Adviezen voorbereiding BeMC 2023

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

aurelius schreef: za 31 december 2022, 17:19 Lang weekend Zuid Limburg.
Je kunt een 100km 2000hm BBC narijden in Zuid L als duur.
En daar is ook genoeg echt technisch trainingsterrein ‘in ‘t wild’ te vinden (trails bij 3LP/Aachenerwald, trails tussen Visé en Luik).
Vast en redelijk technisch: Terril van Beringen (net over de grens, Blg), St Pietersberg route. Maar ‘wild’ is toch altijd leuker, vind ik.

(En je kunt er ook leuk duur trainen op een gravelbike of racefiets, voor de afwisseling, zeker als je de grens met Blg oversteekt).
Bedankt! De BBC route wordt speciaal afgezet dacht ik? Is de route vrij toegangkelijk tijdens overige weekenden? Zou je daarvan een GPX file hebben?
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Stunning schreef: za 31 december 2022, 17:42
luukos97 schreef: za 31 december 2022, 11:57

Ik kan aardig sturen, heb in het verleden aan motorcross gedaan. Wanneer ik ga trainen in Amerongen en ik ben niet geheel fit kan ik de snellere jongens toch vaak bijhouden door eea te corrigeren in de dalingen.

Achtergrond in de techniek en dus met motorcross onderhoud altijd zelf gedaan, zelfde geld voor de fiets. Altijd alles zelf gedaan, enkel een bikefitting doe ik niet zelf.

Het lijkt mij wel tof om iets van (professionele) hulp te zoeken. Ik zie bijvoorbeeld Bikesight (https://www.bikesight.nl/), misschien iemand ervaringen mee? Financieel heb ik het niet heel breed, dus echte professionele hulp zal waarschijnlijk te duur worden, en het moet natuurlijk wel leuk blijven :).

Het schema wat je doorstuurt ziet er goed uit! Wat adviseer je als krachttraining? Ik probeer dat nu ook in mijn trainingen te voegen en doe graag 45 min benen trainen (squats, boxjumps) gevolgd door 45 min boksles (want vind ik leuk).
Hoi, ja, ook dat klinkt al goed wat betreft de krachttraining, inclusief boksen !

Box jumps, squat jumps, lunge jumps zijn top :-q

Zelf doe ik 1x p/w deze oefeningen in de sportschool. Ik zorg altijd dat ik, incl warming up en cooling down, binnen een uur weer buiten sta :-D Langer blijven gaat niets meer toevoegen, ik houd (al) mijn trainingen graag zo effectief mogelijk. Minder = meer.

Military Press
Squats
Lat Pull
Bench Press
Planking

Het 'planken' doe ik meerdere malen per week voor een minuutje, een sterke core is goud waard op de fiets 8)

Dit zijn zogenaamde compound oefeningen, waarbij ik met één oefening meerdere spiergroepen tegelijk train. Het effect van krachttraining ga je met name merken tijdens de laatste stukken van je MTB wedstrijd of tochten. Je hebt minder algemene vermoeidheid over je hele lichaam omdat je beter in staat bent geweest de klappen op te vangen tijdens de rit. Daarnaast merk ik ook goed effect op technische klimmetjes met veel obstakels zoals wortels en stenen, je kan vaak net even wat explosiever kracht zetten om jezelf eroverheen te liften.

Succes !
Bedankt! Helemaal met je eens, core-oefeningen heb ik sinds een jaar nu toegevoegd in mijn trainingen en heeft zeker positieve invloedt. We gaan aan de slag :)
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

yo-eddy schreef: za 31 december 2022, 17:47 wellicht deze als voorbereiding ook ff meepikken https://mtb-noordwest.nl/evenementen/de_5_van_schoorl/
Thanks! Toegevoegd in mijn agenda :)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

luukos97 schreef: zo 1 januari 2023, 13:39Heb jij nog mooie MTB route voor in Belgie?
https://strava.app.link/vFsZ35BBewb

zelf kijken of je overal mag komen
:wink:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Peelrijder schreef: zo 1 januari 2023, 15:17
luukos97 schreef: zo 1 januari 2023, 13:39Heb jij nog mooie MTB route voor in Belgie?
https://strava.app.link/vFsZ35BBewb

zelf kijken of je overal mag komen
:wink:
Ziet er goed uit! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ik heb je topics even samengevoegd, feitelijk vraag je 2x hetzelfde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

luukos97 schreef: zo 1 januari 2023, 15:55
Peelrijder schreef: zo 1 januari 2023, 15:17

https://strava.app.link/vFsZ35BBewb

zelf kijken of je overal mag komen
:wink:
Ziet er goed uit! :-q
Klimbenen meenemen, zitten een paar leuke in :)
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Peelrijder schreef: zo 1 januari 2023, 19:42
luukos97 schreef: zo 1 januari 2023, 15:55

Ziet er goed uit! :-q
Klimbenen meenemen, zitten een paar leuke in :)
Ik kan de gpx niet downloaden vanuit Strava? Ik krijg de melding: "Sorry you're not allowed to access that page"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Je kan ook een van de 1 open tracks rijden in Malmedy. Die zijn onderdeel van de Raid des Hautes Fagnes (RdHF), een van de meest zware en mooie marathons in Belgie: https://www.malmedy-tourisme.be/en/type/mtb/
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

zonoskar schreef: ma 2 januari 2023, 12:47 Je kan ook een van de 1 open tracks rijden in Malmedy. Die zijn onderdeel van de Raid des Hautes Fagnes (RdHF), een van de meest zware en mooie marathons in Belgie: https://www.malmedy-tourisme.be/en/type/mtb/
Dank!
Hague
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 september 2020, 10:38
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Pro, Canyon Grail AL 7

Qua drinken vind ik tijdens het mountainbiken op lastig terrein een camelback ook wel aan te raden, eenvoudiger drinken dan een bidon moeten pakken, gevuld met iets van een koolhydraat rijke poeder (maurten o.i.d) hoef je ook niet meer apart te eten.
Daarnaast bevallen mij de Bloks van Cliff erg goed.

Voor een trainingsschema kun je ook naar de app join kijken, erg goed betaalbaar voor wat je krijgt. https://join.cc/nl/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn ook veel mensen die hun bidon op lastig terrein verliezen.
Niet fijn als je nog 60km moet fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Na een mislukte poging in 2017 ga ik dit jaar ook de BeMC rijden, als voorbereiding met Pasen naar de Ardennen geweest. Het plan was om een aantal BeMC routes te fietsen echter door dat de ondergrond verschrikkelijk nat was hebben we maar 1 route compleet kunnen rijden en delen van de andere routes. Ik fiets volgens Strava ongeveer 6 uur per week en probeer elke week een uur tot anderhalf uur te fitnessen voor de core. Het vele klimwerk was zwaarder dan ik had verwacht, de meeste paden waren niet technisch maar de technische stukken die er wel in zaten waren uitdagend. Ik hoop dat het tijdens de BeMC droog is en dat de ondergrond ook enigszins droog is, want ondanks dat het glibberen en glijden in afdalingen wel een extra dimensie gaf heb ik het toch liever droog. Ik heb er veel zin in en denk dat het best zwaar gaat worden.
luukos97
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 19:05

Speedfreak98 schreef: za 22 april 2023, 21:47 Na een mislukte poging in 2017 ga ik dit jaar ook de BeMC rijden, als voorbereiding met Pasen naar de Ardennen geweest. Het plan was om een aantal BeMC routes te fietsen echter door dat de ondergrond verschrikkelijk nat was hebben we maar 1 route compleet kunnen rijden en delen van de andere routes. Ik fiets volgens Strava ongeveer 6 uur per week en probeer elke week een uur tot anderhalf uur te fitnessen voor de core. Het vele klimwerk was zwaarder dan ik had verwacht, de meeste paden waren niet technisch maar de technische stukken die er wel in zaten waren uitdagend. Ik hoop dat het tijdens de BeMC droog is en dat de ondergrond ook enigszins droog is, want ondanks dat het glibberen en glijden in afdalingen wel een extra dimensie gaf heb ik het toch liever droog. Ik heb er veel zin in en denk dat het best zwaar gaat worden.
Tof dat je hem ook gaat rijden! Rond pasen heb ik ook een bezoek gebracht aan de Ardennen. Bij ons was het zo nat, dat we uiteindelijk zijn gestopt met het parcours en de overige ritten over de weg hebben gedaan.

Laten we inderdaad hopen dat het weer enigszin goed is :)

Heb er erg veel zin in.
Plaats reactie