Merken dot 5.1?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
jooskansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 09:18

Mijn remmen (level tl's) zijn nodig aan een bleed toe. Ik ben zojuist even online op zoek geweest naar dot 5.1 fluid hiervoor. Mijn oog viel in eerste instantie op de standaard sram dot 5.1 fluid. Deze kost zo'n €13,95 / 120ml. Toevallig kwam ik bij onze duitse vrienden dot 5.1 fluid van Morgan Blue tegen. Deze kost €11,17 / 1000ml.

Da's nogal een fors prijsverschil. Voor minder geld ben ik anders namelijk de komende jaren klaar. Heeft iemand hier ervaringen mee of kan hij uitleggen waarom dit voor zo'n lage prijs weg gaat(ook nog t.o.v. andere diverse merken, waar hij ook zwaar onder zit) :~ ? Ik ben redelijk te spreken over andere producten die ik eerder van Morgan Blue heb gebruikt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DOT (5.1) is remvloeistof voor auto's en motorfietsen.
Dat is dus overal te koop, en meestal voor een lagere prijs dan bij een fietsenmaker.

Of je iets hebt aan een liter, daarover zijn de meningen verdeeld.
Het spul is hygroscopisch, neemt graag vocht op.
Als de bus niet goed afsluit kan je de 2e helft van de bus weggooien (inleveren bij de milieustraat)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het goedkoopste van het goedkoopste kan zelfs nog door de helft :-q
https://www.mercuriustools.nl/gereedsch ... rakefluid/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
jooskansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 09:18

Dus technisch gezien maakt het geen bal uit of ik er nu spul in spuit met het etiket Sram of elders?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Sterker nog dan dat....DOT 3, 4, 5.1 zijn compatibel.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
jooskansen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 27 september 2021, 09:18

Bedankt voor de antwoorden!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar inderdaad, ik zou geen grote verpakking kopen.
DOT trekt zoals gezegd vocht aan, ook in een eerder geopend flesje met de dop erop. En met een klein flesje heb je ook meer dan genoeg om meerdere remmen te vullen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mario070 schreef: do 23 maart 2023, 22:47 Sterker nog dan dat....DOT 3, 4, 5.1 zijn compatibel.
Maar pas op, DOT 5 niet! Dot 5 is op basis van siliconen olie en is niet compatibel met andere DOT of minerale remvloeistof.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mad Wally schreef: vr 24 maart 2023, 11:56
Mario070 schreef: do 23 maart 2023, 22:47 Sterker nog dan dat....DOT 3, 4, 5.1 zijn compatibel.
Maar pas op, DOT 5 niet! Dot 5 is op basis van siliconen olie en is niet compatibel met andere DOT of minerale remvloeistof.
Daarom staan die ook er niet bij....er staat 3, 4 en 5.1 :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

DOT(US Department of Transportation) 1 - 5.1 zijn standaardspecificaties, verschillende merken kunnen producten hebben die aan de eisen voldoen of deze overtreffen.
Kookpunt, nat en droog, zijn de belangrijkste parameters waar consumenten op letten.
5.1 is ontwikkeld voor ABS, de meeste "sport" remvloeistoffen zijn van de DOT 4-variant.
Vergelijking van verschillende merken
Laatst gewijzigd door void op vr 24 maart 2023, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mario070 schreef: vr 24 maart 2023, 13:06
Mad Wally schreef: vr 24 maart 2023, 11:56

Maar pas op, DOT 5 niet! Dot 5 is op basis van siliconen olie en is niet compatibel met andere DOT of minerale remvloeistof.
Daarom staan die ook er niet bij....er staat 3, 4 en 5.1 :-q
Klopt, maar daar kijk je heel makkelijk overheen en dat is een fout die je echt niet wil maken. Eigenlijk onbegrijpelijk dat er in dat rijtje een tussen staat net bijna hetzelfde nummer die je absoluut niet mag verwarren terwijl de rest gewoon compatibel is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben in de winkel nog nooit DOT 5 (dus zonder .1) tegengekomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik heb DOT 5 nog nooit persoonlijk gezien, het is paars, het is ook 3x duurder dan 5.1
Internet zegt dat 5 wordt gebruikt in Harley Davidsons, karts, oldtimers en militairen.
Laatst gewijzigd door void op vr 24 maart 2023, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Glycol en siliconen niet mengen!

Kortom, DOT 3, 4 en 5.1 gaan prima samen maar niet met DOT 5. Wie dat toch probeert, merkt dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt. Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat."

DOT 5 is ook gewoon te koop en de fout tussen dot 5.1 en dot 5 is dan ook zo gemaakt natuurlijk....maar in principe niet echt iets aan de hand...je moet na het mengen veel schoonmaken en doorspoelen :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wel een grotere of dan ernstige fout is een DOT remsysteem vullen met minerale rem olie :-{
De rem olie lost alle rubbers op in het DOT remsysteem dan is er geen weg meer terug alles vernieuwen of reviseren :((
Kostbaar en of heel veel werk :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie