Jullie versus ChatGPT

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

We hebben een generatiekloofje te pakken hier geloof ik :D

Volgens mij heeft TS heel veel vragen als nieuweling en hoopt hij hier wijzer te worden. Geen idee hebbende dat eerder verkregen info via ChatGPT hier nogal wat verontwaardigde reacties triggert.... voor al deze mensen een mooi filmpje wat jullie vast nog wel kennen: https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g :bier:

Ik zou lekker eerst wat MTB's gaan huren en ervaren waar je naar op zoek bent qua gebruik. Die hebben meestal wel een redelijk moderne geometrie. Zowel hardtail en full suspension proberen en dan bekijken waar je voorkeur naar uit gaat. Goedkoop is vaak duurkoop als je vaker wilt gaan fietsen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

naaf2 schreef:Maar mocht je bedoelen: is deze fiets 300 euro waard? Dan is mijn mening: nee.
Zo'n fiets wordt al snel een moneypit.
Eerst heb je er lol mee, dan gaat er iets kapot en ga je het vervangen. En dan nog iets. Enz.
Uiteindelijk gaat er een iets duurs kapot, en dan kom je tot de conclusie dat er inmiddels veel veranderd is en niets meer past.
Maar omdat je inmiddels veel hebt uitgegeven wil je m toch weer in orde maken, dus een hele zoektocht, dure 2e hands onderdelen die toch niet zgan blijken te zijn, etc etc.
En al die tijd rijdt je op een ouderwetse fiets, die ook in nieuwstaat toch wel wat minder is dan een moderne.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ProCaliber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 13 januari 2023, 11:41
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.5

asphaltdude schreef: zo 21 mei 2023, 11:26 Vraag is meer of je €300 wilt uitgeven aan een in alle opzichten zeer gedateerde fiets.
Dit dus!

Zelf zou ik een recentere hardtail MTB aanschaffen die dan ook minder afgemonteerd.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik ben het eens met de rest :)

Het probleem van 2dehands een fiets kopen is dat je als beginner geen idee hebt waar je op moet letten. En je kan op foto's (meestal) niet zien of een vering nog goed werkt. De verkoper kan wel zeggen dat de vork net een servicebeurt gehad heeft, maar wat de staat echt is weet je niet. En een nieuwe vork kost zomaar 200-500 euro.

Dus als beginner wordt op dit forum veelal afgeraden om een 2dehands fiets te kopen tenzij je iemand kent die wat meer ervaren is. Of je houdt er rekening mee dat je bijv de aandrijving al gaat vervangen (ca 200 euro) en dan hoopt dat de rest (wielen, vork) goed is.

Maar voor een nieuwe fiets die terreinwaardig is moet je ca 1000 euro rekenen. En dan nog een helm (35 euro) en broek (40 euro), evt handschoenen en fietsschoenen. Dus 1100-1200 moet je op rekenen. Het probleem met deze instap MTBs is dat deze veelal nog de oude geometrie hebben (Cube, Haibike, Canyon (minder), Bulls, Vitus, Decathlon), dus de voordelen van meer controle door geometrie mis je dan. Dus dan lijkt 300 euro voor een 2dehands wel een betere optie (maar dan, zie eerste deel van mijn betoog :))
Wyggum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 mei 2023, 18:03

Foxc schreef: zo 21 mei 2023, 12:10 We hebben een generatiekloofje te pakken hier geloof ik :D

Volgens mij heeft TS heel veel vragen als nieuweling en hoopt hij hier wijzer te worden. Geen idee hebbende dat eerder verkregen info via ChatGPT hier nogal wat verontwaardigde reacties triggert.... voor al deze mensen een mooi filmpje wat jullie vast nog wel kennen: https://www.youtube.com/watch?v=TNwhIHqM60g :bier:

Ik zou lekker eerst wat MTB's gaan huren en ervaren waar je naar op zoek bent qua gebruik. Die hebben meestal wel een redelijk moderne geometrie. Zowel hardtail en full suspension proberen en dan bekijken waar je voorkeur naar uit gaat. Goedkoop is vaak duurkoop als je vaker wilt gaan fietsen...
Wat is de gemiddelde leeftijd hier? Ik ben 30.
De kloof zit hem waarschijnlijk meer in dat(vermakelijke) filmpje.

Maargoed zoals ik al zei. Ik had het zelf ook beter kunnen aanpakken. Ik wekte de indruk dat de AI/jullie tegenover elkaar staan. Terwijl jullie elkaar juist goed aanvullen. Ik kan AI niet gebruiken om die foto's te beoordelen.

Mountainbikes zijn veel gecompliceerder dan ik dacht. De startdrempel voor een beginner is blijkbaar relatief groot. Maar inmiddels komt er bruikbare informatie langs. Daar ben ik jullie dankbaar voor.
Wyggum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 mei 2023, 18:03

Dankjewel voor de laatste paar reacties @ThaSingleTrackMastah @ProCaliber @zonoskar @asphaltdude @asphaltdude @baron062.

Hier heb ik wat aan.

De fiets leek in eerste instantie een redelijke middenweg tussen prijs en kwaliteit. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Ik zit er inderdaad ook niet op te wachten om meteen van alles te moeten vervangen.

Mijn beste opties lijken:
- Fiets huren en op de verschillen letten
- Nieuwe hardtail fiets
- Een relatief nieuwe 2e hands hardtail

Is er een jaartal waarvan jullie zeggen. Echt niet meer doen. Het zal natuurlijk van de onderdelen afhangen. Maar misschien dat de meeste fietsen na 2018(?) niet gedateerd zijn/de onderdelen nog een tijd mee gaan.

Als ik ga voor een nieuwe fiets. Welk model/generatie heeft volgens jullie de beste kwaliteit/prijs verhouding?

Bedankt voor jullie reactie. Hier heb ik oprecht wat aan!
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Als je 2e hands ga kijken, zou ik inderdaad kijken voor fietsen vanaf +/- 2018
2x11 of liever al 1x12 versnellingen (hangt ook van je eigen smaak af)
Steekassen voor en achter.
Tapered balhoofd
Geschikt voor of gemonteerd met een dropper (interne routing)

Dan heb je in ieder geval een goede basis en zullen reserve onderdelen nog lang beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De fiets leek in eerste instantie een redelijke middenweg tussen prijs en kwaliteit. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Die fiets is Russisch roulette.
Blijft ie lang genoeg heel, dan kan je voor €300 kennismaken met mountainbiken (binnen de beperkingen van de oude techniek).
Maar de ervaring leert dat er altijd wel iets aan gedaan moet worden, en nog iets en nog iets.
Datzelfde risico loop je ook met een nieuwere 2e hands, maar die is dan waarschijnlijk de investering wel waard.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Een andere optie is om een gebruikte fiets te kopen bij een fietswinkel. Die zijn meestal nagekeken en oke(ish). Ze zijn natuurlijk wel wat duurder dan marktplaats. Sommigen adverteren ook op marktplaats overigens (want gebruikte fietsen zijn heel snel verkocht, dus weinig voorraad).

Overigens, ik fiets af en toe nog op mijn oude fietsen uit 1992-1999 en dat gaat gewoon zonder problemen, dus om nou te zeggen dat je meteen een moderne fiets moet hebben gaat me wat te ver. Sommige merken (zoals Mondraker) zijn al sinds 2012 met vooruitstrevende geo bezig, anderen (Cube) beginnen nu pas een beetje te bewegen op de duurdere modellen. Zeker voor boswielrenrondjes in NL heb je geen 65 graden headangle en lange reach en een dropper nodig.
Plaats reactie