Shimano remschijven: geperst ipv laser uitgesneden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Overigens lijkt mij dat stansen of lasersnijden in principe geen invloed op de remwerking van een schijf zal hebben, want de wrijvingscoefficient verandert daar niet door. Het gebruikte materiaal en/of bewerking daarvan kan wel van invloed zijn.

Dus als die gestanste schijven inderdaad minder goed zouden remmen (wat ik niet kan beoordelen uit eigen ervaring) lijkt het erop dat Shimano niet alleen anders is gaan produceren maar ook iets aan het materiaal veranderd heeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien leent een ander metaal zich beter voor stansen ?
Verder denk ik dat de 4-pots remmen minder last hebben van de ronde of afgeronde kanten, omdat die blokjes een groter oppervlak hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

kermit schreef: vr 26 mei 2023, 08:45 Overigens lijkt mij dat stansen of lasersnijden in principe geen invloed op de remwerking van een schijf zal hebben, want de wrijvingscoefficient verandert daar niet door. Het gebruikte materiaal en/of bewerking daarvan kan wel van invloed zijn.

Dus als die gestanste schijven inderdaad minder goed zouden remmen (wat ik niet kan beoordelen uit eigen ervaring) lijkt het erop dat Shimano niet alleen anders is gaan produceren maar ook iets aan het materiaal veranderd heeft.
ALs ik zo naar die gestanste schijf kijk lijk je vervorming te zien rond de gaten. De schijven worden niet nageschuurd, Shimano is te beroerd om te investeren in een machine van Timesavers International.

Ik vermoed dat die vervorming het geluid veroorzaakt wat de TS meldt.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Idd....gestanst ligt héél ver weg van gelaserd gesneden remschijven :( het lijkt niet eens op elkaar :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat weet ik ;-)
Maar stansen alleen verklaard niet waarom een schijf slechter zou remmen, cq een lagere wrijvingscoefficient zou hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja maar het is ook minder gaaf, en dat merk je toch he.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ziet er inderdaad heel cheap uit, maar mijn vrouw had een paar jaar terug een fiets met gestansde schijven en we hebben het nooit lekker werkend gekregen. Niet bijterig en bij het minst geringste weer piepen. Alsof ze gewoon niet fatsoenlijk in te remmen zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je zou toch zeggen dat dat meer aan het materiaal of oppervlaktebehandeling zou liggen... zal nog eens kijken wat ik heb. Wel nieuwsgierig nu.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rondom het gestanst loopt het materiaal mee .....dus een mega overdreven rounded effect....en dat ook alleen aan één kant van de remschijf :(
Ik heb er één nog in de blauw verpakking en een in de nieuwe milieu vriendelijke verpakking :-q beide SM-RT76 en beide gestanst niet echt een hele slimme zet van Shimano :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Op een ander forum las ik dat er bij het stansen aan het materiaal "getrokken" wordt, wat invloed kan hebben op de oppervlakte van het overgebleven materiaal, er is dan kans dat dat niet helemaal vlak meer is. Dat zou wel e.e.a. verklaren..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zie dat ik RT66's heb - gestanst.

Jammer, nu ik het weet gaat het vast een stuk minder goed remmen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik ga gewoon niet kijken!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

suravida schreef: do 25 mei 2023, 14:35 Icetech is inderdaad niet ideaal als je halverwege de berg op het aluminium zit...
Rij tegenwoordig eigenlijk alleen met de Magura Storm schijven. Doen het probleemloos en zijn prettig betaalbaar.
Ik heb ook Storm schijven bij mijn Formula remmen. Doen het prima, en an de randjes te zien zijn die gesneden. Zijn iets dikker dan Shimano schijven, denk wel dat ze zullen passen als je blokjes niet te dik zijn.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Magura’s zijn toch 2mm dik ipv de gebruikelijke 1,7? Dat is waarom ik ze na wat puzzelen tussen de verschillende schijven niet gekocht heb (voor Shimano XT 8120 4-pods remmen). Geen idee of het wel of niet zou passen, maar durfde de gok niet te nemen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ja past, omdat shimano een behoorlijke zuiger beweging heeft en het daardoor aankan :-q
Ik had hier een fiets staan met Shimano XT remmen op Magura remschijven.....geruisloos en goed remmen :-q
En idd Magura remschijven hebben een dikte van 2mm :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie