Merken dot 5.1?
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Was de vraag niet of je een willekeurig merk DOT5.1 in automotive "grootverpakking" kunt gebruiken in plaats van de prijzige SRAM variant, in plaats van welke welke varianten van DOT... bestaan er en hoe kun je ze gebruiken?! Dat gezegd hebbende ik geloof niet dat Super DOT4 al aan bod is gekomen... 

"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 160
- Contacteer:

- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3
Super interessant allemaal natuurlijk, maar uiteindelijk koop ik meestal toch weer een klein flesje sram of avid, omdat grote flessen per volume-eenheid weliswaar veel goedkoper zijn, maar ik zelfs als ik alledrie de MTB's hier thuis tegelijk zou bleeden zelfs dat kleine flesje niet op krijg.
Niemand die een goede manier kent om dat spul fatsoenlijk te bewaren?
Niemand die een goede manier kent om dat spul fatsoenlijk te bewaren?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
- void
- Mountainbike Junk
- Mijn mountainbike: Is metal
Daar maak ik me geen zorgen over, ik heb nog nooit mijn remmen gekookt, zelfs niet met standaard DOT 4 die in jaren 10+ keer 3 werd geopend. U kunt voor extra veiligheid overschakelen op hoogwaardige remvloeistof met een nat kookpunt hoger dan het droge kookpunt van 5,1
Het bewaren van remvloeistof is niet moeilijk
1. Dop dicht draaien
2. Donker wegzetten
3. Droge ruimte
En misschien ook handig om te weten, wanneer je bezig bent de fles dicht te draaien ook al is het voor minuten en ook niet in een vochtige ruimte werken met dot 3, 4 of 5.1 remvloeistof.
Dit alles is met rem olie (mineraal rem olie) en de dot 5 (siliconen remvloeistof) niet aan de orde.....weliswaar hoe minder vocht = in alle gevallen altijd beter.
Dus dan ook punt 1, 2 en 3 aanhouden

1. Dop dicht draaien
2. Donker wegzetten
3. Droge ruimte
En misschien ook handig om te weten, wanneer je bezig bent de fles dicht te draaien ook al is het voor minuten en ook niet in een vochtige ruimte werken met dot 3, 4 of 5.1 remvloeistof.
Dit alles is met rem olie (mineraal rem olie) en de dot 5 (siliconen remvloeistof) niet aan de orde.....weliswaar hoe minder vocht = in alle gevallen altijd beter.
Dus dan ook punt 1, 2 en 3 aanhouden

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Remolie (dot) kan alleen water opnemen als de fles niet helemaal vol is en er dus lucht boven de olie zit. Als je na gebruik wat in het flesje erbij doet, denk hierbij aan knikkers oid zit er geen lucht meer boven de olie en voila. Je kan ook een kleiner flesje zoeken
-
- Elite Mountainbiker
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
De hoeveelheid vocht die in dat beetje lucht zit is verwaarloosbaar. Veel belangrijker is dat de verpakking na gebruik goed sluit. Dat is een beetje lastig omdat de aluminium seal verbroken is, maar om te beginnen het aluminium niet helemaal wegtrekken maar een gat in het midden maken zodat de dop daarna weer mooi op de resterende alu rand afdicht.bluebiker schreef: ↑zo 26 maart 2023, 20:22 Remolie (dot) kan alleen water opnemen als de fles niet helemaal vol is en er dus lucht boven de olie zit. Als je na gebruik wat in het flesje erbij doet, denk hierbij aan knikkers oid zit er geen lucht meer boven de olie en voila. Je kan ook een kleiner flesje zoeken
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Remvloeistof = geen rem olie....zo krijg je nu misverstandbluebiker schreef: ↑zo 26 maart 2023, 20:22 Remolie (dot) kan alleen water opnemen als de fles niet helemaal vol is en er dus lucht boven de olie zit. Als je na gebruik wat in het flesje erbij doet, denk hierbij aan knikkers oid zit er geen lucht meer boven de olie en voila. Je kan ook een kleiner flesje zoeken

Dot = dot en olie = olie

Maar even terug te komen op het bewaren....dot vloeistoffen zijn nieuw ook niet vacuüm verpakt, daar zijn flessen ook niet helemaal vol en ook gewoon op deze planeet gevuld

Dan Empfield
Dan Empfield
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Is stoffig
- Contacteer:
Het wordt ook allemaal sterk overdreven.
Ik denk dat het verhaal ook gebruikt wordt om slechte remmen te maskeren.
Lekker de remvloeistof de schuld geven
Als je doet zoals Wally en de alu seal niet lostrekt maar lek prikt, dan is de kans groot dat de schroefdop weer luchtdicht afsluit.
Ik denk dat het verhaal ook gebruikt wordt om slechte remmen te maskeren.
Lekker de remvloeistof de schuld geven

Als je doet zoals Wally en de alu seal niet lostrekt maar lek prikt, dan is de kans groot dat de schroefdop weer luchtdicht afsluit.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
De verpakkings/materiaal/kwaliteit = ook iets dat uiteindelijk ook de verkoopprijs bepaald
Maar wat de dop betreft zou je de gehele fles met de dop afgesloten en wel in zo'n snelsluiting zakje kunnen doen, deze zijn lucht dicht en dan alsnog droog en donker weg zetten

Maar wat de dop betreft zou je de gehele fles met de dop afgesloten en wel in zo'n snelsluiting zakje kunnen doen, deze zijn lucht dicht en dan alsnog droog en donker weg zetten

Dan Empfield
Dan Empfield
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Mijn mountainbike: Is stoffig
- Contacteer:
Tja, misschien zelfs op zn kop wegzetten, zodat het zichzelf afdicht. En als het niet dicht is zie je dat ook snel genoeg
Maar het is een dilemma.
Koop je voordelig een hele liter terwijl je maar weinig nodig hebt, of koop je een duur klein flesje...
Ik zou de kleinste verpakking kiezen die de automaterialen handel biedt.

Maar het is een dilemma.
Koop je voordelig een hele liter terwijl je maar weinig nodig hebt, of koop je een duur klein flesje...
Ik zou de kleinste verpakking kiezen die de automaterialen handel biedt.
Some days it's easy, some days it's a fight.