SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4314
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lars TB schreef: wo 22 maart 2023, 23:01

Ik zou hier graag een telling willen houden hoeveel mensen daadwerkelijk een derailleur gesloopt hebben... .

Ik ken meer verbogen remhendels dan gebroken derailleurs. En daar zeurt niemand over.
Dat heb ik ook al een paar keer gezegd, net zoals met een cassette het gros rijd er nooit 1 op. (als je met een normaal kettingblad rijd).
En je hoeft er niet mee te rijden, je kan ook gewoon shimano kopen en binnenkort zal er ook wel een chinees komen met een goedkopere versie.

Ik heb nog wel wat twijfel bij de constructie. Het zou allemaal recht moeten zitten, dat geloof ik best.
Maar een frame van drie jaar oud waar vaak een wiel in en uit is gegaan. Ik moet het nog zien.
Maar ik laat me verrassen.

Het vreemde is natuurlijk dat Sram 12speed nooit echt goed geschakeld heeft. Iig altijd slechter dan de 9 en 10 speed.
Met een Garbaruk cassette is het al op 9speed niveau, maar nog niet op Shimano niveau.

Goed met AXS merk je daar weinig meer van, maar toch.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Cube-Elite schreef: do 23 maart 2023, 14:57
Lars TB schreef: wo 22 maart 2023, 23:01

Ik zou hier graag een telling willen houden hoeveel mensen daadwerkelijk een derailleur gesloopt hebben... .

Ik ken meer verbogen remhendels dan gebroken derailleurs. En daar zeurt niemand over.
Dat heb ik ook al een paar keer gezegd, net zoals met een cassette het gros rijd er nooit 1 op. (als je met een normaal kettingblad rijd).
En je hoeft er niet mee te rijden, je kan ook gewoon shimano kopen en binnenkort zal er ook wel een chinees komen met een goedkopere versie.

Ik heb nog wel wat twijfel bij de constructie. Het zou allemaal recht moeten zitten, dat geloof ik best.
Maar een frame van drie jaar oud waar vaak een wiel in en uit is gegaan. Ik moet het nog zien.
Maar ik laat me verrassen.

Het vreemde is natuurlijk dat Sram 12speed nooit echt goed geschakeld heeft. Iig altijd slechter dan de 9 en 10 speed.
Met een Garbaruk cassette is het al op 9speed niveau, maar nog niet op Shimano niveau.

Goed met AXS merk je daar weinig meer van, maar toch.
Daarom ligt het optimum ook bij Shimano groep met AXS derailleur :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: do 23 maart 2023, 14:57 Ik heb nog wel wat twijfel bij de constructie. Het zou allemaal recht moeten zitten, dat geloof ik best.
Maar een frame van drie jaar oud waar vaak een wiel in en uit is gegaan. Ik moet het nog zien.
Maar ik laat me verrassen.
Kan technisch niet krom gaan. Tenzij je overal mega speling hebt en de as sowieso niet meer past.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4314
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik hoop dat je gelijk hebt! Of dat het zo minimaal is er geen probleem ontstaat.
Maar ik ben nog niet 100% overtuigd.

Er zit toch altijd iets speling en als je dropouts slijten is het maar de vraag of het allemaal netje in het midden blijft.
Wellicht zie ik beren op de weg en blijft het allemaal binnen te toleranties.

Een paar minimale afwijkingen zijn ook 1 grote.

Ik zie zat frames waar de alignement van wielen, brackets en vorken niet perfect is en dan spreek ik me mild uit.
Het staat gewoon vaak scheeft. Ik kan bv op mijn AM eagle amper met losse handen rijden heel de fiets staat dan een paar graden naar rechts. Goed dat is dan misschien een chinees van 2500 euro :-) Maar iets klopt er niet.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Cube-Elite schreef: do 23 maart 2023, 16:21 Ik hoop dat je gelijk hebt! Of dat het zo minimaal is er geen probleem ontstaat.
Maar ik ben nog niet 100% overtuigd.

Er zit toch altijd iets speling en als je dropouts slijten is het maar de vraag of het allemaal netje in het midden blijft.
Wellicht zie ik beren op de weg en blijft het allemaal binnen te toleranties.

Een paar minimale afwijkingen zijn ook 1 grote.

Ik zie zat frames waar de alignement van wielen, brackets en vorken niet perfect is en dan spreek ik me mild uit.
Het staat gewoon vaak scheeft. Ik kan bv op mijn AM eagle amper met losse handen rijden heel de fiets staat dan een paar graden naar rechts. Goed dat is dan misschien een chinees van 2500 euro :-) Maar iets klopt er niet.
Hoho - Taiwanees :D AM Eagle zijn gebouwd bij Edge design.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Cube-Elite schreef: do 23 maart 2023, 16:21 Ik hoop dat je gelijk hebt! Of dat het zo minimaal is er geen probleem ontstaat.
Maar ik ben nog niet 100% overtuigd.

Er zit toch altijd iets speling en als je dropouts slijten is het maar de vraag of het allemaal netje in het midden blijft.
Wellicht zie ik beren op de weg en blijft het allemaal binnen te toleranties.

Een paar minimale afwijkingen zijn ook 1 grote.

Ik zie zat frames waar de alignement van wielen, brackets en vorken niet perfect is en dan spreek ik me mild uit.
Het staat gewoon vaak scheeft. Ik kan bv op mijn AM eagle amper met losse handen rijden heel de fiets staat dan een paar graden naar rechts. Goed dat is dan misschien een chinees van 2500 euro :-) Maar iets klopt er niet.
Voor de uitlijning van de derailleur is er maar één ding belangrijk en dat is de positie ten opzichte van de cassette en laten beide nou uitgelijnd zijn om de achteras. Waar de ketting vandaan komt en waar die naar toe gaat niet tenzij je achteruit trapt. Een krom frame zal de werking niet beïnvloeden, je kunt tenslotte ook prima schakelen van 1-2 of van 11-12 terwijl de ketting dan ook flink scheef staat.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1578
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

carbon bike, titanium collarbone...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

onzinnige content, lijkt allemaal heel bruut maar als je als rijder van 80kg met 20km/h tegen een rots rijdt zijn de krachten al veel groter
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: do 23 maart 2023, 16:53 Voor de uitlijning van de derailleur is er maar één ding belangrijk en dat is de positie ten opzichte van de cassette en laten beide nou uitgelijnd zijn om de achteras. Waar de ketting vandaan komt en waar die naar toe gaat niet tenzij je achteruit trapt. Een krom frame zal de werking niet beïnvloeden, je kunt tenslotte ook prima schakelen van 1-2 of van 11-12 terwijl de ketting dan ook flink scheef staat.
tot je BB scheef staat om de verticale as
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: do 23 maart 2023, 20:07
Mad Wally schreef: do 23 maart 2023, 16:53 Voor de uitlijning van de derailleur is er maar één ding belangrijk en dat is de positie ten opzichte van de cassette en laten beide nou uitgelijnd zijn om de achteras. Waar de ketting vandaan komt en waar die naar toe gaat niet tenzij je achteruit trapt. Een krom frame zal de werking niet beïnvloeden, je kunt tenslotte ook prima schakelen van 1-2 of van 11-12 terwijl de ketting dan ook flink scheef staat.
tot je BB scheef staat om de verticale as
Ook dan niet, dat is echt niet anders dan een iets scheve kettinglijn. Hoe zou je dat trouwens willen bereiken, dat lijkt me we de meest onmogelijke afwijking, zelfs bij een scheef frame.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Zinloze test, wil je hem goed doen dan bind je 100kg aan die fiets en ram je die fiets met 100kg erop tegen een stilstaand object, met 20kmh. Die kinetische energie van die 0,5 x 110kg x 20kmh kwadraat, gaat dan voor een heel groot deel door je derrraileur moeten. En niet wat je hier ziet de kinetische energie van 0,5 x 20kg? x 20kmh kwadraat, als ie de 20kmh al haalt in deze setup. Stupide gewoon en los van de realiteit.

Deze derailleur zal langzame aanvaringen prima kunnen verwerken, maar dat kon de oude ook prima. Ik denk deze ietsje beter, de grens voor hij afbreekt (als ie dat al doet) ligt natuurlijk hoger dan een pad derr. Ga je over de treshold dan lijkt mij dat je derr is afgeschreven, je frame zware schade heeft en mogelijk je steekas ook nog eens krom is, ptentieel je casette ook naar de vaantjes. Voor diegenen die dat nog niet hebben meegemaakt, een kromme steekas, de Duitsers noemen dat de Super Gau. Dat is ongeveer wat Musk met Plaid bedoelt, maar dan qua ellende, de overtreffende trap.

We zien de verhalen wel verschijnen bij welke magnitude impact dat horrorscenario dan gebeurt, want de ronduit stupide tests die ik voorbij zie komen (even met de voet op de derailleur staan) zijn toch wel behoorlijk nietszeggend en irrelevant tegelijkertijd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ironhorse Erik schreef: do 23 maart 2023, 21:33 ... Ga je over de treshold dan lijkt mij dat je derr is afgeschreven, je frame zware schade heeft en mogelijk je steekas ook nog eens krom is, ptentieel je casette ook naar de vaantjes. Voor diegenen die dat nog niet hebben meegemaakt, een kromme steekas, ...
Hoe krijg je je steekas krom?


Bij dat soort klappen is het toch onzinnig om te klagen dat je derailleur aan je steekas vast zit. Dat maakt dan ook niet meer uit, dan is alles sowieso krom en wordt het: alles vervangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Nou ja, dergelijke testjes zijn wel illustratief voor oorzaken waardoor je (iig ik…) je pad regelmatig moet richten. Tikkie ertegen met in/uitladen, omvallen, stapelen in de lift etc. Das wel echt een mooie bijkomstigheid als dat niet meer nodig zou zijn.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: do 23 maart 2023, 22:40
Ironhorse Erik schreef: do 23 maart 2023, 21:33 ... Ga je over de treshold dan lijkt mij dat je derr is afgeschreven, je frame zware schade heeft en mogelijk je steekas ook nog eens krom is, ptentieel je casette ook naar de vaantjes. Voor diegenen die dat nog niet hebben meegemaakt, een kromme steekas, ...
Hoe krijg je je steekas krom?


Bij dat soort klappen is het toch onzinnig om te klagen dat je derailleur aan je steekas vast zit. Dat maakt dan ook niet meer uit, dan is alles sowieso krom en wordt het: alles vervangen.
Gaat erom dat je dat punt nu anders gaat belasten dan ooit tevoren. Zit nu hefboom aan frame/steekas die er nooit zat …… ziet er echt wel degelijk uit maar de tijd zal leren hoe het in de praktijk gaat. Hier in NL zijn we sowieso wel veilig zonder rotsen etc …. Hoewel een flinke tak 🤔

…. Oh ja, ondanks dat ik al 15 jaar geen derailleur meer rij, heb ik er voor die tijd ruim een dozijn afgeschreven
Laatst gewijzigd door yo-eddy op vr 24 maart 2023, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: vr 24 maart 2023, 00:19
Lars TB schreef: do 23 maart 2023, 22:40

Hoe krijg je je steekas krom?


Bij dat soort klappen is het toch onzinnig om te klagen dat je derailleur aan je steekas vast zit. Dat maakt dan ook niet meer uit, dan is alles sowieso krom en wordt het: alles vervangen.
Gaat erom dat je dat punt nu anders gaat belasten dan ooit tevoren. Zit nu hefboom aan frame/steekas die er nooit zat …… ziet er echt wel degelijk uit maar de tijd zal leren hoe het in de praktijk gaat. Hier in NL zijn we sowieso wel veilig zonder rotsen etc …. Hoewel een flinke tal 🤔

…. Oh ja, ondanks dat ik al 15 jaar geen derailleur meer rij heb ik er voor die tijd ruim een dozijn afgeschreven
Nee, Iron Horse heeft het over steekassen die al krom zijn, dus dat kan niet over Transmission gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie