Sölden, Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Persoonlijk denk ik dat de shaped lines beter geschikt zijn voor xc fietsjes dan de natural trails aan de stille kant. En al helemaal met die bandjes die eronder zitten.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ook als XC’er: lekker de liftjes nemen 😎.Zonde van de tijd en inspanning om die in een ellenlange klim te besteden.

Wij hebben ‘m vorig jaar met Nobby Nic’s in de soft versie gereden en dat ging prima, ook op de zwarte en “nature” trails.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Toevallig heb ik 2 weken terug de andere zijde gezien en die is naar mijn mening minder geschikt om met xc fietsen en banden naar beneden te fietsen dan de blauwe lijnen aan de lift kant.

Dat betekend niet dat het niet kan natuurijk. En ik zou persoonlijk ook voor de lift kant de eerdere tip meenemen v.w.b. andere banden. Na Sölden haal je ze er weer af en bewaar je ze gewoon tot de volgende keer dat je ze nodig hebt :wink:
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
EL1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 15 augustus 2019, 22:35
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF8

Kartoffel schreef: ma 6 maart 2017, 21:00 Geen idee waar die schaamteloze quote van m'n eigen bericht vandaan komt, blijkbaar is er ergens iets niet helemaal goed gegaan :oops:

Voor wat betreft ik zoek: eigenlijk een combi van alle aspecten die je noemt. Liften is natuurlijk fijn, maar een stukje zelf klimmen is ook nog wel te overzien. Afgelopen vakantie heb ik ook afgewisseld en dat beviel prima.

Wat betreft rijden: ik heb afgelopen zomer ook beide gereden, zowel bikepark (Leogang) als wandelpaden. Ik ben niet per se iemand die alleen maar bikepark hoeft te rijden, dat vind ik leuk voor een dagje maar daarna heb ik het meestal wel een beetje gezien. Ik heb even zitten zoeken maar onderstaand filmpje geeft wel een redelijk idee van het type trails dat me afgelopen jaar erg goed bevallen is:

https://www.youtube.com/watch?v=Bvyk4McF5p8

Tja, hoe je zoiets noemt? Rotsachtige wandelpaden misschien?
Rijdt je dit soort trails met klikpedalen of (los) met flat padels?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Puur persoonlijke voorkeur.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als jij je in NL goed voelt bij klikpedalen, dan kan je ze in de bergen ook gebruiken.
Let wel op je schoenen, keiharde XC schoenen met carbon zolen doen het niet lekker als je een keer moet lopen.
De ene helft van de bikers zit graag stevig vast aan z'n fiets, ook als het spannend wordt, de andere helft wil ten alle tijden en onder alle omstandigheden los kunnen van z'n fiets.

Da's puur persoonlijk en daarover zijn de meningen verdeeld (understatement).
Doe waar jij je goed bij voelt, dan rij je het beste.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

ThaSingleTrackMastah schreef: di 23 augustus 2022, 23:18 En je hebt om die hoek ook nog Ischgl en Fisch/Landers/Serfaus.
Liften draaien tot half september?
(even de websites checken)
SFL (Serfaus-Fiss-Ladis) is altijd tot midden oktober open. Niet echt 'in de buurt', echter. Ik heb 3 weken in Fiss gezeten en ben 'eventjes' naar een vriend in Sölden gegaan om de Fernar Trail te rijden. Da's snel 1,5u enkele reis, zonder file's en campers/bouwverkeer door het Ötzdal. Het bikepark in Fiss is wat ruw voor een XC fiets; zelfs de blauwe lijnen zijn alsnog vrij snel en liggen vol remkuilen. Er zijn een flink aantal 'langeafstands-'singletracks die dan wat beter gaan, maar een aantal daarvan zit je met een XC fiets wel redelijk op het randje. Mocht je dat juist een leuke uitdaging vinden: vooral doen!
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, het is te ver voor ff heen en weer.
Ik bedoelde overal een paar dagen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Kan je daar in Sölden overweg met een Scott Spark (120/130mm)? Bedoel op de meeste trails Of ligt het daar zeer rotsig?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De makkelijkere trails zijn daar prima mee te doen, meer ook wel als je je snelheid wat aanpast.

Wij gaan eind mei ff een weekje naar het Gardameer en dan op de "terrugweg" (het is maar 2.5u rijden) 3-6juni nog een paar dagen spelen op de fiets bij Solden.:)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Jurf schreef: wo 29 maart 2023, 19:51 De makkelijkere trails zijn daar prima mee te doen, meer ook wel als je je snelheid wat aanpast.

Wij gaan eind mei ff een weekje naar het Gardameer en dan op de "terrugweg" (het is maar 2.5u rijden) 3-6juni nog een paar dagen spelen op de fiets bij Solden.:)
Ik ben er 8-10 juni met 2 maten.
Twijfel of ik de Lux Trail meeneem of wat ga huren.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Persoonlijk zou ik wat huren.
Je hebt er goede fietsen die meer geschikt zijn voor daar voor redelijke prijzen. Rijd lekkerder en beter voor je eigen spul.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

HarrySlingerLove schreef: wo 29 maart 2023, 19:54
Jurf schreef: wo 29 maart 2023, 19:51 De makkelijkere trails zijn daar prima mee te doen, meer ook wel als je je snelheid wat aanpast.

Wij gaan eind mei ff een weekje naar het Gardameer en dan op de "terrugweg" (het is maar 2.5u rijden) 3-6juni nog een paar dagen spelen op de fiets bij Solden.:)
Ik ben er 8-10 juni met 2 maten.
Twijfel of ik de Lux Trail meeneem of wat ga huren.
zoals Jurf zegt. tuurlijk kun je er de meeste trails mee beneden komen. maar of het leuk is.......
en iig 1 kun je vergeten, de Fernar.
huren kost idd in verhouding geen drol, maatje heeft vorig jaar een trek slash gehuurd voor €65 per dag dacht ik, daarvoor zou ik geen risico willen lopen met een fiets die niet gemaakt is voor het gebied
Bird Aeris 9 blurple
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Maar, is het dan niet dubbel wennen? Als je aan een fiets moet wennen, en aan het feit dat je in zo'n park rijdt?

We komen dit jaar mogelijk in de buurt te staan met onze tent, hoofdzakelijk om te hiken. De mtb's blijven dan thuis (Grandcanyon en Radon Skeen Trail). Ik heb kleine ervaring bij bikeparks (in de vogezen) maar ben wel geboeid dit jaar ook een wat serieuzer park aan te doen.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

twowheeler schreef: vr 23 juni 2023, 14:42Ik heb kleine ervaring bij bikeparks (in de vogezen) maar ben wel geboeid dit jaar ook een wat serieuzer park aan te doen.
Terug naar de Vogezen?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie