Tubeless, een aantal feiten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Nespresso schreef: zo 14 mei 2023, 20:00 Nou, ook na een 2e ‘testronde’ Amerongen-Leersum ben ik tot de conclusie gekomen dat deze banden&rijdercombi geen onverdeeld succes is. Ik heb ze net maar weer gedemonteerd en met de Gardena verder schoongespoten. Morgen gaan ze terug met biba’s.

Hiermee wel meteen gemerkt dat je onderweg bij een niet repareerbaar lek een aardige kliederboel gaat krijgen als er alsnog een biba in moet. Iemand nog interesse in 380ml Schwalbe DocBlue? 😎
Wel balen. Daar koop je geen nieuwe banden voor, hoewel vers rubber blijft altijd leuk om te testen :winkie:
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik las dat sommigen in NL “gewoon” met biba’s rijden, maar in buitenland dan weer wel met latex. Ik heb nu ook ondervonden waarom (…), dus de volgende keer doe ik dat ook. Alleen: ik zag wel her en der foto’s met pluggen vlak boven de velg. Wat is daar dan aan de hand? Toch een stootlek met gat in het karkas? Dat heb ik (met biba’s) nog niet meegemaakt.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Langs een scherpe steen gereden?

Een plug in de zijwand werkt meestal niet voor de lange termijn, maar is goed genoeg om thuis te komen.
Reden is dat de zijwand dun is en ook nog eens constant in beweging.
Midden in het loopvlak is het rubber dikker en sluit de.plug beter af.

Thuis op je gemak een stevige tubeless plakker er tegen aan, of als het profiel toch al bijna op is gewoon een nieuwe band.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mmmhh...
Ik rijd altijd tubeless, in Zuid L (meidoorn, vuursteen) en buitenland (stenen).
En nog nooit een lek gehad dat niet te dichten was met een plug. Zijwangen, velgranden: nul probleem met pluggen, en al mijn banden halen er gewoon hun levenseinde mee (dwz, tot het profiel te zeer versleten is).
Momenteel WiWi/WiWi of WiWi/RaRa, met Stan No Tubes latex, en simpele old school Decatlon of Giantplugsetjes.
Ook de pluggen op de velgranden van mijn gravelwielset houden zich hiermee vooralsnog prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Volgende keer Oostenrijk (of zo) gaan ze tubeless ivm de stootlekken. Nu al 2 gehad ondanks best flinke bandenspanning achter en dat ik mijn ass boven het zadel houd. Maar mijn vraag was meer dat ik me verbaasde dat je dan alsnog een plug moet steken zo vlak boven de velg: dat duidt toch op een gat in het karkas.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tubeless + insert
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Voordat ik tubeless reed (zo'n 20 jaar geleden?) was het haast iedere rit raak met lekke banden in NL, vooral door braamstruiken. Sinds tubeless rij ik nog steeds lek alleen merk ik het niet. Regelmatig dat ik de volgende dag meerdere natte plekken op mijn band zie maar de band nog gewoon op druk is. Ik zie geen reden waarom je in Nederland niet tubeless zou rijden en in het buitenland wel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik wel, in Nederland -op die bosgrondrondjes- rijd ik eigenlijk nooit lek. Tubeless is meer gedoe, je moet het elke paar maanden verversen dus weer ergens met die oude meuk naartoe en het is daarmee ook duurder. Vijf fietsen drie keer per jaar nieuwe latex erin? Leuk verdienmodel ;-)

In het rijden merk ik geen verschil en ik rijd niet lek, waarom zou ik het dan doen?
Dus ik ben na jaren tubeless rijden weer terug naar binnenbanden en ga alleen tubeless voor de buitenlandvakantie. Zodra die latex uitgewerkt is prop ik er weer een bibaatje in.

Woon je in Zuid-Limburg zoals Aurelius is het een ander verhaal. Stenen en meidoorns... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Oli4k schreef: di 15 augustus 2023, 12:47 Voordat ik tubeless reed (zo'n 20 jaar geleden?) was het haast iedere rit raak met lekke banden in NL, vooral door braamstruiken. Sinds tubeless rij ik nog steeds lek alleen merk ik het niet. Regelmatig dat ik de volgende dag meerdere natte plekken op mijn band zie maar de band nog gewoon op druk is. Ik zie geen reden waarom je in Nederland niet tubeless zou rijden en in het buitenland wel.
Zal heel erg van je normale rondjes afhangen. Ik rijd vrolijk rond op biba's in omgeving Eindhoven en blijf dat lekker doen. Tot nu toe nog nooit lek gereden (*knock on wood*) en ook weinig op Aalst/Waalre, Heeze, Best, Veldhoven, etc waar ik snel lek op ga rijden. Weinig stekelige struiken, weinig scherpe stenen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Het is dat we de eerste week in Duitsland waren en ik met de vrouw wat fietstochtjes heb gereden: dat wil je niet op Assegai/Minion, dus had ik mijn NLse banden er nog op zitten. Nu in Oostenrijk (Kirchberg/Leogang) uiteraard gewisseld, maar de volgende ‘mannenweek’ gaat er latex in. En bier :winkie:
carbon bike, titanium collarbone...
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Hoelang blijft latex goed, wanneer is het beter om het volledig te vervangen?

Die van mij is alweer meer dan een jaar oud en ik heb het idee dat het nog steeds capabel is om een lek te dichten.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Zolang de latex zijn werk doet vind ik het goed genoeg, als de band te snel leeg loopt dan vul ik bij. Bij mijn fietsen zit de latex er zeker ook al een jaar in en werkt nog steeds.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Hoe weet je nou of het nog werkt? Na een maand of 3,4 is het wel uitgewerkt, blijft er water over. Als je dan lek rijdt, dicht de latex niet meer af. Kom je vaak pas achter als je ver van huis ergens midden in het bos staat oid :tong
VincentK01
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 10:27

Dat is wel zeer onwaarschijnlijk, latex is ontzettend goed oplosbaar in water. En zodra je fietst kan er ook geen scheiding onstaan van water en latex door menging. En waar moet de latex naar toe als het IN je band zit? :-?

Misschien je latex niet meer bij de bouwmarkt kopen, dan komt het vast goed :-q
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

VincentK01 schreef: do 5 oktober 2023, 08:03
Bonanza schreef: do 5 oktober 2023, 07:22 Hoe weet je nou of het nog werkt? Na een maand of 3,4 is het wel uitgewerkt, blijft er water over. Als je dan lek rijdt, dicht de latex niet meer af. Kom je vaak pas achter als je ver van huis ergens midden in het bos staat oid :tong
Dat is wel zeer onwaarschijnlijk, latex is ontzettend goed oplosbaar in water. En zodra je fietst kan er ook geen scheiding onstaan van water en latex door menging. En waar moet de latex naar toe als het IN je band zit? :-?

Misschien je latex niet meer bij de bouwmarkt kopen, dan komt het vast goed :-q
Fijn dat je zo overtuigd bent en knap dat je weet waar mijn aankopen vandaan komen. Latex droogt op en scheidt zich van het water. Maar blijf lekker doorrijden zonder de latex te vervangen. :-q
Plaats reactie