Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Bonanza schreef: vr 31 maart 2023, 22:05
novaterra schreef: vr 31 maart 2023, 21:58 bij grip belangerijk moet je heel andere banden kiezen
Als het nat is, blijf ik binnen :bier:
daar moet je dan juiste met de juiste banden rijden
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

novaterra schreef: za 1 april 2023, 09:29
Bonanza schreef: vr 31 maart 2023, 22:05

Als het nat is, blijf ik binnen :bier:
daar moet je dan juiste met de juiste banden rijden
Snap het punt. Zal in bv Schotland niet de heftige trail gaan rijden. Ben er voor mijn werk en waar ik zit heb ik al met tevredenheid met een Rekon voor gereden. Beetje een verwarring bij mij tussen grip en betrouwbaarheid.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 550
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Dutch schreef: za 1 april 2023, 05:31
rho schreef: za 1 april 2023, 00:13

Dat heeft weinig met nat te maken maar meer met het terrein en de trails die je daar tegenkomt.
Overdekte trails?
Nee een terrein dat in niks op dat in NL trekt en dus een setje XC banden waarschijnlijk iets minder ideaal zijn.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

HB_Eagle schreef: vr 31 maart 2023, 21:33
Bonanza schreef: vr 31 maart 2023, 20:42 Wat is mening over Rekon (niet race dus) tov de nieuwe Forekaster? Zoek nog een 2.4 als voorband. Heb nig Aspen en een Rekon Race voor achter.

Heb al eerder met Rekon/Rekon Race gereden en vond dat wel een fijne combi. Nu de Forekaster vernieuwd is, ben ik wel benieuwd
Forekaster gen2 rold wel stukje zwaarder dan de rekon
Maar ik vond de rekon altijd een beetje onvoorspelbaar in de bochten
Forekaster gen2 komt meer in de buurt van een dissector
Als je betrouwbaarheid belangrijker vindt dan snelheid is de Forekaster gen2 een top band
Heb nog geen ervaring met de forekaster. Ze komen vandaag binnen. Maar ik kan ze dit weekend en a.s week nog niet testen.
Karren maar!!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Morgen de Forekaster/Aspen combi testen op de route Hellendoorn #newbikeday :winkie:
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Dennis75 schreef: za 1 april 2023, 15:26
HB_Eagle schreef: vr 31 maart 2023, 21:33
Forekaster gen2 rold wel stukje zwaarder dan de rekon
Maar ik vond de rekon altijd een beetje onvoorspelbaar in de bochten
Forekaster gen2 komt meer in de buurt van een dissector
Als je betrouwbaarheid belangrijker vindt dan snelheid is de Forekaster gen2 een top band
Heb nog geen ervaring met de forekaster. Ze komen vandaag binnen. Maar ik kan ze dit weekend en a.s week nog niet testen.
Gisteren een xc route gereden met de nieuwe set banden. Niet echt veel singletracks(wandelaars en honden :-{ ) maar toch een bevredigend testritje. De forekaster moet ik nog even aan wennen. In bochten op het asfalt is het niet te vergelijken met mn oude rekon race. Maar goed, die set was ook bijna 4000km oud
Op onverhard idd veel meer grip. Ik ben wel tevreden.
Karren maar!!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb altijd de illusie aan mezelf gemaakt dat een forekaster precies tussen een ardent en een aspen inzat.

Nu heb ik altijd met de combi ardent race / ikon gereden, maar sinds ik om ben naar een fast trak / renegade ben ik eigenlijk net zo blij, misschien wel blijer dan met de maxxis combi.

Enige is dat de fast trak soms ook wat grip te kort lijkt te komen, maar dat is alleen bij TE nat of TE droog waarbij de snelheid toch niet op wedstrijdtempo ligt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik kwam net onderstaand bericht tegen op Facebook.
Wat me altijd stoorde aan het mtb verhaal is het vinden van de juiste banden voor de juiste soorten fietsen of ritten .
Ook het gewicht van die banden terug vinden is een ramp .
Ik heb soms uren liggen zoeken naar andere banden .
Begin dit jaar heb ik dan de knoop door gehakt en geïnvesteerd in een app die alle banden die er op de markt zijn groepeert .
We hebben er het gewicht bij gezet , het doel waar de band voor dient en een uitleg waar de band goed in is .
Samen met Dennis Desutter hebben we avonden lang liggen opzoeken en de app vorm gegeven .
En nu is hij er eindelijk , geen banden stress meer .
Alles binne een app .
Voorlopig beschikbaar voor Android .
Apple komt er aan .
Hier onder de directe link .
https://play.google.com/store/apps/deta ... _catalogue

Zou dit zinvol zijn?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 19 april 2023, 22:16 Ik kwam net onderstaand bericht tegen op Facebook.
Wat me altijd stoorde aan het mtb verhaal is het vinden van de juiste banden voor de juiste soorten fietsen of ritten .
Ook het gewicht van die banden terug vinden is een ramp .
Ik heb soms uren liggen zoeken naar andere banden .
Begin dit jaar heb ik dan de knoop door gehakt en geïnvesteerd in een app die alle banden die er op de markt zijn groepeert .
We hebben er het gewicht bij gezet , het doel waar de band voor dient en een uitleg waar de band goed in is .
Samen met Dennis Desutter hebben we avonden lang liggen opzoeken en de app vorm gegeven .
En nu is hij er eindelijk , geen banden stress meer .
Alles binne een app .
Voorlopig beschikbaar voor Android .
Apple komt er aan .
Hier onder de directe link .
https://play.google.com/store/apps/deta ... _catalogue

Zou dit zinvol zijn?
Wat ik altijd mis is een indruk van opbouw van het karkas (aantal en soort lagen, TPI etc) en de hardheid van het rubber in shore durometer. Het heeft gewoon totaal geen nut om banden te vergelijken als je die info niet hebt. Vooral als je naar verschillende merken kijkt. Als ze dat er in verwerken en er gewoon een vlotte webapplicatie van maken kan het zinvol zijn.
ronajon
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 2 maart 2008, 15:09

sinds kort ben ik in het bezit van een Cannondale Scalpel SE 2, ter vervanging van mijn oude Merida Big Nine HT
De fiets rijdt geweldig alleen heb ik t gevoel dat bergop t echt duwen geblazen is.

ik rij voor Maxxis Ardent 2.4 / achter Maxxis Rekon Race 2.25 en denk eraan voor te vervangen.
Welke (Maxxis) voorband raden jullie aan? Ik rij voornamelijk op de Veluwe, en doe t liefst het hele jaar met dezelfde banden. eigen gewicht rond de 100kg
(of is t beter voor een ander merk / combi te kiezen ? )
Jaybee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 20 april 2023, 11:16
Mijn mountainbike: Santa Cruz Nomad C 2017

Stunning schreef: do 30 maart 2023, 18:41
Nespresso schreef: do 30 maart 2023, 14:13
Eerste ritje met de Racing Ray/Ralph* op Leersum en Amerongen achter de rug. Qua rolweerstand echt een stap vooruit, veel meer dan ik had verwacht. En de grip valt ook niet tegen, maar nog wel even zoeken naar de juiste bandenspanning en het uitbreekmoment bij de Ray. Voorlopig positief verrast.

Wel apart dat de 2.35/60-622 Ralph 58mm breed is en de (ook) 2.35/60-622 Ray maar 55mm. Beide op 30mm interne breedte velgen.

*) Met biba's. Had al een fles Docblue aangeschaft, maar na LarsTB's betoog gelezen te hebben toch maar gewoon de biba's gemonteerd...
Hahaha, je hoeft je niet te verontschuldigen voor je biba's hoor :wink: ik rijd in Nederland al jaren gewoon met biba's in het rond. Zelfs de BBC met biba's gereden. Geen gedoe met sprayende lekke buitenbanden die dan alsnog lek blijven, zwetende zijkanten, of gedoe met pluggen, of iedere paar maanden weer latex bijvullen (je hoeft mij niet te overtuigen dat het allemaal niet zo is, dit is gewoon mijn ervaring en perceptie met tubeless). En bij een lekke band is een biba in 3min vervangen en weer door.

Alleen als ik ga trail/enduro rijden in het buitenland rijd ik tubeless.

Enfin, bedankt voor je eerste rij impressie van de Schwalbe's. Die gaan nog wel groeien met het gebruik hoor. Waarschijnlijk na zo'n 200km zijn ze gewoon op maat.

Wel interessant dat de Schwalbe's een snellere ervaring geven dan de Rekon Race banden, die ik voor en achter een hele snelle combi vind.
Binnenbanden zijn de bom :winkie: En ik vind het ook wel fijn om een autoventiel te hebben waar je overal mee weg komt.
Rij zelf enduro in Zuid-Limburg en de Ardennen en heb geloof ik de Schwalbe freeride binnenbanden. Die zijn nog net iets steviger.
Heb een tijdje tubeless gereden maar ik vind dit toch niet zo fijn. Een binnenband is inderdaad snel vervangen of geplakt maar om op de trails te gaan klooien met Latex etc. Men zegt vaak van als je met binnenband een snakebite krijgt op de trails heb je gelijk problemen maar dit is met tubeless net zo goed. Met kans dat het lek/scheur zo groot is dat je hem met de latex ook niet lekdicht krijgt. De rij ervaring tubeless is zeker wel fijn. Het gevoel is wat lichter en je hebt misschien net wat meer controle. Veel gereden en nog geen lekke band gehad ook niet in de Ardennen met heftige en ruwe afdalingen. Die paar gram extra lig ik niet zo wakker van :-q
'Never believe the hype'
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Peelrijder schreef: za 15 april 2023, 15:58 Ik heb altijd de illusie aan mezelf gemaakt dat een forekaster precies tussen een ardent en een aspen inzat.

Nu heb ik altijd met de combi ardent race / ikon gereden, maar sinds ik om ben naar een fast trak / renegade ben ik eigenlijk net zo blij, misschien wel blijer dan met de maxxis combi.

Enige is dat de fast trak soms ook wat grip te kort lijkt te komen, maar dat is alleen bij TE nat of TE droog waarbij de snelheid toch niet op wedstrijdtempo ligt.
Als ik dit goed lees, zijn de Fast Trak en de Renegade qua grip te vergelijken met je vorige Ardent Race/Ikon combi ?

Rij zelf nu sinds kort met de laatstgenoemde combi, vind het zeker voor dit jaargetijde een erg fijne combi en voor mij qua rolweerstand ook snel genoeg. Had eerst een Ikon voorop vond deze ook niet verkeerd, echter denk dat de Ardent Race net wat meer bite cq grip heeft.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

ronajon schreef: do 20 april 2023, 12:44 sinds kort ben ik in het bezit van een Cannondale Scalpel SE 2, ter vervanging van mijn oude Merida Big Nine HT
De fiets rijdt geweldig alleen heb ik t gevoel dat bergop t echt duwen geblazen is.

ik rij voor Maxxis Ardent 2.4 / achter Maxxis Rekon Race 2.25 en denk eraan voor te vervangen.
Welke (Maxxis) voorband raden jullie aan? Ik rij voornamelijk op de Veluwe, en doe t liefst het hele jaar met dezelfde banden. eigen gewicht rond de 100kg
(of is t beter voor een ander merk / combi te kiezen ? )

Aan de band zal dat niet liggen, ben ik bang. Een Rekon Race is al een heel licht lopend bandje. Nog minder nop ... en je rijdt een race-slick.
Ik zou het in de lichamelijke conditie zoeken (aldus deze ongeveer even gewichtige rijder).
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vision schreef: do 20 april 2023, 13:54
Peelrijder schreef: za 15 april 2023, 15:58 Ik heb altijd de illusie aan mezelf gemaakt dat een forekaster precies tussen een ardent en een aspen inzat.

Nu heb ik altijd met de combi ardent race / ikon gereden, maar sinds ik om ben naar een fast trak / renegade ben ik eigenlijk net zo blij, misschien wel blijer dan met de maxxis combi.

Enige is dat de fast trak soms ook wat grip te kort lijkt te komen, maar dat is alleen bij TE nat of TE droog waarbij de snelheid toch niet op wedstrijdtempo ligt.
Als ik dit goed lees, zijn de Fast Trak en de Renegade qua grip te vergelijken met je vorige Ardent Race/Ikon combi ?

Rij zelf nu sinds kort met de laatstgenoemde combi, vind het zeker voor dit jaargetijde een erg fijne combi en voor mij qua rolweerstand ook snel genoeg. Had eerst een Ikon voorop vond deze ook niet verkeerd, echter denk dat de Ardent Race net wat meer bite cq grip heeft.
De Renegade en de Ikon zijn nagenoeg dezelfde band in mijn ervaring al rolt de Renegade net iets vlotter.

De Ardent race is precies zoals je zegt, iets mee bite, de Fast Trak lijkt de ruimte tussen de Ardent race en de Ikon op te vullen.
Hapt net iets minder, rolt net wat beter.
Soms op droge stukken ben ik hem voor met Fast trak bijna kwijt, maar nog altijd kunnen corrigeren.
De snelheid die de Fast trak heeft t.o.v. de Ardent race doet mij er nog steeds toe houden om met de Fast Trak te blijven rijden.

Misschien dat ik de Ground Control er nog op leg als het echt te droog wordt en ik het 'kwijt' zijn heftiger/ vaker ga ervaren, maar daar zal ik hier ook een update over plaatsen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
ronajon
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 2 maart 2008, 15:09

PaneVino schreef: do 20 april 2023, 13:56
ronajon schreef: do 20 april 2023, 12:44 sinds kort ben ik in het bezit van een Cannondale Scalpel SE 2, ter vervanging van mijn oude Merida Big Nine HT
De fiets rijdt geweldig alleen heb ik t gevoel dat bergop t echt duwen geblazen is.

ik rij voor Maxxis Ardent 2.4 / achter Maxxis Rekon Race 2.25 en denk eraan voor te vervangen.
Welke (Maxxis) voorband raden jullie aan? Ik rij voornamelijk op de Veluwe, en doe t liefst het hele jaar met dezelfde banden. eigen gewicht rond de 100kg
(of is t beter voor een ander merk / combi te kiezen ? )

Aan de band zal dat niet liggen, ben ik bang. Een Rekon Race is al een heel licht lopend bandje. Nog minder nop ... en je rijdt een race-slick.
Ik zou het in de lichamelijke conditie zoeken (aldus deze ongeveer even gewichtige rijder).
die lichamelijke conditie is zekers een goeie oorzaak.
het verschil valt me alleen erg op doordat op mijn vorige Merida met Racing Ray en Racing Ralph setup het bergop wat lichter ging.
Plaats reactie