XT 8130 Linkglide derailleur index

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bovenstaande derailleur een keertje in de aanbieding gescoord voor een nieuwbouw project. Geen erg in gehad dat dit een specifieke derailleur is die alleen icm linkglide shifter en cassette werkt.

Nu vraag ik mij dus af of de index van een derailleur bepaald wordt door de shifter of dat deze dus echt anders is dan van een normale 8000/8100 derailleur.

Ofwel zou ik met een normale 8000 shifter de derailleur niet gewoon kunnen bedienen?

Anders heb ik een derailleur in de aanbieding :winkie:

Overigens heb ik al wat artikelen gelezen dat Shimano officieel dus zegt dat het niet uit te wisselen is maar ik ben benieuwd of er iemand is die het geprobeerd heeft?

Of heeft Shimano echt een aparte lijn met andere index ontwikkeld en is deze derailleur dus niet te combineren met een normale cassette?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Shifter en derailleur hebben beiden hun eigen rol in het geheel. De shifter bepaalt hoeveel mm kabel er bij één klikje getrokken wordt, en de derailleur bepaalt hoeveel zijdelingse beweging die mm's opleveren.
Die zijdelingse beweging moet dan weer precies overeenkomen met de afstand tussen twee kransjes op de cassette (cog pitch).

Ik weet zo niet of die linkglide spullen goed samenwerken met de reguliere Shimano groepen.
Er zit wel XT linkglide op de fiets van mijn vriendin, maar dat is de complete set van shifter, derailleur, cassette en ketting...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Heb je het al geprobeerd? Want ik zou het ook niet weten en ben ook wel benieuwd. En ik hoor al 30 jaar van zowel Shimano als SRAM dat heel veel zaken niet uitwisselbaar zouden zijn, waar de praktijk vaak toch anders uitwijst!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Als ik terugkom van mijn ⛷️⛷️ zal ik het eens proberen.

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Nespresso
Pro Biker
Pro Biker

https://youtu.be/zDRKdghCe_k Op 9 minuten zegt hij dat de pitch van Linkglide anders is dan van Hyperglide. Hieruit maak ik op dat de onderlinge afstand tussen de cassettekransen verschilt van Hyperglide 11s. Blijft de vraag staan of dat alleen in de shifter verwerkt zit of ook in de derailleur.. Het zou me niets verbazen als de reguliere XT en de XT8130 alleen verschillen mbt de veer: kan me voorstellen dat die in de 8130 nog wat sterker is.
carbon bike, titanium collarbone...
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Goed op zo'n regenachtige dag tijd om eens wat op te ruimen en te prutsen in de schuur. Dus eindelijk even die 8130 derailleur gemonteerd. Icm de XTR 11/12 shifter (uiteraard op 11 speed gezet) werkt dit dus prima zonder problemen. Sterker nog het lijkt zelfs beter te schakelen dan mijn Xtr9120 derailleur die niet helemaal lekker meer schakelt soms.

Dus dat weten we dan ook weer. Shimano beweert dus dat het niet kan maar het werkt gewoon perfect. De index van deze derailleur lijkt dus hetzelfde te zijn.

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Mijn mountainbike: Is stoffig
Contacteer:

Bedankt :-q
Nu ga ik me afvragen wat er nog meer door elkaar kan werken.
Linkglide cassette en een 11-speed xt derailleur?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

Alleen heb ik die cassettes nog niet goedkoper gezien dan de normale Xt cassettes. En een duurdere en veel zwaardere cassette kopen alleen om uit te proberen gaat mij ook iets te ver :winkie:

Deze XT 8130 derailleur is wel regelmatig in de aanbieding voor nog geen €50.

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik heb juist interesse in de Linkglide cassette omdat die langer mee zou gaan.
Ik heb nu een 11-speed Deore, die het ondanks mn motortje nu al een stuk langer volhoudt dan de XT 11-speed die ik daarvoor had (toen nog zonder motor).
De Deore is dan ook een stuk zwaarder dan de XT.
De Linkglide cassettes moeten op dezelfde plek passen als de HG cassettes, dus heel veel verschil kan er niet in zitten, zou ik denken.
Bij de volgende vervanging gewoon maar proberen dus. Shifter en derailleur kopen kan altijd nog.

Shimano roept inderdaad graag dat iets niet past, zodat ze zoveel mogelijk nieuw spul kunnen verkopen.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik hoor graag je ervaringen. Ben o.a. benieuwd hoe goed je het vindt schakelen.

Mijn lange termijn plan is . De xt 12 speed groep oprijden en dan vervangen voor de 11 speed linkglide.

Het onderhoud aan de 12 speed geef ik meer aandacht .Omdat de kosten voor aanschaf en vervanging fiks zijn.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 2 april 2023, 13:01 Ik heb juist interesse in de Linkglide cassette omdat die langer mee zou gaan.
Ik heb nu een 11-speed Deore, die het ondanks mn motortje nu al een stuk langer volhoudt dan de XT 11-speed die ik daarvoor had (toen nog zonder motor).
De Deore is dan ook een stuk zwaarder dan de XT.
De Linkglide cassettes moeten op dezelfde plek passen als de HG cassettes, dus heel veel verschil kan er niet in zitten, zou ik denken.
Bij de volgende vervanging gewoon maar proberen dus. Shifter en derailleur kopen kan altijd nog.

Shimano roept inderdaad graag dat iets niet past, zodat ze zoveel mogelijk nieuw spul kunnen verkopen.
Ik kreeg via MP een reactie op mijn derailleur omdat die persoon ook had gelezen dat het niet zo matchen. Maar die heeft ook uitgezocht dat de afstanden tussen de tandjes van de cassettes gewoon hetzelfde zouden zijn.

Dus tja .... dan blijft alleen de shifter over die anders zou zijn maar als zowel derailleur als cassette niet anders zijn qua index is er geen reden dat de shifter een andere index zou moeten hebben :-?

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Contacteer:

Mn volgende cassette wordt dus een Linkglide.

Plaats reactie