IT band trekt strak tijdens fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Sinds enkele weken heb ik er last van dat in mijn rechterbeen de IT band strak trekt tijdens het fietsen.
Dit is knap irritant kan ik je vertellen... :-?
Ik voel het na ongeveer 20km vanuit mijn heup beginnen richting mijn knie.
Soms gaat het na enige tijd weer weg, maar niet altijd.
Iemand een tip hoe dit op te lossen? Is er iets aan de fiets aan te passen om dit te voorkomen?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

awinkel schreef: wo 26 april 2023, 17:29 Sinds enkele weken heb ik er last van dat in mijn rechterbeen de IT band strak trekt tijdens het fietsen.
Dit is knap irritant kan ik je vertellen... :-?
Ik voel het na ongeveer 20km vanuit mijn heup beginnen richting mijn knie.
Soms gaat het na enige tijd weer weg, maar niet altijd.
Iemand een tip hoe dit op te lossen? Is er iets aan de fiets aan te passen om dit te voorkomen?
Open deur: ga er eens mee naar een medisch geschoold persoon. Een fysio, manueel, chiropractor. Aangezien het eenzijdig is en ineens is gekomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Al gedaan. Die komt niet verder dan “je hebt 3 weken niet op de racefiets gezeten en de band moet weer wennen”.
Alsof na 3 weken je lichaam een fiets ontgroeid is… :roll:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

awinkel schreef: wo 26 april 2023, 20:39 Al gedaan. Die komt niet verder dan “je hebt 3 weken niet op de racefiets gezeten en de band moet weer wennen”.
Alsof na 3 weken je lichaam een fiets ontgroeid is… :roll:
Daar heb je wel een punt maar....
awinkel schreef: wo 26 april 2023, 17:29 Is er iets aan de fiets aan te passen om dit te voorkomen?
....waarom zou je dan nu iets moeten aanpassen als je nooit ergens last van hebt gehad?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Omdat ik er graag vanaf wil. :D
Als iemand hier ervaring mee heeft en aan kan geven wat ik eventueel aan zou kunnen passen om, als is het maar tijdelijk de it band te ontlasten dan zou ik dat kunnen proberen.
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Komt bij mij eens in de zoveel tijd terug. Eerder van alles geprobeerd en rekken en strekken + fysio helpt iets. Met name heupen en rug. Volgens mij kun je de Illiotibiale band zelf niet oprekken

Wat bij mij helpt: overgestapt van spd naar time, meer float( of hoe dat ook alweer heet). En belangrijkste: een flinke klets Voltaren (het liefst de sterke versie) op de buitenkant van de knie.
IT band syndroom is een lichte ontstekingsreactie met als gevolg de zeurende pijn. De diclofenac zorgt ervoor dat de ontsteking in toom wordt gehouden en daardoor is , bij mij, de pijn minder/weg.
.
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Rekken en strekken lukt mij ook niet zo goed van de band.
Ik heb gelukkig er (nog?) geen last van dat de band over het uitstekende botje bij de knie schuurt.
Het ongemak zit 'm vooral dat de spier strak trekt en dit een zeurend gevoel veroorzaakt bij het rijden wat het plezier aardig bederft.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Herkenbaar probleem maar dan tijdens hardlopen. Standaard na 25 min last. Ongeacht schoeisel, training, warming up of rekoefeningen. Gelukkig niet op de fiets last van. Heb zelf lichte O-benen en daardoor bij lopen last icm beenlengteverschil.

Wat mij op de fiets wel helpt is de afstelling van de schoenplaatjes. Daarnaast het rekken van je bilspieren die zorgen nl ook voor spanning aan je zijkant.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Je zou eens een foamroller kunnen proberen om de onderliggende spieren te masseren. Met een foamroller voel je direct waar de trigger points zitten en die kan je er proberen uit te rollen. Dit gaat meestal niet in een keer en is ook wel pijnlijk maar na een paar keer merk je wel dat de pijnlijke plekken verdwijnen. Als even googled op foamroller icm ITB vind je wel voorbeelden hoe en wat. Heeft mij in ieder geval al vaak geholpen.
Plaats reactie