Weer vraag over scheur in alu frame seat tube Trance-X

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Marco21 schreef: wo 17 mei 2023, 22:14 Al 16 jaar fietsenmaker zijnde, 99% zeker blanke lak die afbladdert. 5 euro wedden? :-q
En dan zet je maar €5,- in :roll: ik had minimaal €100,- ingezet :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 mei 2023, 17:16 Ik vraag me af of dit een scheur is.
De bovenste gegolfde lijn op de foto kan net zo goed afgebladderde blanke lak zijn en de witte lijntjes daaronder zou oxidatie onder de blanke lak kunnen zijn :~

Heb je meer foto's?
Tja...en jij bent helemaal braaf :D helemaal niets ingezet :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
basset
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 augustus 2014, 16:43
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL 6.9 Rad en Giant Trance-X 29erar

:lol:
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Maar je zadelpen kraakt wel. Schoonmaken en met montagevet vastzetten.

Wedden voor €5,- dat het over is :-q :lol:
basset
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 28 augustus 2014, 16:43
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL 6.9 Rad en Giant Trance-X 29erar

Janwillembike schreef: do 18 mei 2023, 14:37 Maar je zadelpen kraakt wel. Schoonmaken en met montagevet vastzetten.

Wedden voor €5,- dat het over is :-q :lol:
Whehehehe ik denk dat ik voorlopig beter mn mond kan houden...... :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zadelpen monteren met carbonmontagepasta.
Giant gebruikt vroeger vaak een shim om in ieder frame een 27.2 zadelpen te monteren.
Als je een shim hebt moet je ook tussen de shim en het frame wat pasta smeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vond het er ook niet echt als een scheur uitzien maar ik ging er vanuit dat ts het beter kon beoordelen dan ik van een plaatje dus liet de controlevraag achterwege :D

Maar mooi dat het geen scheur is.
Er zit vrijwel zeker blanke lak op, onbehandeld alu gaat oxideren. Maar door de klem beschadigd die lak daar na verloop van tijd en kan er vocht onder de lak komen. Dat wordt lelijk maar kan verder niet zo heel veel kwaad.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

1. Geen scheur te zien.
2. Als je zadelpen momenteel niet 'uit zichzelf' zakt is alles nog in goede staat.
3. Zadelpenklem vervangen voor exemplaar met een boutje (die zijn simpelweg beter & betrouwbaarder. Monteer deze wel met het boutje 'boven' de bovenbuis en niet boven het wiel, dit voorkomt dat er veel zooi op de draad gaat zitten.
4. Zadelpen monteren met carbonpasta.
5. Op moment aandraaien.
6 Lekker fietsen
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: vr 19 mei 2023, 09:15 Er zit vrijwel zeker blanke lak op, onbehandeld alu gaat oxideren. Maar door de klem beschadigd die lak daar na verloop van tijd en kan er vocht onder de lak komen. Dat wordt lelijk maar kan verder niet zo heel veel kwaad.
Het kan alleen gaan kraken :)

Ook een dikke lik montagepasta tussen de klem en het frame :)
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Peelrijder schreef: vr 19 mei 2023, 09:25 3. Zadelpenklem vervangen voor exemplaar met een boutje (die zijn simpelweg beter & betrouwbaarder. Monteer deze wel met het boutje 'boven' de bovenbuis en niet boven het wiel, dit voorkomt dat er veel zooi op de draad gaat zitten.
Het boutje van je zadelpenklem monteer je aan de kant waar ook de uitsparing zit in de zitbuis. Door ‘m op deze manier te monteren, zet je de boel goed vast zonder het te strak aan te draaien. Je duwt dan namelijk het frame wat iets naar elkaar toe.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Precies.....die uitsparing had aan de andere kant moeten zitten :roll: uitsparing naar voren en zo ook de klem :-q
Ik heb ook nooit begrepen waarom bij sport fietsen die juist of meestal geen spatborden gebruiken dit oude stadsfiets systeem zijn blijven hanteren :-? :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie