Waarom rijd jij wel of geen E-bike?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Goh, wat een kortzichtigheid, stereotypen en voordelen in één (polariserend) topic zeg. Niet verwacht. Maar ik loop nog niet zo lang mee hier blijkbaar.

Heb Jeroen van Eck ook meteen maar even een berichtje gestuurd. Waar in Gods naam hij denkt mee bezig te zijn, want met sporten heeft het blijkbaar niks te maken. Lees ik hier.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dutch schreef: do 23 maart 2023, 21:46 Hier wil ik toch op reageren, wij hebben samen een rondje gedaan, ik biopower jij e-bike.
Dat was echt een andere manier van sporten, en het verschil in inspanning hebben we niet gemeten maar kan ik een prima inschatting van maken voor wie de rit zwaarder was fysiek :wink:

Mooi dat het je helpt wel een paar trails meer te kunnen pakken per dag, die overweging snap ik zeker wel, dit is ook geen aanval of verwijt. Maar gelijke inspanning/ training is het niet te noemen.
Waar zie je mij verkondigen dat ik het een gelijke inspanning vind als ik samen met een non e-biker rondje zou doen? Dat heb ik niet gezegd en zou ik ook nooit zeggen omdat het idd niet vergelijkbaar is. Ik ga wel vaker die kant op en pas mij aan aan het tempo van de groep of biker met wie ik daar ben.

Maar als ik dat niet hoef dan ziet zo'n rit er heel anders uit. De mooie afdalingen en klimmen doe ik dan meerdere keren achter elkaar omdat het met de e-bike mogelijk is en dat is echt wel sporten met die bike en dat probeerde ik Wally ook duidelijk te maken.

Of iemand wel of niet op een e-bike zijn rondje in het binnen of buitenland doet zal mij echt worst zijn. Ieder zijn ding maar het vooroordeel dat e-biken niet sporten is daar stoor ik mij echt enorm aan.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb wat off-topic reacties verwijderd. Wat de rest betreft, is het echt zo moeilijk te accepteren dat de meningen hierover verschillen? Probeer het een beetje respectvol te houden naar elkaar toe en als je reageert doe dat dan inhoudelijk ipv. alleen je gal te spugen over de reactie van een ander. Niet (meer)-reageren is ook een optie.

Thx.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik moet bij deze vraagstelling steeds denken aan een variant:

"Waarom rijdt het gros in Nederland nog met versnellingen?
Over de grens en wel trail/enduro, juist daar lijken versnellingen uitermate geschikt voor.
Ik ben wel benieuwd naar de keuze van wel of geen versnellingen in Nederland? "

Of deze:

"Waarom rijdt het gros van Nederland eigenlijk met vering?
Over de grens en wel trail/enduro, juist daar lijkt vering uitermate geschikt voor.
Ik ben wel benieuwd naar de keuze van wel of geen vering in Nederland? "

Voor of tegen E-bike is ongeveer net zo'n discussie als voor of tegen bv gravelbikes...........het merendeel van de verkochte mtb's gaat wereldwijd richting E-mtb en het merendeel van wegfietsen richting gravelbike. Over 10jr is dit topic waarschijnlijk heel erg old-school geneuzel en pakt iedereen standaard gewoon een E-mtb op een paar ouderwetse die-hard's na.
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Ik zou met een e-bike nooit de tochten kunnen maken die ik nu doe. Is onmogelijk. Ik kom op de mooiste plekken, waar vaak alleen een fatbike of packraft kan komen. Onherbergzaam, ruige natuur, berggebieden, wild water enzo.

Zou daar met een e-bike niet ver komen: een paar uurtjes en dan is de accu leeg en wordt 't duwen.
Een e-bike is ook te zwaar: tillen, duwen, over rotsblokken zeulen, op de rug/nek, gaat nooit met zo'n zware bak (plus de nodige bagage).
Motor, accu, bedrading etc is te kwetsbaar voor zware tochten: rivieren doorwaden, zand, ijs, zout water, bikerafting, elandpaadjes etc zou niet kunnen.
In de winter is de accu snel leeg of/en kan niet starten. En alles vriest vast in diepe sneeuw. Dus ook al geen wintertochten.

Zou dan alleen in de bewoonde wereld kunnen fietsen, over asfalt, van camping naar camping en van te voren alles plannen want anders sta je met een lege accu. Zou dan liever op m'n racefietsje gaan, gaat een stuk sneller en die mag ook het vliegtuig in. En dan natuurlijk vrij kamperen (heb dan geen stopcontact nodig) want campings vind ik helemaal niets.

Daarbij woon ik in Zweden en hier is het Allemansrecht: je mag (bijna) overal fietsen, kanoën, paardrijden, wandelen, kamperen etc mits je geen rotzooi maakt en niemand lastig valt. Maar dat geldt alleen voor niet-gemotoriseerde voertuigen, dus geen motorbootje, sneeuwscooter, ATV, quad etc en daar een e-bike ook een motor heeft valt ie niet onder het Allemansrecht. Dus je mag er niet mee op trails, singletracks, het bos in, door het gebergte etc. Je moet eerst toestemming vragen aan de eigenaar en dat is natuurlijk niet te doen. Soms heb je ook een ontheffing nodig en die krijg je nooit want een e-bike is een motorvoertuig.

Dus voor mij meer dan genoeg redenen om geen e-bike te willen. Maar wie weet, als ik 80 ben en niet meer zo fit .. mss wordt het dan tijd om het wat rustiger aan te doen.

Daarbij vind ik e-bikes niet echt mooi, vind de meeste enorm lelijke gedrochten. Maar dat is persoonlijk. :bier:
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Holy shit wat een aannames gaan hier rond. Lekkere zwart wit discussie op kleuter niveau op een aantal nuances na.

Ik doe beide, zowel analoog als met een light e-mtb. Op de routes in Nederland in principe altijd de analoge en met de enduroritjes in het buitenland tegenwoordig vaak de light e-mtb. Die routes rijd ik voor het afdalen en niet zo zeer voor het klimmen. Ook al kan een flinke klim met de analoge fiets ook echt wel een extra dimensie geven, wil dat niet zeggen dat je met een light e-mtb overal fluitend naar boven fietst. Ik gun een ieder de ervaring om een keer met een (light) e-mtb op pad te gaan. Huur een keer zo'n ding, ga lekker naar een trailcenter in België o.i.d. en kijk dan wat je er van vindt.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wij hebben er sindskort een ebike bij, en ik ben maar wat blij dat we die er bij hebben :

In Nederland fietst mijn vriendin er vooral op.
Die heeft weinig conditie en een gezondheid met wat hick-ups.
De ebike is dan echt een uitkomst.
Ze kan meer fietsen, en daardoor ook meer leren.
Ik durf te stellen dat in haar geval door de ebike het leerproces 4x zo snel gaat.
Daarnaast is het voor ons beide leuk om samen te fietsen
Ik heb nu een mooie haas op de klimmen.

Voor mij heeft de ebike niet de voorkeur in Nederland, het continu in de begrenzing fietsen vindt ik vervelend.
Buiten dat het grotere snelheid verschil eerder voor problemen zorgt.

In het buitenland een ander verhaal, overal een uplift !
En technisch klimmen waar mogelijk.
Het laden van de accu is dan wel weer een dingetje.
Ook omdat ik best nog wel eens alleen fiets vindt ik het dan een genot om niet heel lang met klimmen bezig te zijn.
Om langere ritten te doen moet ik wel degelijk veel zelf trappen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Dice Oldskool schreef: do 23 maart 2023, 22:47 Waar zie je mij verkondigen dat ik het een gelijke inspanning vind als ik samen met een non e-biker rondje zou doen? Dat heb ik niet gezegd en zou ik ook nooit zeggen omdat het idd niet vergelijkbaar is. Ik ga wel vaker die kant op en pas mij aan aan het tempo van de groep of biker met wie ik daar ben.

Maar als ik dat niet hoef dan ziet zo'n rit er heel anders uit. De mooie afdalingen en klimmen doe ik dan meerdere keren achter elkaar omdat het met de e-bike mogelijk is en dat is echt wel sporten met die bike en dat probeerde ik Wally ook duidelijk te maken.

Of iemand wel of niet op een e-bike zijn rondje in het binnen of buitenland doet zal mij echt worst zijn. Ieder zijn ding maar het vooroordeel dat e-biken niet sporten is daar stoor ik mij echt enorm aan.
Je laatste zin snap ik, maar laat je dan niet zo uit de tent lokken. De inzet is anders, met iemand op een biobike op een rondje meenemen is dan van ander caliber dan als jij alleen een tour doet.
Dan gaat een ronde met wally zijn inzichten niet veranderen.
Ik vond het persoonlijk toen prima, zelf puffen en jij kon toch een ronde fietsen die we normaal niet samen gemaakt hadden.
Laatst gewijzigd door Dutch op vr 24 maart 2023, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

MonkeyRider schreef: do 23 maart 2023, 23:51 Ik moet bij deze vraagstelling steeds denken aan een variant:

"Waarom rijdt het gros in Nederland nog met versnellingen?
Over de grens en wel trail/enduro, juist daar lijken versnellingen uitermate geschikt voor.
Ik ben wel benieuwd naar de keuze van wel of geen versnellingen in Nederland? "

Of deze:

"Waarom rijdt het gros van Nederland eigenlijk met vering?
Over de grens en wel trail/enduro, juist daar lijkt vering uitermate geschikt voor.
Ik ben wel benieuwd naar de keuze van wel of geen vering in Nederland? "

Voor of tegen E-bike is ongeveer net zo'n discussie als voor of tegen bv gravelbikes...........het merendeel van de verkochte mtb's gaat wereldwijd richting E-mtb en het merendeel van wegfietsen richting gravelbike. Over 10jr is dit topic waarschijnlijk heel erg old-school geneuzel en pakt iedereen standaard gewoon een E-mtb op een paar ouderwetse die-hard's na.
Zo denk ik er ook over. We zitten in de gewenningsfase/overgang wat altijd weerstand geeft.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Range-anxiety, laten we het daar ook nog ff over hebben. Vraagje…
Ik bestelde net een electrische auto, maar ik moest best wel even over een hobbel… range anxiety, op weg naar de bergen… zijn er wel genoeg laadpalen?!
Geldt ook voor de e-bikes natuurlijk. Genoeg palen onderweg, boven op de berg, bij trailcentra, om het een hele dag (de fiets, hè, niet de rijder :tong ) vol te houden? Is range anxiety nog een reden om nog niet over te stappen op een e-bike eigenlijk?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Natuurlijk is range anxiety een dingetje. Zeker omdat het hetzelfde werkt als met je benzine meter, de eerste helft gaat heel langzaam leeg en na de helft lijkt het 2x zo snel te gaan.

Ik heb maar een kleine accu van 500 kw maar daar rij ik nog steeds makkelijk 50 km mee met serieus hoogteverschil. Dit is voor mij altijd genoeg.

Je leert je fiets ook snel kennen dus ook goed inschatten wat je nog kan rijden. Met mijn Bosch systeem valt er overigens nog best goed op te fietsen als hij leeg is. Dus als de nood aan de man is dan ben je ook nog niet ten doden opgeschreven. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Delete
Laatst gewijzigd door Koban op di 28 maart 2023, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

aurelius schreef: vr 24 maart 2023, 08:45 Range-anxiety, laten we het daar ook nog ff over hebben. Vraagje…
Ik bestelde net een electrische auto, maar ik moest best wel even over een hobbel… range anxiety, op weg naar de bergen… zijn er wel genoeg laadpalen?!
Geldt ook voor de e-bikes natuurlijk. Genoeg palen onderweg, boven op de berg, bij trailcentra, om het een hele dag (de fiets, hè, niet de rijder :tong ) vol te houden? Is range anxiety nog een reden om nog niet over te stappen op een e-bike eigenlijk?
Nou, net nog even getankt en de meter geeft nu 1100 km actieradius aan.
Totdat ze in de buurt komen daarvan, blijf ik van die dingen af.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Koban schreef: vr 24 maart 2023, 09:32
aurelius schreef: vr 24 maart 2023, 08:45 Range-anxiety, laten we het daar ook nog ff over hebben. Vraagje…
Ik bestelde net een electrische auto, maar ik moest best wel even over een hobbel… range anxiety, op weg naar de bergen… zijn er wel genoeg laadpalen?!
Geldt ook voor de e-bikes natuurlijk. Genoeg palen onderweg, boven op de berg, bij trailcentra, om het een hele dag (de fiets, hè, niet de rijder :tong ) vol te houden? Is range anxiety nog een reden om nog niet over te stappen op een e-bike eigenlijk?
Op lokale lusjes (Reichswald) komt het wel eens voor dat batterij leeg is. Dan even snel thuis nieuwe insteken (en door). In Witten, Chaudfontaine etc nog niet gehad dat ik batterij mocht wisselen. Dan pas ik mij aan de gene die zonder trapondersteuning fietsen. Hobbel rustig achter aan als het omhoog gaat.
Ik was laatst ook in Chaudfontaine en toen kreeg ik er met moeite 5 x klimmen en dalen uitgeperst.

Ben wel nieuwsgiering hoeveel je haalt op zo'n dag met een e-mtb.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Delete
Laatst gewijzigd door Koban op di 28 maart 2023, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gesloten