Cube Stereo HYBRID 140 Pro 27,5 - help! "Cheap Fork!"

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

Goedenavond!

Ik ben op zoek naar advies met betrekking tot mijn vriendin haar fiets.

Op dit moment
Ze heeft op dit moment een Cube Stereo Hybrid 140 Pro 27,5 uit 2019, echter begint de voorvork speling op de dempers te vertonen en in een aantal werkplaatsen in Oostenrijk werd gezegd "Cheap Fork! can't do anything about it, best to not spend money on it" :roll: :roll: :roll: .
Dit zijn de specs van de fiets "https://archiv.cube.eu/nl/2019/236110"

Om te vervangen
Dus, ondertussen op zoek gegaan naar een andere vork en nu heb ik deze vork kunnen kopen.
2021 Rhythm E-bike Series 34 FLOAT 29 150 Grip (volgens ID code "D34y") Ik denk dat hij dit ook is: https://www.probikeshop.com/en/gb/fox-r ... 22469.html

Gaat het werken?
Nu was het een gokje, ik heb de vork 2e hands gekocht omdat ik hem voor een mooi prijsje kon kopen.
Echter wist ik ook dat de stuurpen van de nieuwe vork 190mm is en de huidige stuurpen 220mm heeft.

De fiets op dit moment heeft aardig wat spacers op de stuurpen, zie foto;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Mijn vraag:
Wat gaat de fiets doen in geometrie en wat zou je er eventueel van kunnen merken als ik de Fox vork monteer?
De vork is in zijn geheel iets langer tot aan de kroon, maar de stuurpen is korter waardoor het stuur lager komt. (in totaal verschil van 2 cm?)
Ik kan mij voorstellen dat het gewicht dus iets naar voren geplaatst wordt?

Tevens is mijn vriendin 185 ( 60 Kilo) , de fiets is 20". Fiets is daarmee wellicht aan de kleine kant, kan dit nog extra nadelige effect hebben?


Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je zo meet als op de foto, meet je verkeerd. Je meet van middelpunt as tot aan de bovenkant van de kroon (dus waar je stuurbuis je headset in gaat.) Zo op het oog verschilt de inbouwhoogte niet dus dan wordt ook de geo niet veranderd. Ze komt echter wel lager te zitten door de kortere stuurbuis.

Volgens mij zit er al een vrij korte stuurpen op maar je zou een hogere riserbar kunnen monteren, dan win je ook wat hoogte terug.

TBH: Ik denk dat die Oostenrijkers geen zin hadden in Suntour, simpelweg omdat het niet gangbaar is. Want de Aion is volgens mij best een redelijke vork, zeker geen instapper. Mag ik trouwens vragen waarom je niet hier in NL niet bij een specialist hebt geinformeerd? Denk dat een Reefo`s of een Bikesuspension er best nog wel iets mee kan.
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 31 maart 2023, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

oke check, even opgemeten voor de zekerheid; Hart as tot bovenkant kroon

Suntour = 54,5
Fox is = 56

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door PetervdP op vr 31 maart 2023, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zithouding blijft een soort van gelijk, de voorkant gaat wel omhoog zodat de geometrie vlakker wordt. Kan werken. Gewoon proberen, echt fout is het niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

TenZNL schreef: vr 31 maart 2023, 22:18 ...
TBH: Ik denk dat die Oostenrijkers geen zin hadden in Suntour, simpelweg omdat het niet gangbaar is. Want de Aion is volgens mij best een redelijke vork, zeker geen instapper. Mag ik trouwens vragen waarom je niet hier in NL niet bij een specialist hebt geinformeerd? Denk dat een Reefo`s of een Bikesuspension er best nog wel iets mee kan.
Prima vraag, gewoon stellen.
Ik had een goede gids in Oostenrijk (Saalbach) (tevens Nederlander) die de omgeving goed kent en ook de werkplaatsen, dus eigenlijk vertrouwde ik hun oordeel direct en heb ik in Nederland niet verder gekeken, liep nu tegen deze vork aan voor een mooi prijsje en dacht laten we dat eens proberen. Ben nog niet bekend met die zaken, zal nog eens even kijken.

Lars TB schreef: vr 31 maart 2023, 22:31 Zithouding blijft een soort van gelijk, de voorkant gaat wel omhoog zodat de geometrie vlakker wordt. Kan werken. Gewoon proberen, echt fout is het niet.
Oke dankjewel, zijn er signalen waar je op met letten met een vlakkere geometrie? (nieuwsgierig).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PetervdP schreef: vr 31 maart 2023, 22:39
Lars TB schreef: vr 31 maart 2023, 22:31 Zithouding blijft een soort van gelijk, de voorkant gaat wel omhoog zodat de geometrie vlakker wordt. Kan werken. Gewoon proberen, echt fout is het niet.
Oke dankjewel, zijn er signalen waar je op met letten met een vlakkere geometrie? (nieuwsgierig).
Dat je tijdig moet remmen omdat je met meer controle naar beneden gaat :bier:


De fiets gaat iets anders sturen, kwestie van een paar bochten wennen. Je komt een tikje verder achterop te zitten, zadel ten opzichte van de trapas. Je zou het zadel daarvoor iets naar voren kunnen schuiven zodat je weer gelijk zit, maar dan verandert de lengte dus wel iets.

Vork monteren en daarna gewoon kijken wat er gebeurt en of er iets aangepast moet worden.


(SR-Suntour heeft een wat negatieve reputatie omdat ze vroeger alleen goedkope vorken maakten. Dat is blijven hangen bij sommigen. Maar ze maken inmiddels ook hoogwaardige vorken die nauwelijks voor andere goede vorken onderdoen)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

Lars TB schreef: za 1 april 2023, 19:20
PetervdP schreef: vr 31 maart 2023, 22:39

Oke dankjewel, zijn er signalen waar je op met letten met een vlakkere geometrie? (nieuwsgierig).
Dat je tijdig moet remmen omdat je met meer controle naar beneden gaat :bier:


De fiets gaat iets anders sturen, kwestie van een paar bochten wennen. Je komt een tikje verder achterop te zitten, zadel ten opzichte van de trapas. Je zou het zadel daarvoor iets naar voren kunnen schuiven zodat je weer gelijk zit, maar dan verandert de lengte dus wel iets.

Vork monteren en daarna gewoon kijken wat er gebeurt en of er iets aangepast moet worden.


(SR-Suntour heeft een wat negatieve reputatie omdat ze vroeger alleen goedkope vorken maakten. Dat is blijven hangen bij sommigen. Maar ze maken inmiddels ook hoogwaardige vorken die nauwelijks voor andere goede vorken onderdoen)
Thanks voor je uitgebreide reactie! Weer wat geleerd :)
Ondertussen zit de vork er op, andere topcap moeten halen en ik moet nu wachten op een adapter voor de remklauw, de oude past helaas niet op deze vork...

Met betrekking tot Suntour, denk ook dat je gelijk hebt hoor. Kyle Warner (ook wel bekend van Kyle and April ride MTB)
https://www.ridemtb.com/videos is/zijn ook gesponsord door Suntour en ik denk niet dat die met onbetrouwbare spullen zouden rijden.

Wellicht dat het in dit geval echt om dit type gaat, staat ook op de vork: "no downhill, no extreme freeride" oid.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is met een Fox34 ook niet de bedoeling ;-)
Het zijn beiden trailvorken, geen downhill. Maar tenzij je vriendin erg ruige dingen doet zijn ze beiden toereikend.

De Aion is best eenvoudig zelf te onderhouden, die vork wordt met (specifiek) vet gesmeerd, er loopt geen olie uit als je 'm open maakt. Hij kan ook simpel van veerweg worden veranderd door spacers weg te halen of toe te voegen.

Maar als de bushings versleten zijn (daardoor treedt er speling tussen binnen- en buitenpoten op) zal dat niet zo makkelijk zelf te doen zijn. Geen idee of een specialist dat economisch verantwoord voor je kan doen.

Ken je wel de onderhoudshistorie van die Fox? Want elke vork heeft af en toe onderhoud nodig, als dat te lang uitgesteld wordt gaan ze uiteindelijk allemaal stuk. Met een aanloopje van minder goed functioneren maar omdat dat geleidelijk slechter wordt valt het vaak niet op.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
PetervdP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: do 22 juli 2021, 19:07

kermit schreef: zo 2 april 2023, 11:45 Dat is met een Fox34 ook niet de bedoeling ;-)
Het zijn beiden trailvorken, geen downhill. Maar tenzij je vriendin erg ruige dingen doet zijn ze beiden toereikend.

De Aion is best eenvoudig zelf te onderhouden, die vork wordt met (specifiek) vet gesmeerd, er loopt geen olie uit als je 'm open maakt. Hij kan ook simpel van veerweg worden veranderd door spacers weg te halen of toe te voegen.

Maar als de bushings versleten zijn (daardoor treedt er speling tussen binnen- en buitenpoten op) zal dat niet zo makkelijk zelf te doen zijn. Geen idee of een specialist dat economisch verantwoord voor je kan doen.

Ken je wel de onderhoudshistorie van die Fox? Want elke vork heeft af en toe onderhoud nodig, als dat te lang uitgesteld wordt gaan ze uiteindelijk allemaal stuk. Met een aanloopje van minder goed functioneren maar omdat dat geleidelijk slechter wordt valt het vaak niet op.
Thanks voor je reactie!
Dat wist ik niet, ik heb zelf nog nooit een vork durven te onderhouden. Daarmee klinkt het ook dat een fox 34 minder eenvoudig is? Tevens, zou je dit zelf moeten willen doen? Of komt er veel expertise bij kijken?

De vorige eigenaar zei, dat de vork nu 1 jaar gebruikt is. Echt onderbouwd heb ik het niet met facturen oid. Denk als de vork goed bevalt dat ik hem ergens komend seizoen wegbreng.

Ik zal morgen eens bikesuspension bellen en vragen of ze inderdaad economisch de Aion kunnen maken. ik hoorde toevallig gisteren dat de fietsenwinkel om de hoek de service ook uitbesteed aan hen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je makkelijk zelf wilt servicen ben jehet beste af bij RockShox daar kun je vrij gemakkelijk service kits voor krijgen en in de schuur compleet rebuilden. Fox wil nog wel eens lastige dingen hebben, zoals de IFP pressure met de rear shocks...

Wat betreft Aions, houdt er rekening mee dat die (en vergelijkbare vorken) bij RCZ afgelopne maand meermaals voor <150 IIRC nieuw voorbijkwamen.

Veerzijde van de Aions is overigens gemakkelijk uit elkaar te trekken, demper is volgens mij - anders ben ik altijd geinteresseerd in service manuals - een gesloten cartridge die je normaal in z'n geheel vervangt (worden dan ook los aangeboden). Als het echt de demper is dan is dat ook af te zetten vs. service'en.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29975
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Aion heeft speling las ik.
Dus de bushings zijn versleten, misschien zelfs de binnenpoten.
Dat kan je niet zelf repareren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie