Enduro races

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Is eigenwijs
Contacteer:

MVMVML schreef: di 9 mei 2023, 10:55
MacReal schreef: ma 13 maart 2023, 18:54 Mijn huisarts verklaarde me ook nooit gezond, maar fysiek in staat om een dergelijke wedstrijd te voltooien.
Volgens haar konden er geen rechten aan ontleend worden en was het slechts een momentopname.
Ze mocht me ook niet gezond verklaren inderdaad.
Mijn huisarts wil het dus niet doen. Hoe heb jij het voor elkaar gekregen?
Mijn huisarts heeft een verklaring gemaakt dat ze me voldoende geschikt achtte om een dergelijke wedstrijd of tocht te kunnen voltooien.
Maar dat was meer gebaseerd op de vragen die ze stelde dan een daadwerkelijk onderzoek.

Bij Belgische enduro wedstrijden wordt er zo goed als nooit naar gevraagd verder, dus heb ik het ook zo gelaten.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Kona Lisa

Less yappin', more brappin'!
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aurelius legt uit waarom je huisarts moeilijk doet
In België is die verklaring officieel wel noodzakelijk, maar in de praktijk gaat het wat makkelijker.
In La France geen deelname zonder med.verklaring.
Voor België kan je dus bij wijze van spreken een verklaring downloaden en zelf ondertekenen met De. Bibber.
aurelius schreef: za 22 april 2023, 21:44
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 13 maart 2023, 14:52
Mijn huisarts wilde de verklaringen niet ondertekenen, schijnt tegen een regeltje in te gaan(*), dus je moet een sportarts of keuringsarts bezoeken.

*) Aurelius weet jij hier iets van?
Yep… is een richtlijn van de Koninklijke Nl’se Maatschappij der Geneeskunde.
Geldt voor alle artsen, niet alleen huisartsen:

https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... verklaring:

“Dossier / bijgewerkt: 29 oktober 2020

Geneeskundige verklaring

Een geneeskundige verklaring is een schriftelijke verklaring die een oordeel bevat over een patiënt en over de (medische) geschiktheid of ongeschiktheid van een patiënt om bepaalde dingen wel of niet te doen. Als behandelend arts mag je geen geneeskundige verklaring afgeven over eigen patiënten.

Geneeskundige verklaringen beoordelen of iemand in staat is om te werken, een auto te besturen, naar school te gaan, goed voor de kinderen te zorgen. Maar ook: is terecht een geboekte reis geannuleerd of heeft iemand recht op een parkeervergunning of aangepaste woonruimte?

Alleen door een onafhankelijke arts

Een geneeskundige verklaring mag alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. Deze arts kan een onafhankelijke beoordeling maken van de situatie. In veel gevallen is het verstandig de patiënt te verwijzen naar een arts die de criteria kent voor het toewijzen van de desbetreffende voorziening. Als dat nodig is, kan die arts, met de toestemming van de patiënt, extra informatie bij jou opvragen bij en/of andere behandelend artsen.

Waarom is dit zo geregeld?

Als behandelend arts moet je je kunnen concentreren op de behandeling. Een goede vertrouwensrelatie met de patiënt is daarvoor belangrijk. Die vertrouwensrelatie kan onder druk komen te staan wanneer je een voor de patiënt ongunstig oordeel geeft en er een belangenconflict ontstaat.

Het voorkomt dat de patiënt vanuit persoonlijke belangen niet alle informatie met je deelt die noodzakelijk is voor zijn behandeling en/of toewijzing van de voorziening.

Als behandelend arts ben je niet altijd op de hoogte van de criteria die bepalen of een voorziening kan worden toegewezen, of de vaardigheden die nodig zijn om bepaalde dingen te doen. Het is daarom ook in het belang van de patiënt dat de arts die de geneeskundige verklaring afgeeft, goed weet welke zaken wel en niet van belang zijn voor de beoordeling.

Doorverwijzing van patiënten

U kunt uw patiënt adviseren het volgende te doen:

navraag te doen bij de instantie die van hem een geneeskundige verklaring vraagt of hij niet kan volstaan met een verklaring van hemzelf over zijn gezondheidstoestand, eventueel in de vorm van een in te vullen vragenlijst;

een afschrift van zijn medisch dossier waarin bepaalde belangrijke feiten over zijn gezondheidstoestand staan vermeld (bijvoorbeeld de uitslag van een looptest, de uitslag van een meting van diens gezichtsvermogen etc.) te verstrekken aan de instantie die een geneeskundige verklaring vraagt;

contact te zoeken met een ter zake deskundige arts waarbij die patiënt niet onder behandeling staat. Deze arts kan met toestemming van de patiënt ook feitelijke informatie over zijn gezondheidstoestand bij jou of een andere behandelend arts opvragen en deze informatie bij zijn beoordeling betrekken;

de instantie die van hem een geneeskundige verklaring verlangt, te vragen om een onafhankelijke arts voor hem te regelen”.

(En los daarvan:
“Ze hebben ‘t best wel een beetje druk” en er is wel meer te doen dan dit soort onzinnige verklaringen af te moeten geven… dit is niet het enige onzinnige iets waarover gevraagd wordt een verklaring over af te geven).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rasko
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Zelfde geval hier; huisarts wou niks ondertekenen/afgeven. Werd verwezen naar keuringsarts.
Uiteindelijk zelf het voorbeeld gebruikt wat hier gepost is, maar niet nodig gehad tijdens Chaudfontaine.

Heb mezelf ingeschreven voor Esneux en gebruik gewoon het zelfde papiertje maar ben benieuwd of ze er dan wel naar vragen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Een mooie reeks aan ritten.

Veel D- weinig D+ bij een aantal wedstrijden.

https://endurodesalpes.com/
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8, cannondale mt 2000 tandem

Ben je 1,70 - 1,85m en interesse om mtb tandem te rijden? Pb me.
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

corex schreef: za 27 mei 2023, 12:45 Een mooie reeks aan ritten.

Maak je hierbij dan gebruik van liftjes?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

In de Alpen zijn er liften! Vars is b.v een ski gebied. Of alle locaties die gebruiken weet ik niet, onderzoek het via de site.....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8, cannondale mt 2000 tandem

Ben je 1,70 - 1,85m en interesse om mtb tandem te rijden? Pb me.
rasko
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Voor diegene die de BEC Esneux gaan rijden:
Op de site staat al de briefing en wat de specials worden

Alles terug te vinden op: https://www.endurourthe.be/race.html
arnoharteveld
Mtb fanaat
Mtb fanaat

corex schreef: za 27 mei 2023, 12:45 Een mooie reeks aan ritten.

Dank je wel voor de tip!
wtosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Vorig jaar heb ik meegedaan aan mijn eerste enduro (BEC Daverdisse) en volgend jaar wil ik er weer een of twee gaan doen. Hoe verhouden de bike-components en Enduro1 series zich tov BEC?
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Contacteer:

Even een schopje voor dit topic.

Gaan er van hier nog mensen mee doen aan wedstrijden?
Ik ga dit weekend kijken of het lukt te finishen bij de 2daagse van Remouchamps. Dat is al een beste kluif :lol:
European certified guide.
Trips & clinics ==> http://www.reposdesroues.fr
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 10 mei 2024, 21:25
Ik ga dit weekend kijken of het lukt te finishen bij de 2daagse van Remouchamps. Dat is al een beste kluif :lol:
Veel succes René :-q

Ik mis de competitiedrang om mee te willen doen aan wedstrijden :oops:
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Is eigenwijs
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 10 mei 2024, 21:25 Even een schopje voor dit topic.

Succes!
Zal van de week eens kijken of ik de startpost weer eens kan updaten
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Kona Lisa

Less yappin', more brappin'!
Dawud
Mtb fanaat
Mtb fanaat

Succes! Het weer zit alleszins goed
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Contacteer:

Klein verslag :

Alle gebruikelijke excuses kunnen uit de kast, maar dat is denk ik standaard bij de masters2 :lol:
1e specials veel moeite om het ritme te vinden, wat resulteert in vaak vallen. Als hoogtepunt van als een koekwous rijden was wel special 3, La Blaireau is (voor mij) misschien wel de moeilijkste trail daar en zo voelde dat ook.
In ieder geval waren daarna de ambities weg en restte een leuk weekend hebben :o
Wat uiteraard in betere tijden resulteerd.
La Golden ook superslecht gereden (uitslag zegt tegenovergestelde) en waar veel over Démenciel liepen te klagen ging die voor mijn gevoel best goed.
We sluiten de 2e dag met dezelfde trail af als dag1, een zeer leuke snelle Belgische flowtrail zoals ik hem zou omschrijven.

Is het dan allemaal zo slecht ?
Nee zeer zeker niet. Een uiterste gezellig weekend, veel over fietsen lullen en een fantastische variatie aan trails van de beste kwaliteit. De afwisseling was echt fantastisch. Offcamber rockslabs, flow, wortels, stenen, stenen, steil en stenen :winkie:
Voor mij net geen top 100 uitslag en daarmee ook zowat laatste.
En manman wat maakt zo'n weekend hongerig naar meer !
En wat is het niveau bizar hoog......
European certified guide.
Trips & clinics ==> http://www.reposdesroues.fr
Dennisvdb
Pro Biker
Pro Biker

La Blaireau is inderdaad zeer lastig, ik was er met nat weer en dan is ie ECHT straffe kost.
Sowieso al goed als je daar zonder al te veel problemen naar beneden kan komen :-q
Plaats reactie