Gravelbanden

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
nick299
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 9 augustus 2015, 18:26

Inmiddels een paar weken verder, maar ik heb een keuze gemaakt 😉

Schwalbe g one overland gemonteerd. En de eerste indruk is zeer positief!

Bedankt voor de reacties.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Net terug van 650km bikepacking door NL (en stukjes Duitsland). Van Heuvelrug, Veluwe, Reichswald, Meinweg, Maasduinen en Heuvelland: erg blij met 45mm Hutchinson Tundra. Net wat meer bite dan de 40mm Cinturato hardpack. Geen lek, de hele route op druk zonder bijpompen. Blijvertje. Voor slechtere omstandigheden had ik al een set Touaregs 45, die staan na 8wkn geen gebruik ook nog gewoon op druk.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Meningen zijn verdeeld maar ik ben echt wel tevreden over schwalbe's ultrabite in evolution versie voor bikepacken en de vlakkere mtb routes. Net nog een paar in hun limited olijfkleur gevonden op mp voor mijn rove mocht ik daar wat ruigers op willen dan de challenge slicks nu.
Ben ook wel benieuwd naar de overlands, maar flink aan de prijs momenteel. Zelfde met de RS, dat is ook een hele mooie als je wat minder grip vereist, maat van mij heeft die op zijn fiets nu.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Iemand bandendruk advies? Heb mijn XC omgebouwd tot gravelbike met 2.25 Schwalbe G-One allround banden op 28mm velgen. Routes die ik ga rijden in het vlakke West Brabant zullen ruwweg 1/3 bos, 1/3 verhard en 1/3 zand/gravelpaden zijn verwacht ik. Ben zelf bepakt en bezakt zo'n 90 kg. Ga ik dan rond de 2 bar zitten, of hoger/lager?
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Kan nog wel wat lager dan 2 bar, denk ik. Ik rijd tegen de 2 bar met 44mm bandjes (maar iets minder gewicht).
Gebruikersavatar
jwkeij
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 2 augustus 2021, 22:45

Ik ben op zoek naar een setje 27.5 x 2.25 slicks voor op de gravelbike. Maar zijn die er eigenlijk wel?
Rijd op dit moment met 27.5 x 2.1 Thunder Burts, op gravel fantastisch, maar op asfalt zoemen ze al lekker. En voor de meeste gravel kan ik met brede slicks ook wel op pad.
WiND 56 - 2020 - Handgebouwde stalen gravelbike
Apex Ronin - 2020 - Carbon custom Hardtail
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Schop.

Ik heb een gravelweekendje in de Ardennen achter de rug. Vlak voor het weekend Bontrager Gr2 gravelbanden (700*40) aangeschaft. In het weekend eigenlijk alle ondergronden wel gehad: Nat/droog, rots, scherpe stenen, wortels, steile afdalingen, dropjes, modder, bosgrond, gravel. Niets dan lof voor deze banden, ik heb behoorlijk wat gravelbanden geprobeerd, maar deze steken er met kop en schouders bovenuit. Ik moest gewoon wennen aan de eindeloos lijkende hoeveelheid grip, desondanks lopen de banden erg licht en zijn ze soepel/comfortabel. Ik heb diverse scherpe stenen en wortels echt lomp geraakt, maar de banden gaven geen krimp. Op het testrondje voor het weekend (kidsrondje Ede/Lunteren) zelfs een paar PRs neergezet.

Enige nadelen die ik kan verzinnen:
- Niet hele goedkoop (maar Trek had een sale en dan nog zijn ze elke euro meer dan waard)
- Ze maken een licht zingend/fluitend geluid op de weg (vond ik zelf niet storend)
- Ik had ze op een Cannondale Topstone (gen 1) gezet. Wat een kutfiets.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Op mijn eerste gravelbike heb ik gekozen voor de Conti Terra Trails in 700x35c, vanwege goede ervaringen met Continental mtb banden en omdat ze ook nog redelijk licht zijn. Bewust voor de smalle gekozen omdat ik veel op asfalt rijd en deze leken me daarvoor het meest geschikt. In de praktijk klopt dat.

Pomp ik ze hard op dan kom ik makkelijk mee met racefietsers op smalle slicks. Ook op gravel en schelpenpaden stellen ze niet teleur, zoals je zou mogen verwachten. Mul zand was in het begin een drama en ik moest flink wennen en de juiste techniek vinden (vooral achterop blijven zitten en stuur niet te strak vasthouden lijkt de beste aanpak) maar niet onlogisch met zo'n smalle band. Losse en/of vochtige bosgrond lusten deze bandjes echt niet graag. Voor je het weet ga je op bosgrond met beide wielen driftend door de bocht. Nou verbaast dat me op ook niet met die mini nopjes en tamelijk hard rubber maar het maakt ritjes door het bos wel extra spannend. Zeker omdat je makkelijk snelheid maakt maar die vervolgens in je nadeel werkt zodra je een bocht tegenkomt. Laat ik nou vlak naast een duinreservaat wonen met veel van dat soort ondergrond en veel bochtige paadjes. Ik ben er mee naar Schoorl gereden en daar kwamen ze echt niet lekker tot hun recht. Ondanks dat het parcours er goed bij lag was ik overal langzamer dan op mijn 150/160mm veerweg mtb met lompe 27.5x2.4" banden. Dat had ik niet verwacht. Misschien wel als het er in de herfst weer als een solide knikkerbaan bij ligt?

Wat ik me afvraag is een bredere versie meer grip zou hebben op wat lossere bosgrond of moet ik toch kiezen voor iets met meer profiel? Of alleen met meer zijnoppen? Op de weg rij ik ze nu op 4 bar. In het terrein vond ik ze onder de 3 bar echt niet lekker rijden. Ik neem aan dat ik bredere banden op lagere spanning zou kunnen rijden. Als ik dat met de 35c doe voel ik vrij snel de velg en vind ik het niet prettig dat ze dan gaan deinen/hobbelen als ik in het zadel zit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat wat breder in het terrein altijd een voordeel is. Minder snel wegzakken, lagere druk / meer grip mogelijk. Nog een stap verder richting terreingebruik zijn 650b wielen want de meeste frames kunnen dan nog bredere banden aan (47mm past bijna altijd). Je levert dan wel iets in op de weg.

Je zou ook nog kunnen overwegen om voor iets grover te kiezen dan achter, net als op een mtb vaak het geval is. Hou je nagenoeg de rolweerstand die je nu hebt maar creëert wel wat meer bochtenreserve aan de voorkant.

Het blijft altijd een compromis sluiten, dus je moet voor jezelf nagaan waarop je eventueel wat wilt inleveren en waarop niet. Maar ik verwacht dat dezelfde banden in een bredere versie meer voor- dan nadelen zullen hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die Terra Trails lijken behoorlijk snel te slijten dus ik denk dat ik over niet al te lang alweer iets anders mag gaan proberen. Elk voordeel heb ze nadeel. Ik neig naar iets breder en met een grovere zijnoppen en achter inderdaad misschien een gladder loopvlak. Snelheid op asfalt wil ik niet te veel op inleveren dus dan maar wat meer glibberen op onverhard (totdat ik t.z.t. een tweede wielset voor slicks heb tenminste).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je twee wielsets overweegt kun je ook een 650b set overwegen?
700c met slicks voor de wegritten, en 650b met wat noppigs voor het onverharde gebeuren.

Ik doe het helemaal decadent met twee fietsen :oops: :D
Eentje heeft 700 x 40c Maxxis Velocita slicks eronder, de andere 650b x 47c Vittoria Terreno Zero semislicks. Ik voel wel wat verschil, de fiets met Maxxis slicks lijkt net wat makkelijker op snelheid te krijgen/houden maar heel veel scheelt het niet eens. Die slicks pomp ik tot 4 bar op, de Vittoria's tot 3 bar (ik rijd weinig onverhard en sowieso alleen easy paden). Beide fietsen wegen ongeveer hetzelfde, velgen ook. De 650b banden zijn wel bijna 1,5 ons zwaarder dan de Velocita's.

Een vriendin van me rijdt haar gravelbike met 650 x 47 WTB Sendero's en zij vindt zelfs met die banden de rolweerstand op straat heel erg meevallen. Zijn toch serieuze noppen, het lijken wel mountainbikebanden.
Maar goed, zij is "iets" beter getraind dan ik. :D
Zo zie je maar dat het toch weer een persoonlijke beleving is. What else is new...

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RVVUTR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 16 augustus 2023, 17:48
Mijn mountainbike: Colnago 29,er

Wat mij wel opvalt is dat er door bijna iedereen op vrij brede banden gereden wordt.

Ik heb decathlon gravel banden er onder zitten en die kunnen minimaal 4 bar en maximaal 6 bar aan. Met 4 bar vind ik ze al relatief zwaar rijden op het asfalt maar lager lukt niet in het gravel.

Moet ik nu juist breder gaan rijden om zowel op de weg als in de gravel minder weerstand te ondervinden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@RVVUTR Met binnenband neem ik aan? Zijn je banden/wielen tubeless ready? Dan kan je veel lagere druk rijden en voelt het qua grip en rolweerstand heel anders aan. Ik ben zelf verbaasd over hoe makkelijk en hard je op de weg kan rijden met een 700x35c band, ook op langere afstanden.
RVVUTR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 16 augustus 2023, 17:48
Mijn mountainbike: Colnago 29,er

Oli4k schreef: wo 30 augustus 2023, 11:09 @RVVUTR Met binnenband neem ik aan? Zijn je banden/wielen tubeless ready? Dan kan je veel lagere druk rijden en voelt het qua grip en rolweerstand heel anders aan. Ik ben zelf verbaasd over hoe makkelijk en hard je op de weg kan rijden met een 700x35c band, ook op langere afstanden.
Neem niet aan dat de goedkope banden van de dechatlon tubeless ready zijn. Wielen zijn goedkope systeem wielen van shimano ben er niet voldoende in thuis om te weten of die tubeless ready zijn.

het is een ec 29,er met een breed velgbed had er 700*28c banden in maar die vallen in de velg, Nu 700*33 c en die staan rond.
heb nu een setje racewielen extra en daar zitten de 700*28 banden in. Dat gaat aardig goed.

Maar ik ga de fiets ombouwen zodat ik ook onder in de beugel kan gaan liggen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met betrekking tot de maximale bandenspanning, hou ook rekening met je velgen.
Hoe breder de band, hoe minder hoog de druk mag (en hoeft) te zijn.

Verder is bandenspanning natuurlijk erg afhankelijk van gebruik. Rij je alleen verhard kun je ze op hogere druk rijden, maar ga je ook het terrein in zul je hoe dan ook naar een compromis moeten. Wat zachter om in het terrein betere eigenschappen te hebben, of wat harder om op straat makkelijk te rollen maar flink in te leveren off-road.

Met name als je off-road gaat hebben bredere banden voordelen. Let daarbij niet op waar cyclocrossers mee rijden, die mogen reglementair niet breder dan 33mm ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie