Stoneman ervaringen

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In dit topic zou ik het leuk vinden als alle ervaringen gebundeld worden tav de verschillende Stonemans die er zijn. (Het zou nog leuker zijn als het een apart kopje mag zijn onder 'Waar en met wie' mods??)

Zelf heb ik de Stoneman in België gereden. Op de planning voor deze zomer staat de Taurista of de Glacaria. Naar de Miriquidi kijk ik ook alvast voor misschien het najaar.

Als het mogelijk is en dit onderwerp wordt een eigen hoofdstuk zouden we per Stoneman ervaringen kunnen uitwisselen. Er is nu erg weinig te vinden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Voor over 1.5 jaar staat de glaciera op de planning.

Ook wel benieuwd of mensen er specifiek voor trainen, Zslf net een gravelbike erbij gekocht om meer km mee te kunnen maken als training.
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Hier mijn ervaring.

Stoneman Arduenna: 5x gedaan in 2 dagen en 1x in 1 dag. Mijn ervaring is dat het in 2 dagen meer kan genieten van de omgeving. Het weer is wel heel belangrijk hoe dat zich houd. In de zomer is het vaak te heet waardoor je veel vocht verliest. In het najaar vaak regenachtig enz. Maar ik ben ook een echte Ardenne liefhebber. Voor dit voorjaar staat die weer op de planning. Ergens in Mei maar dan in 2 dagen.
Arduenna is wel iets speciaals. Onderweg kom je weinig drinkposten tegen. De uitdaging is om zelfvoorzienend te zijn. Vele zeer steile hellingen, je moet van Harken houden. Voor Malmedy kom je nog 3 mooie rots afdalingen tegen. Mits je er thuis bent kun je nog het bikepark van Sankt Vith meenemen. Dat in het eerste jaar nog in de route. ( helaas te veel slachtoffer op geleverd) daarom nu niet meer in de officiele route.

Stoneman Miriquidi ook gedaan 3 of 4 jaar geleden , staat voor 3e week van juli op het programma. Dan in 1 of 2 dagen. Prachtige omgeving met het passeren van 2x een bike park wat schitteren is. De omgeving vond ik super. Niet heel technische . de afdaling zijn met mooie flow.
TrailCenter Rabenberg is echt super, neem daar de tijd voor. Onderweg genoeg mogelijk heden voor eten en drinken

Stoneman Dolomiti: afgelopen zomer gedaan in 1 dag met goede voorbereiding. Was super mooi avontuur. De 2e beklimming is een hel.
2e beklimming is 15km met constant 15% of meer, om gek van te worden. Maar wat een mooie trails. Dit is echt een
aanrader Ik denk dat mooier niet bestaat. De dagen erna nog de oude Dolomiti parcours gereden op advies van Roland
Stauber die ik inmiddels wel beetje ken. De Dumut passage is waanzinnig, trek daar maar 2 uur voor uit. Redelijk technische

Stoneman Taurista: Deze heb ik in 2021 gedaan in eerste week Augustus. Was een mooie belevenis. Heb het in 1 dag gedaan. Wat ik wel te
doen vond. Ik ging helaas wel wat laat weg. Het handigste is om morgens 06.00 uur te vertrekken. PRACHTIGE uitkijk
punten en natuur ook schitteren. Niet heel technische veel schotter paden. De afdalingen blijven schitterend.

Stoneman Glaciara staat voor beging Juli op het programma. Schijn heel mooi te zijn.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou de Taurista daarom in 2 dagen willen doen. Optimaal genieten en overnachten boven op een berg (Oberhütte).
In 1 dag is het toch meer doorjakkeren.

De Arduenna heb ik ook gereden en die drink en eet plaatsen zijn wel een dingetje idd. Toen gered door een NL'se die daar een vakantiehuisje had in de middle of nowhere.

De Dolomiti lijkt me ook erg gaaf. Ben alleen afhankelijk van schoolvakanties en die zitten voor deze zomer al aardig vol.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

hanjovdberg schreef: zo 26 maart 2023, 11:26 Ik zou de Taurista daarom in 2 dagen willen doen. Optimaal genieten en overnachten boven op een berg (Oberhütte).
In 1 dag is het toch meer doorjakkeren.
Dat is echt een prachtige hut aan het meer. En je hebt dan een mooi (mooiste?)technisch stuk in de 2e ochtend. 2 jaar geleden van Obertauern naar de hut en terug gefietst over het stoneman traject. Prachtig!

Afbeelding
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

In 2017 Miridiqui gereden, in een georganiseerde trip inclusief hotelovernachtingen en bagagetransport. Genoten en afgezien. Mooie paden, mooie omgeving.
Wel wat last van de combinatie van drinkwater dat iets mindere kwaliteit heeft dan in NL (ben ik gevoelig voor) en zeer hoge temperaturen. Ik weet nog dat een oud mannetje mij toeriep dat het 43 graden in de schaduw was.
Bikepark Rabenberg is gaaf.
@wibas welk andere bikepark ben jij langsgekomen? :~
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Trail park Plesivic heb je nog . en ook Trail park Klinovec.
In 2017 had je nog weinig trailparken in Etsgebergte,
Nu zijn er al veel meer. De route is ook geweizigd er zijn nu veel meer Singletrails.
De trail parken zijn alle goed aan te fietsen van af Oberwiesenthal. Overnachten aldaar niet duur dat is ook wat waard.
Laatst gewijzigd door wibas op ma 27 maart 2023, 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Meer redenen om die kant nog eens op te gaan dus!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb de noordlos van de Stoneman Glaciara gereden.
Erg gave route (wat een stijgingspercentage.. :o ) met fantastisch uitzicht op de Aletschgletscher.
Wel het weekend vermijden, want dan stikt het van de toeristen.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik heb afgelopen april in 2 dagen de Stoneman Arduenna gereden.
Begonnen in Butgenbach en overnacht in Burg-Reuland.
Prachtige rit, heeft alles wat de ardennen mooi maakt.

Qua drinkplaatsen is er tussen Butgenbach en Burg-Reuland erg weinig tot niets te vinden.
Weer terug omhoog kom je door meer plaatsen als St Vith en Malmedy en is bevoorraden geen probleem meer.

Ik ben zeker van plan andere Stonemans te rijden, dus ik volg dit topic met interesse.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Greyfox schreef: za 29 april 2023, 20:06

Qua drinkplaatsen is er tussen Butgenbach en Burg-Reuland erg weinig tot niets te vinden.
Net voor Steinbruch zit op 600 meter van de route een Raststatte ( Rasthof Dreihütten) naast de snelweg met alle voorzieningen die je zou kunnen willen. http://brouter.de/brouter-web/#map=15/5 ... ,50.252305

Ze zijn wel op zaterdag dicht.
ThaFlash
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 15 februari 2007, 14:18
Mijn mountainbike: Specialized Epic WorldCup

Greyfox schreef: za 29 april 2023, 20:06 Qua drinkplaatsen is er tussen Butgenbach en Burg-Reuland erg weinig tot niets te vinden.
Bevoorrading is in dat stuk inderdaad wat lastiger, maar niet onmogelijk.
- In Schonberg zit na de afdaling, links op de hoofdweg een hotel/restaurant "Zum Burghof". (Wanneer je spullen voor je fiets nodig hebt zit iets verderop ook een fietsenzaak.)
- Bij het uitrijden van Maspelt kom je langs een begraafplaats, hier is ook een kraantje met water aanwezig.
Ik had daarmee genoeg om tot Burg Reuland te komen. Hier op een terrasje gezeten en bij het restaurant de flessen weer gevuld.

Mijn persoonlijke ervaring was dat ik in St Vith geen water heb bijgevuld en daarmee krap kwam te zitten tot in hartje Malmedy...
Dus ik zou daar een volgende keer zeker mijn flessen vullen.
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Greyfox schreef: za 29 april 2023, 20:06 Ik heb afgelopen april in 2 dagen de Stoneman Arduenna gereden.
Begonnen in Butgenbach en overnacht in Burg-Reuland.
Prachtige rit, heeft alles wat de ardennen mooi maakt.
+1

Greyfox schreef: za 29 april 2023, 20:06 Qua drinkplaatsen is er tussen Butgenbach en Burg-Reuland erg weinig tot niets te vinden.
Weer terug omhoog kom je door meer plaatsen als St Vith en Malmedy en is bevoorraden geen probleem meer.
Ik had de luxe versie, georganiseerd via Stoneman-weekend. Daarmee waren hotels, bagagevervoer, eten en stops geregeld.
Het was vrij warm weer (25-35 graden) en ik ben sowieso een grote drinker. Ik heb per dag 4x 750ml sportdrank (bidons) en +/- 3L water (camelbag) gedronken en nog wat extra halverwege op het pauze punt. Zonder organisatie was dat wel een aardige uitdaging geweest, maar met vullen bij elke gelegenheid had het moeten lukken.

Greyfox schreef: za 29 april 2023, 20:06 Ik ben zeker van plan andere Stonemans te rijden, dus ik volg dit topic met interesse.
Nog een +1
Ik ga binnen de vriendengroep eens een poging doen om misschien dit najaar al de Duitse variant te doen :)
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Afgelopen week heb ik de Stoneman Taurista gereden. Uiteindelijk 140km en ruim 4500hm. 10 uur rijtijd dus 14 km/h gemiddeld. Over de tocht;

Veel klimmen starten met een groot deel asfalt wat overgaat in gravel/schrötter. Af en toe een stukje singletrack. De mooiste delen van de routes worden in het promotie filmpje verwerkt. Zo lang duurt het dan dus ook ongeveer in real time 8) :o

Landschappelijk is het een ontzettend mooie tocht. Wij hadden een dag met strak blauwe lucht en 28-30 graden. Voor mij iets te warm om echt top te presteren maar beter dan regen en kou. De uitzichten zijn fenomenaal. Ik zal dit bericht nog aanvullen met wat impressie fotos.

Sommige klimmen zijn echt onmenselijk steil. Het deel voor de Radstätter hutte is voor 1km alleen te voet te doen. Zelfs onmogelijk op een E-bike.

Dan een oneindig lange klim vanaf Altenmarkt naar de Oberhütte See. De laatste 4km zijn constant aan 17-25%. We hebben daar heerlijk gegeten en je denkt dat je dan bijna bij het laatste deel bent. Echter dan moet je nog zeker 3-4 km grotendeels wandelen/klauteren met je bike op je rug via een wandel/Klettersteig pad om in Obertauern te komen. Vanaf daar is het grotendeels downhill met de prachtige Johannes Wasserfall als intermezzo.

De laatste klim is die naar Sattelbauer. (wij hadden die al voor de helft gedaan ivm ligging van ons Appartement). Vooral de eerste 3-4km zijn weer loeisteil met percentages van 15-20%. Uiteindelijk hebben wij er zo'n 10 uur over gedaan. 14 km/h terwijl we misschien wel 5-7km hebben moeten lopen.

Over het algemeen kijk ik terug met gemengde gevoelens. Een paar prachtige singletracks met wortel of rotspartijen waar je het woord downhill wel zou kunnen noemen. Maar verder is voor 90% te doen op een gravelbike. De hoogtemeters maken het zwaar. Technisch is het niet de meest uitdagende route. Ik heb al wel begrepen dat de Duitse Stoneman veel afwisselender is. Dus die gaat nu op het lijstje.

Oostenrijk is echt prachtig. Alles is netjes, opgeruimd, schoon en men is super vriendelijk. Daar hebben we misschien nog wel het meest van genoten. :-q :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

hanjovdberg schreef: zo 2 juli 2023, 01:02 Veel klimmen starten met een groot deel asfalt wat overgaat in gravel/schrötter. Af en toe een stukje singletrack. De mooiste delen van de routes worden in het promotie filmpje verwerkt. Zo lang duurt het dan dus ook ongeveer in real time 8) :o
Hij is zo dicht bij waar de Alpen Tour trophy gereden wordt, dat ik een sterk vergelijkbare route had verwacht, maar dat is blijkbaar niet zo.
Hmmm
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie