YT Izzo XL of XXL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
ronajon
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 2 maart 2008, 15:09

Hoi

mijn huidige fiets is een Merida Big.Nine Carbon X0 en die is aan vervanging toe. Aangezien ik kennelijk ook ouder blijk te worden ( :o ) , lijkt een trail / DC me wel wat zodat ik een meer comfortabele houding krijg.

ik kwam de YT Izzo tegen en wat ik er over lees lijkt me dit een leuke upgrade.
Nu twijfel ik nog tussen de XL of de XXL omdat ik met mijn lengte net een beetje hier tussen lijkt te zitten.

lengte: 1.90m
BBL: 90cm
span wijdte: 1.95
gewicht: 95kg

de XL is de launch edition (met e*thirteen XCX Carbon Race wielen, is dat wel slim met mijn gewicht ? )
De XXL is de Izzo Core 3

op de site van YT wordt met mijn 1.90 de XL geadviseerd, mar ik twijfel met mijn lengte toch wel over de XL of de XXL
hieronder wat specs van beiden en mijn huidige Merida

Afbeelding

geometry vergelijk van de Merida de Izzo XL
Afbeelding

en van de Merida en Izzo XXL
Afbeelding

**edit**: ik rij voornamelijk regio gelderland / veluwe en soms een uitstapje naar de ardennen.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Beide maten zullen prima voor je werken, afhankelijk wat je zoekt zal de ene maat een betere fit hebben dan de andere.
Ik bedoel hiermee dat als je een speelsere fiets wilt hebben dan zal de XL een betere fit zijn, de XXL daarentegen geeft meer stabiliteit en is wat "lomper". Maar dat is ook wel weer relatief, je went snel aan wat je hebt.

Ik ben 186cm met bb lengte van 88cm, ik heb een Izzo XL maar een L had ook prima geweest. Soms denk ik, op deze route met kort draai werk zou een L fijner zijn geweest, maar alles went.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik neig naar de XL voor jou. De zithouding zal sowieso anders zijn op de nieuwe fiets, dus dat is altijd wennen. En de reach is al heel behoorlijk en zit je tussen een 35 en 50mm stuurpen in. XXL zal echt aan de grote kant zijn, pas je alleen lekker op met een heel korte stuurpen. Denk ik. Met de XL kun je nog wat spelen met de zithouding (ook het zadel wat meer naar achteren bijvoorbeeld).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
adwtje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 21 februari 2023, 15:58

Ik heb de gok gewaagd met de XXL. In de kortingsperiode besteld (enige beschikbaar) en ben 1.88m. Fiets deze week binnen gekregen, helaas is hij voor mij toch echt te groot. Als je het aandurft is hij beschikbaar voor overname (aanbiedingsprijs) anders stuur ik hem terug.
ronajon
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 2 maart 2008, 15:09

adwtje schreef: vr 24 maart 2023, 11:22 Ik heb de gok gewaagd met de XXL. In de kortingsperiode besteld (enige beschikbaar) en ben 1.88m. Fiets deze week binnen gekregen, helaas is hij voor mij toch echt te groot. Als je het aandurft is hij beschikbaar voor overname (aanbiedingsprijs) anders stuur ik hem terug.

bedankt, maar ik denk dat de XL toch beter past.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Sorry, vergat nog te vermelden, er zijn een aantal zaken die ik heb aangepast tov de standaard levering.
  • Er zit er een 60mm stuurpen op, ik heb deze vervangen voor 40mm
  • Stuur heb ik ook vervangen voor SQLab met meer rise en back sweep
  • Zoals Lars al vermelde, met het zadel kan je ook nog wat spelen. ik heb het standaard zadel gedumpt en vervangen door een SQLab
Nu zit alles lekker :D

Goede keuze de XL, van deze fiets ga je plezier hebben!
Plaats reactie