingsgeluid hoor ik beter dan met in-ears maar natuurlijk niet zo goed als ik geen muziek luister.
Ik luister vaak naar een podcast of de radio, makkelijk te koppelen via bluetooth.
Gebruik hem ook in huis als man en ik beide achter de laptop zitten en elk een eigen filmpje oid willen luisteren, dan kunnen we toch ook nog een beetje praten en naar elkaar luisteren.

Hier dus een hele tevreden gebruiker
Oetri
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 22 juni 2021, 10:55
Mijn mountainbike: Scalpel 2

Ben sinds een maandje met de Shokz open run pro aan het fietsen. Over het algemeen goed tevreden. Geen druk op mijn oren wat ik bij normale in oortjes altijd irritant vind dus wat draagcomfort betreft top.
Tijdens het fietsen krijg je omgevingsgeluiden van het verkeer goed mee. Ik probeer het geluid ook niet te hard te zetten en gebruik spotify op de achtergrond. Tot 30 km vind ik windruis meevallen maar dit is ook afhankelijk hoe hard het waait en hoe de wind staat. Op de route 013 of LDD heb ik van windruis eigenlijk geen last.
Voor een podcast en om die geconcentreerd te luisteren heb ik of neem ik hier geen tijd voor. Wil NL niet graag een bochtige missen.
Bij bellen hoor ik wel dat men de windruis als vervelend ervaart maar daarom heb ik eigenlijk toch niet voor.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik gebruik hem weleens op de racefiets, maar als het enigzins waait is het onbruikbaar. Voor hardlopen of wandelen ideaal en in het bos zal het ook wel prima werken :)

Alleen in het bos wil ik nou juist rust.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

Nu een maandje in bezit van shokz open run.
Voor hardlopen en in en rond huis perfect.
Op de fiets wat minder omdat het toch andere focus vereist vind ik zelf. Waar ik zelf met hard lopen uit tune en in een ritme zit. Heb ik dat op het parcours veel minder.
Ik heb het nu al een paar keer gehad dat ik een nummer had met 200 bpm en dat je om hoog fiets en om laag met nog net geen zwijmel nummer. Niet helemaal wat je hoopt.
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Bij fietsen veel windgeruis en vermoeiend luisteren
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hij ligt bij mij na enthousiast eerste gebruik al een tijd ongebruikt in de kast. Op de fiets mij te veel windruis.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik gebruik hem al jaren en ben zeer tevreden. Eerste versies lieten het wel eens afweten qua degelijkheid (lijm tussen kunstof en rubber delen leek op te lossen door zweet etc), maar de nieuwe gaan veel langer mee. Ik luister veel podcasts, maar ook muziek. Windgeruis kan idd een issue zijn, maar dit is m.i. niet erger dan als ik zonder AfterShokz fiets. Het valt echter wel iets meer op doordat het de muziek/podcast kan overstemmen. Als je proppen (oordopjes) in je oor stop zal dit uiteraard minder zijn, maar dan demp je ook alle andere omgevingsgeluid.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Ik heb ze nu een jaartje of twee in gebruik. Veelvuldig gebruik, 's ochtends op de trainer, omdat ik het idee had dat in ear dopjes bij mij voor meer frequente ontstekingen zorgden. Geen last van windgeruis :-D zelfs met de ventilator in de hoogste stand.
Op kantoor ideaal, omdat ik wel omgevingsgeluiden hoor, maar als ik mij moet concentreren ik een muziekje op kan zetten, zodat te rumoerige collega's overstemd worden.
Op de fiets heb ik de ervaring dat ik juist minder last heb van windgeruis als met in-ear dopjes. Ook op de racefiets in de polder blijft het geluid goed hoorbaar. Positionering van de headset is dan wel belangrijk, een paar mm. kan het verschil maken tussen goed en minder goed horen.
Mijn vrouw heeft een zelfde ervaring met deze headset, omdat ze een zelfde set gebruikt voor woon werkverkeer.
Alleen als ik een lange dag de headset gebruik om muziek te luisteren, te bellen en ook soms op heb zonder geluid, is hij aan het eind van de dag leeg. Anders doe ik ruim een dag op een lading.
Geluidskwaliteit is wel minder als van mijn JBL setje, maar voor mij is het nog meer dan voldoende aangezien ik toch niet zo een fijngevoelig gehoor heb.
maxx0r
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28 april 2023, 14:03
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3 | Marzochhi Z2 | Shimano SLX

Ik heb een Aeropex en ik ga niet zonder de deur uit als ik solo rij. Ik luister podcasts en muziek onderweg.
Plaats reactie