Bulls vraagje

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Wederom bedankt voor de uitgebreide reacties! Wel een tegenvaller, want op die Bulls voelde ik me wel thuis, waar ik dan weer niets had met de Top Fuel die er ook stond. Die voelde echt log (kan door de banden komen die Trek monteert?). Maar daarmee zou ik dus niet ongezien online een fiets willen bestellen zoals die YT (wel een gave fiets!)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik vermoed dat veel moderne geometrie fietsen in een rondje in de winkel log aanvoelen. Ze liggen als een tank op de trails en dat voel je.

Maar de Trek die je reed was ook te klein toch?
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Willem Altes schreef: ma 10 april 2023, 08:44 Ik vermoed dat veel moderne geometrie fietsen in een rondje in de winkel log aanvoelen. Ze liggen als een tank op de trails en dat voel je.

Maar de Trek die je reed was ook te klein toch?
En daarom is het zo balen dat je alleen een rondje showroom mag doen. Het grootste verschil tussen de trek en de Bulls/mijn Scott zat hem in hoe snel de fiets accelereert als je kracht zet, dat was echt merkbaar trager op de trek.

De Scott die ik nu rij is echt te klein. Ik zit vooral echt veel te veel op het voorwiel (op de trek en bulls had ik veel meer voorwiel voor me). Hierdoor krijg ik slapende handen en het geeft me, zeker in afdalingen, weinig vertrouwen. Ik stap ook met rugpijn af, maar dat is op mijn gravel bike ook.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Er zijn wel wat manieren om toch een beeld te krijgen van de "zit"

-Dynamische bikefit (wel erg een momentopname)
-Je huidige fiets ombouwen naar de afmetingen van het beoogde model en kijken hoe dat gaat. Dit kan je doen door de stuurpenlengte en hoek aan te passen. Dit zou je alleen doen om de juiste zit te bepalen, de stuurkarakteristiek kan je hier niet mee simuleren. Sterker nog, die help je om zeep.

Als je hier nu geen zin in hebt zou ik kijken naar een ander merk met een beschikbare testvloot. Ik denk dan aan Cube oid.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Soms zijn er ook MTB test events. Zoals bij de opening van de nieuwe route bij Hoofddorp (op 23 april):

https://www.noordbikers.nl/event/openin ... hoofddorp/

Let wel. De meeste merken maken fullies voor rijders tot een lengte van 1.95 meter. Een aantal merken zeggen dat erbij, anderen doen dat niet en zetten iemand van 2 meter rustig op een te kleine fiets.

Misschien kan je bij aanmelden je lichaamslengte doorgeven

Als ik een beetje Google op test event of testdag met MTB, kom ik ook deze nog tegen:

https://bercbike.nl/kona-testdag-2023/
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Het blijft lastig. Ik heb een rondje op een 2023 Trek Fuel EX gedaan (indoor natuurlijk weer). Die fiets verraste me echt, voelde totaal niet log aan (natuurlijk weer voor zo ver je dat op een perfect gladde vloer kunt voelen). De maat, XL, blijft alleen een twijfelpunt.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Willem Altes schreef: ma 10 april 2023, 23:19 Soms zijn er ook MTB test events. Zoals bij de opening van de nieuwe route bij Hoofddorp (op 23 april):

https://www.noordbikers.nl/event/openin ... hoofddorp/

Let wel. De meeste merken maken fullies voor rijders tot een lengte van 1.95 meter. Een aantal merken zeggen dat erbij, anderen doen dat niet en zetten iemand van 2 meter rustig op een te kleine fiets.

Misschien kan je bij aanmelden je lichaamslengte doorgeven

Als ik een beetje Google op test event of testdag met MTB, kom ik ook deze nog tegen:

https://bercbike.nl/kona-testdag-2023/
Dank!! Ik heb me geprobeerd aan te melden, maar nog geen reactie gehad.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Afbeelding

Ik heb deze foto nog van mijn huidige fiets. Ik denk dat de stand van het zadel en het stuur wel duidelijk maken waarom ik denk dat deze fiets, hoe gaaf ook, voor mij te klein is.

Ik heb ook de geometrie van een Fuel EX (XL) (rood), Top Fuel (XXL) (blauw) en de bulls Wilde Edge Trail (groen) naast elkaar gezet. Beide Treks ontlopen elkaar niet veel. De Bulls is wel echt ietsje kleiner?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Miob schreef: do 13 april 2023, 15:49 Afbeelding

Ik heb deze foto nog van mijn huidige fiets. Ik denk dat de stand van het zadel en het stuur wel duidelijk maken waarom ik denk dat deze fiets, hoe gaaf ook, voor mij te klein is.

Ik heb ook de geometrie van een Fuel EX (XL) (rood), Top Fuel (XXL) (blauw) en de bulls Wilde Edge Trail (groen) naast elkaar gezet. Beide Treks ontlopen elkaar niet veel. De Bulls is wel echt ietsje kleiner?

Afbeelding
De Bulls heeft een wielbasis van 1184 mm, de XXL Trek een van 1265 mm. Dit verschil van ruim 8 cm zie ik niet terug op je tekening. Daar lijkt het maar 4-5 cm te zijn.

Het verschil in reach ( 474 mm Vs 524 mm) is meer dan 10%. Dat is dus ongeveer het verschil tussen iemand van 1.80 en 2 meter).
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Willem Altes schreef: do 13 april 2023, 19:12
Miob schreef: do 13 april 2023, 15:49 Afbeelding

Ik heb deze foto nog van mijn huidige fiets. Ik denk dat de stand van het zadel en het stuur wel duidelijk maken waarom ik denk dat deze fiets, hoe gaaf ook, voor mij te klein is.

Ik heb ook de geometrie van een Fuel EX (XL) (rood), Top Fuel (XXL) (blauw) en de bulls Wilde Edge Trail (groen) naast elkaar gezet. Beide Treks ontlopen elkaar niet veel. De Bulls is wel echt ietsje kleiner?

Afbeelding
De Bulls heeft een wielbasis van 1184 mm, de XXL Trek een van 1265 mm. Dit verschil van ruim 8 cm zie ik niet terug op je tekening. Daar lijkt het maar 4-5 cm te zijn.

Het verschil in reach ( 474 mm Vs 524 mm) is meer dan 10%. Dat is dus ongeveer het verschil tussen iemand van 1.80 en 2 meter).
De rekening komt van bike-stads.de, geen idee hoe goed die gegevens zijn, maar de ex is dus nog wat groter dan de bulls dan op de tekening lijkt.
Plaats reactie