Speling op headset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

Lars TB schreef: zo 28 mei 2023, 21:11 Even voor de zekerheid: je hebt de bouten van de stuurpen los staan als je de topcap bout aandraait?
Jazeker, stuurpen is los. Anders kan de bout het nooit strak draaien natuurlijk. Ik snap het principe en de werking er van, dus dat helpt.
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

kermit schreef: zo 28 mei 2023, 18:21 Als je voor de demontage geen speling had en nu wel zit er iets niet precies goed. Anders zou je eerder ook speling gehad hebben.
Speling zat er idd al op voor het loshalen. Maar dat is niet de reden waarom ik het heb losgehaald. De motivatie was om het vet te checken omdat de headset ook schraal klonk. Dus ik dacht dat te tackelen door hem opnieuw in te vetten en na te kijken (en alles op de zelfde manier terug te plaatsen). Vervolgens hem opnieuw goed vast te draaien en daarmee de speling eruit te halen.
kermit schreef: zo 28 mei 2023, 18:21 Een crownrace (vorkconus) is specifiek voor een balhoofdlager en zit bij de set inbegrepen als je een nieuwe koopt. Dus zeker ook vervangen.
Check, maar de vorkconus die bij een ZS44/ZS56 headset zit, heeft neem ik een een vorkcronus om op een tapered steeringtube te monteren. Vandaar mijn vraag hoe dit dan gaat werken op mijn straight vork. Daar zal de conus natuurlijk veels te groot voor zijn.
kermit schreef: zo 28 mei 2023, 18:21 Om een 1/8 vorkbuis in een tapered frame te monteren zijn er twee opties:
- een balhoofdlager dat daar specifiek voor bedoeld is, met een vorkconus die aan de buitenzijde een diameter heeft die in je frame past, en een gat voor een 1 1/8 vorkbuis.
- een adapterring gebruiken die een "groot" lager aanpast tot de 1 1/8 vorkbuis.
In het geval van optie 1, is het de bedoeling om een aparte conus aan te schaffen die jij omschrijft toch? Deze conus lijkt mij niet bij een headset te zitten wat voor een tapered frame is, gezien de fabrikant er vanuit gaat dat daar een tapered vork in gaat.

Optie 2, is dit dan een adapterring die de conus centreert op de vorkbuis? Of een adapter ring tussen de ZS56 lager en de vorkbuis?
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

hanjovdberg schreef: zo 28 mei 2023, 19:12 Dus daarom optie 3 van de link die TS geeft. Onderste cup is 56 dus fits een oversized onderzijde balhoofd. Met als binnenmaat 30. Dit komt overeen met een straight vorkbuis want die zijn aan de onderzijde iets dikker en dat past precies in een 30mm lager. Bovenzijde zal een 44 cup zijn waarin dan een lager 28.6 past en daarmee precies passend is op de 28.6 vorkbuis.

Crown zit er als het goed is gewoon bij zoals Kermit als aangeeft.
Ik zie nu inderdaad dat deze headset een binnenmaat heeft van 30mm aan de onderzijde. Dat is top! Inderdaad exact wat ik nodig heb. Wel jammer dat het een prijzig ding is weer. Ik had gehoopt dat ik het af kon doen met een middenklasse headset (rond de 40 euro). Gezien ik niet weet hoe lang ik nog van plan ben deze fiets te blijven rijden. Misschien dat ik aan het einde van het seizoen wel de stap zet om te gaan kijken naar een serieuze fiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou even de SHIS aanduiding bepalen voor je onderste lager, als je daar vervolgens mee googled kom je misschien wat betaalbare alternatieven tegen. Een merk als FSA heeft zo ontzettend veel verschillende types en wordt heel vaak OEM gemonteerd. Je zou verwachten dat die ook iets passends hebben en vaak is FSA niet heel duur.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

FSA is momenteel erg slecht verkrijgbaar in de gangbare maten en al helemaal afwijkende maten. (mijn ervaring...)

Ik kwam ook steeds bij Cane Creek uit. Nu maar gewoon bij Giant eigen merk besteld.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien kun je via een Cube dealer wel aan eenzelfde setje komen als er nu in zit? (het ging toch om een Cube?)
Niet het allerbeste spul, maar als je de fiets toch niet heel lang meer wilt houden en de boel met flink vet monteert voldoet het natuurlijk ook.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

hanjovdberg schreef: di 30 mei 2023, 13:12 FSA is momenteel erg slecht verkrijgbaar in de gangbare maten en al helemaal afwijkende maten. (mijn ervaring...)

Ik kwam ook steeds bij Cane Creek uit. Nu maar gewoon bij Giant eigen merk besteld.
kermit schreef: di 30 mei 2023, 14:31 Misschien kun je via een Cube dealer wel aan eenzelfde setje komen als er nu in zit? (het ging toch om een Cube?)
Niet het allerbeste spul, maar als je de fiets toch niet heel lang meer wilt houden en de boel met flink vet monteert voldoet het natuurlijk ook.
FSA is inderdaad niet verkrijgbaar in mijn afmetingen. De rechte stuurbuis icm de ZS44/ZS56 maakt het lastig om iets te vinden. Ik heb eens rondgekeken bij op Ali en ben dit tegen gekomen. Lees er veel positiefs over. Ga het maar proberen. Is het gokje waard denk ik zo.

Het is indd een Cube Acid Eagle (2019).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Die heb ik ook al eens besteld en voldoet prima. ZTTO is kwalitatief gewoon goed spul :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een ZTTO headset in mn Big Dog.
Niets mis mee, 10x beter dan de prijs doet vermoeden.
Maar vanwege het klimaat ziet 'ie weinig nattigheid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heurmy
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 29 september 2021, 02:13

Dan is het nog niet zo'n gekke keuze dus. Ik wacht geduldig af op de headset. Fietsen wordt het voorlopig toch nog niet helaas, dus ik heb alle tijd. Gelukkig laat mijn schouder het wel toe om te sleutelen aan mijn fiets :D.

Bedankt voor het meedenken heren!
Plaats reactie