Van Scott Scale naar....

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Ik heb momenteel de Scott Scale 970. Gewicht 13,5 kg en Sram afgemonteerd.

Daar het fietsen een verslaving is geworden neig ik naar stapje hoger qua fiets.
XC ritjes van 100k per week of 100+ ritten, en weekendjes naar Limburg is hoe ik de fiets gebruik.

Ga ik het verschil merken wanneer ik de overstap maak naar een Cube Reaction C62, 10,5kg en Deore XT afgemonteerd.
Is het een logische stap ? ik kan qua prijsklasse geen ander merk/model vinden met de specs zoals de Reaction C:62 die heeft.
Karren maar!!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vast wel. Scheelt 3 kg op een HT!! Ik ben alleen van die Cube C62 niet enthousiast van die Fox 32 flexo vork, voldoet als je niet zwaar bent.

Weet je wel zeker dat je bij HT wil blijven? In NL op de XC 2.0 trailtjes voldoet HT wel mits je niet gaat jumpen ed.

Hoeveel geld heb je en hoe zwaar? Er is ontzettend veel keuze. Onderstaande Cube is veel duurder wel maar een serieuze XC racert waar je mogelijk vele jaren plezier van kan hebben.


https://www.cube.eu/nl-nl/cube-elite-c- ... bon/617100
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Dat is idd wel een mooie fiets! Maar zoveel geld wil ik er niet aan spenderen. Zoek iets zo rond de 2000. Ik ben ook niet van de jumps op een bikepark.

Mijn gewicht is 90kg met een lengte van 1.92. Ik blijf pijntjes houden op mn huidige fiets. De ene keer de rug dan weer mn knie en regelmatig slapende handen. Heb het gevoel dat de fiets niet wendbaar is, draaicirkel van een tank. Snelheid is er dan wel prima op te maken.

Vandaar dat ik neig een c:62 aan te schaffen.
Karren maar!!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Tja, het is de vraag of een andere HT fiets je pijntjes gaat oplossen. Wie weet iets met zithouding?

Je bent een stevige kerel, en als gezegd vraag ik me af of die Fox 32 voldoende stevig is voor strak bochtengedrag. Ik heb zelf een SID Ultimate met 35 mm poten en TorqueCaps op carbonnen wielen (zie sig) en dat stuurt zeer strak en die vork vangt heel veel op. Daarom had ik die C68 uitgekozen, maar misschien moet je nog wat verder zoeken naar een fiets met stevigere voorvork.

Goed snel door bochten sturen is trouwens niet alleen de hardware maar ook kwestie van goede bochtentechniek --> dit moet je bewust leren en oefenen en kan heel veel schelen. Zoek op Youtube.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
wesleythomas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
Mijn mountainbike: Landgraaf

Zelf zou ik voor een fully gaan. die zijn wel wat zwaarder als een HT maar ik denk dat de voordelen meer zijn als de nadelen.
Maar zoals jij aangeeft dat je ongeveer 2000 euro budget hebt, wordt de spoeling voor een goede fully erg dun.

Zelf heb ik een scale 910 met fox 32 sc elite voorvork, zelf ben ik erg tevreden over die vork al zit er wel wat flex in.
Ben 183 en 81 kg.

Overigens heeft mijn scale nu een scheur in het frame en rij ik tijdelijk op mijn oude haibike met 26 inch wielen en daarmee kan ik krapper sturen dan met mijn scott, is overigens ook het enige wat beter is. :-D
Wir wollen leben!
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Valt mee hoor.... eerder zware botten. Spaghetti benen met zware botten vermoed ik :D

Ik vermoed dat geometrie van de Scott niet geheel bij mijn lichaam past.
Karren maar!!
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

misschien dat een bike fit of een beetje spelen met afstelling ene goed idee is voor je een nieuwe fiets koopt? Nu heb je waarschijnlijk nog niet goed in zicht wat je beter wil hebben. Of eens een fiets lenen van een fietsmaat/LBS. kort rondje op een nieuwe fiets zal niet uitwijzen of de pijtjes daarmee verholpen zijn namelijk.
TomVerberne
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47

Dennis75 schreef: za 20 mei 2023, 17:49 Ik heb momenteel de Scott Scale 970. Gewicht 13,5 kg en Sram afgemonteerd.

Daar het fietsen een verslaving is geworden neig ik naar stapje hoger qua fiets.
XC ritjes van 100k per week of 100+ ritten, en weekendjes naar Limburg is hoe ik de fiets gebruik.

Ga ik het verschil merken wanneer ik de overstap maak naar een Cube Reaction C62, 10,5kg en Deore XT afgemonteerd.
Is het een logische stap ? ik kan qua prijsklasse geen ander merk/model vinden met de specs zoals de Reaction C:62 die heeft.
Ik denk dat ik dezelfde fiets heb, scott scale 970 2021 met sram SX.
Ik heb nu zelf een nieuwe fiets in bestelling staan maar wil juist wel wat springen etc. Daarom een fully trail fiets van ongeveer hetzeflde gewicht maar dus veel hoogwaardiger afgemonteerd.

Ben zelf erg benieuwd of ik verschil ga zien in ronde tijden op vaste routes.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is toch veel belangrijker dat de nieuwe fiets je meer plezier geeft?
Als je daar misschien andere lijntjes mee pakt, hier en daar een sprongetje etc. kan het best zijn dat je rondetijden niet sneller worden maar dat je onderweg wel meer plezier hebt.

Dan lijkt mij de missie "nieuwe fiets" geslaagd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
TomVerberne
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47

kermit schreef: do 20 juli 2023, 11:35 Het is toch veel belangrijker dat de nieuwe fiets je meer plezier geeft?
Als je daar misschien andere lijntjes mee pakt, hier en daar een sprongetje etc. kan het best zijn dat je rondetijden niet sneller worden maar dat je onderweg wel meer plezier hebt.

Dan lijkt mij de missie "nieuwe fiets" geslaagd.
Daar heb je gelijk in, maar ik fiets vaker met een groepje vrienden en die fietsen allemaal op een echte XC of down country fiets dus moet niet zo zijn dat ik echt slomer wordt. Ook ga ik vaker met mijn neef mee en die fietsen met een groepje regelmatig wel wat meer trail gericht vandaar de keuze voor deze fiets.

Maar terug naar de TS
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Met dat budget ga je geen gat slaan.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik ben bang dat deze specifieke fiets te klein voor je is maar dat kun je even nakijken maar zo'n type gebruikte fiets lijkt me heel geschikt voor je (budget)

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=157094
Plaats reactie