Allebei heel waardevol voor singlespeeden, als je niet kan schakelen, moet je maar langzamer/sneller trappenMad Wally schreef: ↑di 28 februari 2023, 16:24 Toch is het wel waardevol om ook andere cadans te oefenen. Met name een hogere cadans dwingt je om mooier rond te trappen. Is goed is voor je techniek en als je dat beheerst kun je wel efficiënter een hogere cadans trappen wat dan weer beter is voor je knieën. Maar dat vergt veel training van zowel motoriek als spieren.
Stoempen loont
-
- Pro Biker
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
- Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
"NO"
vrijwilliger Mountainbike Museum
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2814
- Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06
Cadans trainen is waardevol voor de racefiets, maar ook voor de mountainbike, zeker bij het klimmen!
Als ik even kijk naar de UHR waar 80% al dan niet 90% van het klimwerk bestaat uit simpelweg rechttoe rechtaan omhoog rijden, dan is dat wel zo fijn om dat te doen met enige soeplesse zodat je niet totaal verzuurd op de top komt.
Ik moet zeggen dat ik sinds ik wat meer op cadans probeer te rijden, vooral op een rondje Zeddam (waar de nodige lange en relatief zware klimmen inzitten) de voordelen wel gemerkt heb.
Daarintegen zijn de MAP trainingen ook heel goed, echter is het doel daar anders (Vo2 max en anerobe capaciteit vergroten) deze doe je op lage cadans, maar wel op hoge intensiteit wat het maakt dat je simpelweg langer hard kan rijden, op wat voor fiets of terrein dan ook.
Het zogenaamde 'gepolariseerd' trainen wat de nieuwe heilige graal lijkt te zijn bevat ook beide van wat ik hierboven beschreven heb en ook nog wat andere zaken.
Kort gezegd train je het beste door alle 4 de varianten afwisselend te doen (strikt genomen 8 varianten als je intervallen wel of niet doet)
- LC - HI(I)T
- LC - LI(I)T
- HC - HI(I)T
- HC - LI(I)T
Het vervelende is dat je voor je specifieke doel (korte inspanningen, duurinspanning, techniek verbetering) al de helft van de trainingsvormen kan laten varen, omdat je er niets aan hebt voor je doel te bereiken of zelfs averechts werken.
Als ik even kijk naar de UHR waar 80% al dan niet 90% van het klimwerk bestaat uit simpelweg rechttoe rechtaan omhoog rijden, dan is dat wel zo fijn om dat te doen met enige soeplesse zodat je niet totaal verzuurd op de top komt.
Ik moet zeggen dat ik sinds ik wat meer op cadans probeer te rijden, vooral op een rondje Zeddam (waar de nodige lange en relatief zware klimmen inzitten) de voordelen wel gemerkt heb.
Daarintegen zijn de MAP trainingen ook heel goed, echter is het doel daar anders (Vo2 max en anerobe capaciteit vergroten) deze doe je op lage cadans, maar wel op hoge intensiteit wat het maakt dat je simpelweg langer hard kan rijden, op wat voor fiets of terrein dan ook.
Het zogenaamde 'gepolariseerd' trainen wat de nieuwe heilige graal lijkt te zijn bevat ook beide van wat ik hierboven beschreven heb en ook nog wat andere zaken.
Kort gezegd train je het beste door alle 4 de varianten afwisselend te doen (strikt genomen 8 varianten als je intervallen wel of niet doet)
- LC - HI(I)T
- LC - LI(I)T
- HC - HI(I)T
- HC - LI(I)T
Het vervelende is dat je voor je specifieke doel (korte inspanningen, duurinspanning, techniek verbetering) al de helft van de trainingsvormen kan laten varen, omdat je er niets aan hebt voor je doel te bereiken of zelfs averechts werken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Simpel rijd je 1 of 2 keer per week een uurtje of 2, moet je gewoon rijden wat je fijn vind.
Als je naar meer gaat vanaf een uur of 6 al, en gaat stoempen wordt dan een anearoob probleem, dat ga je niet volhouden.
Je kan gewoon veel meer aeroob opbouwen dan anaeroob, zo simpel is het.
Als je naar meer gaat vanaf een uur of 6 al, en gaat stoempen wordt dan een anearoob probleem, dat ga je niet volhouden.
Je kan gewoon veel meer aeroob opbouwen dan anaeroob, zo simpel is het.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2980
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Oud nieuws? Sports Med onderzoek is uit 2019. Conclusie vergelijkbaar met automotor: hoge toeren kost meer brandstof.
Heb tijdje met zo'n cadans metertje gefietst en ik rij zelf afhankelijk van het ritje tussen de 70-80 rpm. Ik doe wat mij het beste aanvoelt.
https://wielerrevue.nl/artikel/567454/o ... efficient/
https://www.thieme-connect.de/products/ ... -0835-6286
Heb tijdje met zo'n cadans metertje gefietst en ik rij zelf afhankelijk van het ritje tussen de 70-80 rpm. Ik doe wat mij het beste aanvoelt.
https://wielerrevue.nl/artikel/567454/o ... efficient/
https://www.thieme-connect.de/products/ ... -0835-6286
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3248
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Ik denk dus dat trainingen! met een lage cadans zeker nut hebben.
Werkt als krachttraining op de fiets, als je alleen met een hoge cadans rijdt zul je minder sterk zijn.
Maar zoals hierboven al gemeld heeft dat dus weinig nut als je 2x in de week fietst.
Werkt als krachttraining op de fiets, als je alleen met een hoge cadans rijdt zul je minder sterk zijn.
Maar zoals hierboven al gemeld heeft dat dus weinig nut als je 2x in de week fietst.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 15
- Lid geworden op: do 1 februari 2024, 19:29
De optimale cadans is de cadans die je zelf het prettigste vind! Uiteraard kun je verschillende cadans trainingen doen, waarvan op een laag RPM de bekendste is --> de weerstand is hierbij helaas niet genoeg om hierbij hetzelfde effect van te krijgen als een krachttraining en is dus geen vervanger hiervoor.
Voor de geïnteresseerde zie Dylan Johnson op YT: https://www.youtube.com/watch?v=1n3sYoU9788&t=102s
Heeft leuke topics op de wetenschap gebaseerd mocht je daar interesse in hebben.
Voor de geïnteresseerde zie Dylan Johnson op YT: https://www.youtube.com/watch?v=1n3sYoU9788&t=102s
Heeft leuke topics op de wetenschap gebaseerd mocht je daar interesse in hebben.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3248
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Nou...... Een cadans van 50 en van 150 lijkt me niet efficiënt.
Oefeningen met lage cadans kunnen zeker bijdragen aan kracht.
Oefeningen met hoge cadans aan efficiëntie.
Ik geloof meteen dat je gelijk hebt, maar ook hier is zeker een nuance.
Structureel trainen steekt daar dan nog altijd bovenuit.
Oefeningen met lage cadans kunnen zeker bijdragen aan kracht.
Oefeningen met hoge cadans aan efficiëntie.
Ik geloof meteen dat je gelijk hebt, maar ook hier is zeker een nuance.
Structureel trainen steekt daar dan nog altijd bovenuit.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
De dag voor mijn marathon 3x naar McDonalds vind ik zelf de meest prettige manier om aan mijn calorieën te komen. Maar is niet de meest optimale manier...
In het verleden reed ik altijd liever zo'n 105rpm op de racefiets, zeker met tegenwind. Totdat een professionele trainer mij toen de tip gaf om eens zo'n 85 - 90 rpm te proberen. 105rpm vond ik het prettigste. Nu, 30 jaar later, ben ik nog altijd blij dat ik die tip heb gekregen en ook op oudere leeftijd kan ik dit toerental blijven vasthouden door gerichte krachttraining in het krachthonk.
Dus prettig en optimaal hoeven dus niet altijd persé gezamelijk het best te zijn...
In het verleden reed ik altijd liever zo'n 105rpm op de racefiets, zeker met tegenwind. Totdat een professionele trainer mij toen de tip gaf om eens zo'n 85 - 90 rpm te proberen. 105rpm vond ik het prettigste. Nu, 30 jaar later, ben ik nog altijd blij dat ik die tip heb gekregen en ook op oudere leeftijd kan ik dit toerental blijven vasthouden door gerichte krachttraining in het krachthonk.
Dus prettig en optimaal hoeven dus niet altijd persé gezamelijk het best te zijn...
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 48
- Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
- Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)
Daar heb ik ook pijnlijke ervaring mee. Heb mijn 175mm cranks door 170 vervangen en ga terug van 34 tands (oval) chainring naar 32. En dan dus naar een iets hogere cadans.
Helaas heb ik de tijd niet om doordeweeks te fietsen, dus compenseer ik met hardlopen en kracht-/core training. Dat is wel hard nodig, anders zit ik in no time met blessures.
Helaas heb ik de tijd niet om doordeweeks te fietsen, dus compenseer ik met hardlopen en kracht-/core training. Dat is wel hard nodig, anders zit ik in no time met blessures.