Met deze prijzen wordt ik per direct ZZP'er bij wie kan ik voor deze tarieven MTB paden komen aanleggenyo-eddy schreef: ↑wo 29 maart 2023, 11:56 een korte samenvatting van MTB in NL .........
De projectbegeleiding voor ontwerp en aanleg van een pad kost volgens de NTFU zo’n 6.500 tot 16.000 euro. Een half verhard pad komt op 5 euro per strekkende meter, een speciale stenentuin 4.000 euro. Daar komen kosten van het onderhoud en het trainen van vrijwilligers nog bij.
Dit maakt het logisch dat mountainbikers zelf die paden betalen, vindt mountainbiker Ton de Haan. „Betalen voor je hobby vind ik geen probleem”, zegt hij. „Graag zelfs. In Rhenen is een hele actieve vrijwilliger die het pad bijhoudt. In een online recensie over de route las ik: „Het rondje was leuk, maar er waren drie plassen”.
Is gratis mountainbiken straks voorbij op de Veluwe?
-
- All rounder
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Met die prijzen vraag ik me af wat het rondje Netersel gekost heeft.
Meer rotsblokken dan daar vind je denk ik niet snel op een NL route
Netersel staat bol van de man-made features, maar er is geen sprake van een vignetplicht. Het werk wordt denk ik gedaan door vrijwilligers van de club, neem aan dat die club ook de materiaal- en apparatuurkosten draagt? Samen met wat sponsoren.
Hoe dan ook, ondanks de beperkte lengte kan ik me zomaar voorstellen dat er meer geld in de route van Netersel zit dan in pak 'm beet die van de Loonse en Drunense duinen. Alleen is die van Natuurmonumenten en zal de organisatie/kostenverdeling heel anders geregeld zijn...
Meer rotsblokken dan daar vind je denk ik niet snel op een NL route
Netersel staat bol van de man-made features, maar er is geen sprake van een vignetplicht. Het werk wordt denk ik gedaan door vrijwilligers van de club, neem aan dat die club ook de materiaal- en apparatuurkosten draagt? Samen met wat sponsoren.
Hoe dan ook, ondanks de beperkte lengte kan ik me zomaar voorstellen dat er meer geld in de route van Netersel zit dan in pak 'm beet die van de Loonse en Drunense duinen. Alleen is die van Natuurmonumenten en zal de organisatie/kostenverdeling heel anders geregeld zijn...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2816
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Die route komt niet voor niets aan de naam Fractury....
verder:
Snelle wiel heeft een aantal sponsoren: Bestronics, Bruns, Tipmast, Bioracer, Jack Coolen, B engineering, Xooon, VDL en HendrikxDankzij de hulp van een grote groep fanatieke vrijwilligers van Snelle Wiel – Bestronics en TC Netersel en de medewerkering van de Gemeente Bladel en Visit Brabant is er in Netersel (gem. Bladel) op de voormalige vuiltstort een uitdagend MTB-parcours gerealiseerd.
TC Netersel heeft ook nog sponsoren: Van Hoof, Bicarblast, D'n Driesprong, Vericon, GFM, Smesh, Hems BV en Minerva tandheelkunde.
Ik heb laatst bij de algemene ledenvergadering van de wielervereniging waar ik lid van ben de cijfers meegekregen van de jaarrekening.
Deze club is ongeveer even groot als TC Netersel, en heeft een vrij royaal positief saldo (+10K), moet je je voorstellen wat die 2 clubs (Snelle wiel en TC Netersel) samen hebben!
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5575
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Wel handig als je een faceplant doet je je tandjes met sponsorkorting weer toonbaar krijgt.Peelrijder schreef: ↑vr 31 maart 2023, 08:40
Die route komt niet voor niets aan de naam Fractury....
verder:
Minerva tandheelkunde.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Op Geestmerambacht is erg veel werk door vrijwilligers gedaan.
Ook bv kraantjes gehuurd of zelfs gesponsord weten te regelen.
Dan spaar je je dus al snel 400 euro per dag uit, dat schiet nogal op.
Maar, het duurt wel lang en is best wat gedoe.
Op Spaarnwoude hebben ze er gewoon een bedrijf op gezet en een zak geld tegenaan gegooid.
Dan mag je ook meer eisen, kwa resultaat van het werk en tijdsduur waar dat in gebeurt.
Ook bv kraantjes gehuurd of zelfs gesponsord weten te regelen.
Dan spaar je je dus al snel 400 euro per dag uit, dat schiet nogal op.
Maar, het duurt wel lang en is best wat gedoe.
Op Spaarnwoude hebben ze er gewoon een bedrijf op gezet en een zak geld tegenaan gegooid.
Dan mag je ook meer eisen, kwa resultaat van het werk en tijdsduur waar dat in gebeurt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Het blijkt toch telkens weer uit het nieuws, dat Gelderland de meest bekrompen provincie van Nederland is ? Wat is dat toch ?
Vorig jaar aantal (prachtige!) routes gereden in Drenthe en Friesland, waaronder Gieten en de Appelscha routes. Op basis van een vrijwillige bijdrage. Eerlijk is eerlijk, ik denk (maar dat is een pure aanname) dat de druk op die routes door gebruik wel lager is, ik kwam vaak tijdens ritten van 2 - 3 uur geen andere biker tegen. Gewoon, in een mei weekend, met zonnig weer. En die ene wandelaar die ik tegen kwam zei vriendelijk gedag.
QR / digitaal vignet ben ik absoluut tegen. We gaan naar een totale 'pay per use' maatschappij toe, geen zin om dat ook nog een keer op m'n mtb rondje te hebben waar ik al verplicht op moet rijden.
Verder crapton en mario 070 for president !
Vorig jaar aantal (prachtige!) routes gereden in Drenthe en Friesland, waaronder Gieten en de Appelscha routes. Op basis van een vrijwillige bijdrage. Eerlijk is eerlijk, ik denk (maar dat is een pure aanname) dat de druk op die routes door gebruik wel lager is, ik kwam vaak tijdens ritten van 2 - 3 uur geen andere biker tegen. Gewoon, in een mei weekend, met zonnig weer. En die ene wandelaar die ik tegen kwam zei vriendelijk gedag.
QR / digitaal vignet ben ik absoluut tegen. We gaan naar een totale 'pay per use' maatschappij toe, geen zin om dat ook nog een keer op m'n mtb rondje te hebben waar ik al verplicht op moet rijden.
Verder crapton en mario 070 for president !
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
yo-eddy schreef: ↑wo 29 maart 2023, 11:56 een korte samenvatting van MTB in NL .........
Worteltapijten en stenentuinen
Speciale mountainbikepaden zijn niet goedkoop. „Een goed pad heeft de flow”, zegt Troy Corsen. „De bochten moeten lekker rollen. Er moeten obstakels zijn zoals worteltapijten van bomen, een aantal kleine golven achter elkaar, of een tuin van stenen.” Op vervelende verrassingen zit niemand te wachten. „Ineens een afgrond”, zegt Corsen, „of een sprong zonder mogelijkheid eromheen te fietsen. Er mogen geen diepe modderplassen zijn. En geen takken op ooghoogte.”
De projectbegeleiding voor ontwerp en aanleg van een pad kost volgens de NTFU zo’n 6.500 tot 16.000 euro. Een half verhard pad komt op 5 euro per strekkende meter, een speciale stenentuin 4.000 euro. Daar komen kosten van het onderhoud en het trainen van vrijwilligers nog bij.
Dit maakt het logisch dat mountainbikers zelf die paden betalen, vindt mountainbiker Ton de Haan. „Betalen voor je hobby vind ik geen probleem”, zegt hij. „Graag zelfs. In Rhenen is een hele actieve vrijwilliger die het pad bijhoudt. In een online recensie over de route las ik: „Het rondje was leuk, maar er waren drie plassen”.
„De vrijwilliger reageerde meteen: ‘Waar?’ Daar heb ik zó om moeten lachen, maar het zegt wel iets over het werk dat erin zit. Vrijwilligers zijn soms moeilijk te vinden, dus ik kan me voorstellen dat, als een gebied geprofessionaliseerd moet worden, dat geld kost.” Ook Corsen van de NTFU ziet dat. „Onderhoud moet worden bekostigd. Dan is zo’n vignet in de basis geen slecht idee.”
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2816
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Grootste provincie met de meeste natuurgebieden?
Oh ja en ze huisvesten de meeste enge natuurclub mensen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Maar wegen of trails worden wel uit andere potjes betaald, iets met grond eigenaren enzo
En ik vind betalen voor onderhoud of aanleg ook logisch. Wat dat betreft heeft UHR een mooi systeem en bedrag. Als ik op wintersport ga betaal ik ook voor een skipas.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Exact. Als je de Leersum Amerongen ziet en hoe de baan is aangelegd. Niet iedereen fiets als 25 jaar dat weet ik.
Maar toen reden we op de MTB gravel op de uhr en niet de schitterende single tracks van nu.
De marmottenbak was het gekste stukje dat er was.
Ik zie vrijwel elke keer vrijwilligers op de zaterdagochtend een stukje route weer beter maken.
De meeste geven geld uit aan fietsen dat je echt niet meer spoort, dus wat geld neerleggen voor kilometers mooie trails, ik vind het prima.
Ik zou wel zeggen tot 21 jaar gratis.
Maar toen reden we op de MTB gravel op de uhr en niet de schitterende single tracks van nu.
De marmottenbak was het gekste stukje dat er was.
Ik zie vrijwel elke keer vrijwilligers op de zaterdagochtend een stukje route weer beter maken.
De meeste geven geld uit aan fietsen dat je echt niet meer spoort, dus wat geld neerleggen voor kilometers mooie trails, ik vind het prima.
Ik zou wel zeggen tot 21 jaar gratis.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Om even in herhaling te vallen : De grootste vereniging van Nederland werkt met vrijwillige bijdragen.
Je kunt dus gewoon altijd fietsen en betaalt als, en wat je wilt.
In mijn ogen nog steeds het beste systeem.
Je kunt dus gewoon altijd fietsen en betaalt als, en wat je wilt.
In mijn ogen nog steeds het beste systeem.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- Marcobiker
- Mountainbike Junk
- Berichten: 380
- Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
- Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition
Ik denk dat ik, als ik vrij mag kiezen, eerder geneigd ben méér te betalen dan niet te betalen. Terwijl de vaste € 7,50 me eigenlijk nooit laat denken of en wat ik wil betalen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Als ik vrij zou mogen kiezen, en we schijnen in een vrij land te leven, dan ben ik vrijwilliger om de kosten voor die tracks te besparen.
Maarrrr blijkbaar moeten er mensen geld aan verdienen, het zal wel wat vrijwilligers extra op leveren want wie wil er geen spiegels en kraaltjes
Maarrrr blijkbaar moeten er mensen geld aan verdienen, het zal wel wat vrijwilligers extra op leveren want wie wil er geen spiegels en kraaltjes
Lekker fietsen!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5595
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Wat een slecht artikel, deze meneer houdt schijnbaar van de aangeharkte baantjes.
Wel grappig dat MTB paden duurder zijn dan wandelpaden die er al liggen, niet de hele route gaat over speciaal aangelegde paden, wordt daar ook rekening mee gehouden?
De Veluwezoom route bestaat zeker voor de helft uit bestaande paden en zelfs onverharde fietspaden.
Overigens betaal ik dolgraag een vignet als ik altijd vrij mag blijven fietsen op de Veluwe zoals nu het geval is.
De vrijheid om te gaan waar je wilt, -niet gebonden aan een route-, dat is voor mij de echte natuurbeleving op de MTB.
Wel grappig dat MTB paden duurder zijn dan wandelpaden die er al liggen, niet de hele route gaat over speciaal aangelegde paden, wordt daar ook rekening mee gehouden?
De Veluwezoom route bestaat zeker voor de helft uit bestaande paden en zelfs onverharde fietspaden.
Overigens betaal ik dolgraag een vignet als ik altijd vrij mag blijven fietsen op de Veluwe zoals nu het geval is.
De vrijheid om te gaan waar je wilt, -niet gebonden aan een route-, dat is voor mij de echte natuurbeleving op de MTB.