Commencal Clash 2021 Upgrade naar XD of Microspline?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

Ha Leute,

Ik wil graag mijn Clash (7-speed) ombouwen naar 12-speed.
Ik heb op dit moment Formula DC-148A achter naaf met Shimano Freehub.

Ik wil graag Microspline of XD installeren om naar Shimano XT te kunnen overstappen of SRAM GX Casette te kunnen installeren.

Iemand ervaring met deze hub/Naaf?


Ik kan anders ook SRAM NX Casette gaan, maar liever niet..

Thanks!


### OPGELOST ###
Gegaan voor NX Casette met rest GX onderdelen en ondertussen gemonteerd.
Aankomen van een Microspline of XD driver is waarschijnlijk erg lastig voor de Formula hub.


bedankt! :-q
Laatst gewijzigd door PetervdP op di 30 mei 2023, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen ervaring met de naaf, maar omdat je bij Shimano de kleine kransjes los kunt vervangen zou MS mijn voorkeur hebben.

En dan vind ik o.a. dit:
https://www.fdfbikeshop.cz/naboje-orech ... ch-fh-904/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

PetervdP schreef: vr 26 mei 2023, 16:41 Ik kan anders ook SRAM NX Casette gaan, maar liever niet.
Er is wel meer keus, zoals die van SunRace, maar...

er is ook Garbaruk!

Neemt niet weg dat ombouw naar Microspline wat meer toekomstbestendig is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik de Sunrace 11-speed die ik heb vergelijk met de Sram NX (allebei 11-50) vind ik de Sunrace er beter uitzien. Doordat de meeste kransjes op twee spiders zitten vreet de boel veel minder in op alu body's.
Hoewel die Formula naaf waarschijnlijk een stalen body heeft?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

baron062 schreef: za 27 mei 2023, 08:52
PetervdP schreef: vr 26 mei 2023, 16:41 Ik kan anders ook SRAM NX Casette gaan, maar liever niet.
Er is wel meer keus, zoals die van SunRace, maar...

er is ook Garbaruk!

Neemt niet weg dat ombouw naar Microspline wat meer toekomstbestendig is.

Ah, die SunRace is wel een mooi alternatief kunnen zijn inderdaad. Op een of andere manier had ik hier overheen gelezen op mijn telefoon. Al voel ik dan ergens wel iets voor alles hetzelfde type, maarja wie ben ik :). De Garbaruk is wat aan de prijzige kant op het moment wat mij betreft.

Omdat ik de fiets op korte termijn nodig heb en het er niet naar uit ziet dat ik een XD of Microspline driver kan vinden én thuis kan krijgen, ben ik voor de SRAM eagle NX Casette gegaan met verder alles SRAM GX. Gisteren alles gemonteerd.

Ik denk dat ik eens wat wielen/hubs in de gaten ga houden om een keer een upgrade te doen, maar voor nu denk ik dat het extra gewicht van de NX niet meer opweegt dan mijn skills haha.


De Naaf is inderdaad staal. (teminste dat leek mij).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het naafhuis zal ongetwijfeld van alu zijn, maar de freewheelbody is bij veel niet te dure naven van staal. Een voordeel bij een NX cassette, want veel minder gevoelig dan alu voor invreten van de losse kransjes van een NX.

Bij een alu freewheelbody is het altijd aan te raden om een cassette met zoveel mogelijk kransjes op een spider te gebruiken. Microspline en XD body's hebben daar geen last van, maar de aloude Shimano HG splines zijn zo laag dat het aangrijpvlak van de cassette erg klein is. Dus veel kracht op een klein oppervlak -> snel invreten.

Bij Hope kun je kiezen uit een alu of stalen body, staal is imo altijd de betere keuze. Enige "nadeel" is een paar gram meer naaf, maar dat merkt echt helemaal niemand...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie