Is gratis mountainbiken straks voorbij op de Veluwe?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
TomVerberne
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47

yo-eddy schreef: wo 29 maart 2023, 11:56 een korte samenvatting van MTB in NL ......... :-{


De projectbegeleiding voor ontwerp en aanleg van een pad kost volgens de NTFU zo’n 6.500 tot 16.000 euro. Een half verhard pad komt op 5 euro per strekkende meter, een speciale stenentuin 4.000 euro. Daar komen kosten van het onderhoud en het trainen van vrijwilligers nog bij.

Dit maakt het logisch dat mountainbikers zelf die paden betalen, vindt mountainbiker Ton de Haan. „Betalen voor je hobby vind ik geen probleem”, zegt hij. „Graag zelfs. In Rhenen is een hele actieve vrijwilliger die het pad bijhoudt. In een online recensie over de route las ik: „Het rondje was leuk, maar er waren drie plassen”.
Met deze prijzen wordt ik per direct ZZP'er bij wie kan ik voor deze tarieven MTB paden komen aanleggen :o
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met die prijzen vraag ik me af wat het rondje Netersel gekost heeft.
Meer rotsblokken dan daar vind je denk ik niet snel op een NL route :D

Netersel staat bol van de man-made features, maar er is geen sprake van een vignetplicht. Het werk wordt denk ik gedaan door vrijwilligers van de club, neem aan dat die club ook de materiaal- en apparatuurkosten draagt? Samen met wat sponsoren.

Hoe dan ook, ondanks de beperkte lengte kan ik me zomaar voorstellen dat er meer geld in de route van Netersel zit dan in pak 'm beet die van de Loonse en Drunense duinen. Alleen is die van Natuurmonumenten en zal de organisatie/kostenverdeling heel anders geregeld zijn...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Afbeelding

Die route komt niet voor niets aan de naam Fractury....

verder:
Dankzij de hulp van een grote groep fanatieke vrijwilligers van Snelle Wiel – Bestronics en TC Netersel en de medewerkering van de Gemeente Bladel en Visit Brabant is er in Netersel (gem. Bladel) op de voormalige vuiltstort een uitdagend MTB-parcours gerealiseerd.
Snelle wiel heeft een aantal sponsoren: Bestronics, Bruns, Tipmast, Bioracer, Jack Coolen, B engineering, Xooon, VDL en Hendrikx
TC Netersel heeft ook nog sponsoren: Van Hoof, Bicarblast, D'n Driesprong, Vericon, GFM, Smesh, Hems BV en Minerva tandheelkunde.

Ik heb laatst bij de algemene ledenvergadering van de wielervereniging waar ik lid van ben de cijfers meegekregen van de jaarrekening.
Deze club is ongeveer even groot als TC Netersel, en heeft een vrij royaal positief saldo (+10K), moet je je voorstellen wat die 2 clubs (Snelle wiel en TC Netersel) samen hebben!
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Peelrijder schreef: vr 31 maart 2023, 08:40 Afbeelding

Die route komt niet voor niets aan de naam Fractury....

verder:


Minerva tandheelkunde.

Wel handig als je een faceplant doet je je tandjes met sponsorkorting weer toonbaar krijgt. :winkie:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Op Geestmerambacht is erg veel werk door vrijwilligers gedaan.
Ook bv kraantjes gehuurd of zelfs gesponsord weten te regelen.
Dan spaar je je dus al snel 400 euro per dag uit, dat schiet nogal op.

Maar, het duurt wel lang en is best wat gedoe.
Op Spaarnwoude hebben ze er gewoon een bedrijf op gezet en een zak geld tegenaan gegooid.
Dan mag je ook meer eisen, kwa resultaat van het werk en tijdsduur waar dat in gebeurt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Het blijkt toch telkens weer uit het nieuws, dat Gelderland de meest bekrompen provincie van Nederland is ? Wat is dat toch ?

Vorig jaar aantal (prachtige!) routes gereden in Drenthe en Friesland, waaronder Gieten en de Appelscha routes. Op basis van een vrijwillige bijdrage. Eerlijk is eerlijk, ik denk (maar dat is een pure aanname) dat de druk op die routes door gebruik wel lager is, ik kwam vaak tijdens ritten van 2 - 3 uur geen andere biker tegen. Gewoon, in een mei weekend, met zonnig weer. En die ene wandelaar die ik tegen kwam zei vriendelijk gedag.

QR / digitaal vignet ben ik absoluut tegen. We gaan naar een totale 'pay per use' maatschappij toe, geen zin om dat ook nog een keer op m'n mtb rondje te hebben waar ik al verplicht op moet rijden.

Verder crapton en mario 070 for president ! :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5872
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Uiteindelijk ben ik voor niet betalen :-{ De auto is melkkoe toch.... :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: wo 29 maart 2023, 11:56 een korte samenvatting van MTB in NL ......... :-{
Worteltapijten en stenentuinen
Speciale mountainbikepaden zijn niet goedkoop. „Een goed pad heeft de flow”, zegt Troy Corsen. „De bochten moeten lekker rollen. Er moeten obstakels zijn zoals worteltapijten van bomen, een aantal kleine golven achter elkaar, of een tuin van stenen.” Op vervelende verrassingen zit niemand te wachten. „Ineens een afgrond”, zegt Corsen, „of een sprong zonder mogelijkheid eromheen te fietsen. Er mogen geen diepe modderplassen zijn. En geen takken op ooghoogte.”

De projectbegeleiding voor ontwerp en aanleg van een pad kost volgens de NTFU zo’n 6.500 tot 16.000 euro. Een half verhard pad komt op 5 euro per strekkende meter, een speciale stenentuin 4.000 euro. Daar komen kosten van het onderhoud en het trainen van vrijwilligers nog bij.

Dit maakt het logisch dat mountainbikers zelf die paden betalen, vindt mountainbiker Ton de Haan. „Betalen voor je hobby vind ik geen probleem”, zegt hij. „Graag zelfs. In Rhenen is een hele actieve vrijwilliger die het pad bijhoudt. In een online recensie over de route las ik: „Het rondje was leuk, maar er waren drie plassen”.

„De vrijwilliger reageerde meteen: ‘Waar?’ Daar heb ik zó om moeten lachen, maar het zegt wel iets over het werk dat erin zit. Vrijwilligers zijn soms moeilijk te vinden, dus ik kan me voorstellen dat, als een gebied geprofessionaliseerd moet worden, dat geld kost.” Ook Corsen van de NTFU ziet dat. „Onderhoud moet worden bekostigd. Dan is zo’n vignet in de basis geen slecht idee.”
:-{ :lol:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Stunning schreef: za 1 april 2023, 00:16 Het blijkt toch telkens weer uit het nieuws, dat Gelderland de meest bekrompen provincie van Nederland is ? Wat is dat toch ?
Grootste provincie met de meeste natuurgebieden?

Oh ja en ze huisvesten de meeste enge natuurclub mensen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Mario070 schreef: za 1 april 2023, 06:56 Uiteindelijk ben ik voor niet betalen :-{ De auto is melkkoe toch.... :roll:
Maar wegen of trails worden wel uit andere potjes betaald, iets met grond eigenaren enzo :wink:

En ik vind betalen voor onderhoud of aanleg ook logisch. Wat dat betreft heeft UHR een mooi systeem en bedrag. Als ik op wintersport ga betaal ik ook voor een skipas.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Exact. Als je de Leersum Amerongen ziet en hoe de baan is aangelegd. Niet iedereen fiets als 25 jaar dat weet ik.
Maar toen reden we op de MTB gravel op de uhr en niet de schitterende single tracks van nu.
De marmottenbak was het gekste stukje dat er was.

Ik zie vrijwel elke keer vrijwilligers op de zaterdagochtend een stukje route weer beter maken.
De meeste geven geld uit aan fietsen dat je echt niet meer spoort, dus wat geld neerleggen voor kilometers mooie trails, ik vind het prima.

Ik zou wel zeggen tot 21 jaar gratis.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Om even in herhaling te vallen : De grootste vereniging van Nederland werkt met vrijwillige bijdragen.
Je kunt dus gewoon altijd fietsen en betaalt als, en wat je wilt.
In mijn ogen nog steeds het beste systeem.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

tiewrap schreef: za 1 april 2023, 09:23 Om even in herhaling te vallen : De grootste vereniging van Nederland werkt met vrijwillige bijdragen.
Je kunt dus gewoon altijd fietsen en betaalt als, en wat je wilt.
In mijn ogen nog steeds het beste systeem.
Ik denk dat ik, als ik vrij mag kiezen, eerder geneigd ben méér te betalen dan niet te betalen. Terwijl de vaste € 7,50 me eigenlijk nooit laat denken of en wat ik wil betalen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als ik vrij zou mogen kiezen, en we schijnen in een vrij land te leven, dan ben ik vrijwilliger om de kosten voor die tracks te besparen.
Maarrrr blijkbaar moeten er mensen geld aan verdienen, het zal wel wat vrijwilligers extra op leveren want wie wil er geen spiegels en kraaltjes 🤩
Lekker fietsen!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wat een slecht artikel, deze meneer houdt schijnbaar van de aangeharkte baantjes.

Wel grappig dat MTB paden duurder zijn dan wandelpaden die er al liggen, niet de hele route gaat over speciaal aangelegde paden, wordt daar ook rekening mee gehouden?
De Veluwezoom route bestaat zeker voor de helft uit bestaande paden en zelfs onverharde fietspaden.

Overigens betaal ik dolgraag een vignet als ik altijd vrij mag blijven fietsen op de Veluwe zoals nu het geval is.
De vrijheid om te gaan waar je wilt, -niet gebonden aan een route-, dat is voor mij de echte natuurbeleving op de MTB.
Plaats reactie