Oostenrijk: Bad Kleinkirchem in Karinthie

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Hi,

Van de zomer ga ik een weekje naar een Landal in Bad Kleinkirchem. Mijn zoektocht naar mooie trails is nu dus in volle gang en ik vroeg mij af of hier nog mede bikers aanraders hebben? Flow Country Trail heb ik al gevonden en de lift daar naartoe zit naast het park 8) :bier: Maar wat zit er nog meer en is het daar verstandig om met een Garmin te fietsen, of staan de trails over het algemeen goed aangegeven?

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik ben twee jaar achter elkaar in Bad Kleinkirchem geweest en ik vond het vooral geschikt om de erg lange flowtrail te rijden.
Zoals op zoveel plaatsen in Oostenrijk zijn de hoogtemeters serieus en een ebike is dan bijna een must.

Die flowtrail verveeld overigens niet snel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je aan een Garmin denkt moet je die nu al kopen en gaan gebruiken (geen idee of je m echt nodig hebt, maar just in case).
En dan gebruiken om te navigeren, tracks na te rijden, niet om je snelheid en hartslag te registreren.
Want als je er niet mee om kunt gaan kan je die Garmin net zo goed in de dichtsbijzijnde See gooien :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Thanks, Beide!
Want als je er niet mee om kunt gaan kan je die Garmin net zo goed in de dichtsbijzijnde See gooien :wink:
Het is dus niet zo eenvoudig om met een Garmin (of een ander nav) te rijden? Ik dacht dat het een kwestie was van GPX inladen en route volgen was, maar dat is wellicht wat te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er is een wandel- en mountainbikekaart bij de lokale vvv te krijgen.
Waarschijnlijk krijg je die ook bij het loket waar je een liftpasje kunt kopen.

Alle routes die daarop staan zijn als gpx te downloaden en ze zijn allemaal categorie zwaar.
Ik heb er destijds een paar gedaan en je komt zonder uitzondering gebroken boven.
Het kan wel maar goede conditie en zin in klimmen is vereist.
Er staan geen bordjes je moet de routes echt plannen of in je gps-apparaatje stoppen.

Ik ben dus teruggevallen op de flowtrail want dat vond ik daar echt veel leuker.
Flowtrail doet de naam niet helemaal eer aan, er zitten genoeg flinke jumps in.
Deze kun je wel prima rollen dus met gezond verstand komt elke tourist ook beneden.
(toch heb ik wel elke dag de ambulance gezien onderaan de lift...)

De meeste routes die op die kaart staan, zie je hier ook terug in komoot, dan heb je een idee.
https://www.komoot.com/nl-nl/guide/6556 ... nkirchheim
Of hier:
https://nl.bergfex.com/sommer/bad-klein ... ntainbike/

Wat overigens ook een beetje verneukeratief is dat de makkelijke routes soms wel vereisen dat je een klere-eind klimt voor je aan die route kunt beginnen.
Ik heb zelf een gpx gemaakt van route T9 (T9 staat als makkelijk te boek omdat het kort is en alleen maar naar beneden): stukje flowtrail naar beneden dan de kortste route naar het begin van T9 en dan weer naar huis via flowtrail. Daar zit dan toch een klim in waar je echt aan de bak moet om het startpunt van T9 te bereiken.
T9: https://nl.bergfex.com/sommer/kaernten/ ... -trail-t9/

Wel leuk hoor dat Bad Kleinkirchem, heb me er goed vermaakt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JLWE schreef: vr 24 maart 2023, 10:33 Thanks, Beide!
Want als je er niet mee om kunt gaan kan je die Garmin net zo goed in de dichtsbijzijnde See gooien :wink:
Het is dus niet zo eenvoudig om met een Garmin (of een ander nav) te rijden? Ik dacht dat het een kwestie was van GPX inladen en route volgen was, maar dat is wellicht wat te kort door de bocht?
Ja en nee
Het is niet moeilijk, maar wel ingewikkelder dan de navigatie van je auto.
Meer opties, meer mogelijkheden en dus ook meer ruimte om iets verkeerd te doen, of iets verkeerd in te stellen.

Een gpx is een container en kan 3(?) dingen bevatten.
Een route, een track of een locatie.
1) Een route is zoals je auto het aanpakt. Je bent hiér en je wilt dáár naartoe. Wijk je van de berekende route af, dan rekent de nav.een nieuwe route uit.
Een route gaat bijna nooit over de paden die jij wilt rijden. Het is een efficiënte manier om ergens te komen, mountainbiken is zelden efficiënt. Handig in de auto, of als je zo snel mogelijk terug wilt naar huis, parking, camping of hotel. Een route gaat (bijna) altijd gepaard met navigatie aanwijzingen.
2) Een track. Een track is een lijntje op de kaart. Dat volgt precies het pad dat jij hebt getekend, of dat iemand anders heeft gefietst/gewandeld.
Dat is de beste manier om te fietsen over de leuke paden. Het maakt hierbij niet uit of het pad op de kaart staat. Het werkt zelfs als je geen kaart in je toestel hebt.
Veel toestellen kunnen ook aanwijzingen geven bij een track. Die worden gegenereerd in je toestel of in een tooltje/appje. Deze aanwijzingen kunnen onder omstandigheden loos alarm zijn en bijzonder irritant worden.
Uitzetten en zelf opletten.
3) Een locatie (waypoint, POI) is een punt. Meer niet
Een bezienswaardigheid, de parking, het hotel, het ziekenhuis enz.

Afhankelijk van je toestel kan je deze 3 zaken in 1 gpx combineren, of heb je 1 gpx per item nodig
De namen van de gpxen en van de items kan je ook het beste uniek houden, om overschrijven te voorkomen.

Afhankelijk van het toestel en het appje is er een manier om de gpx naar je toestel te verplaatsen.

Bij Garmin zal je meestal Garmin Connect gebruiken op je phone of tablet (of laptop).
Garmin Connect verbind je Garmin met het internet. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat als je geen verbinding hebt met internet, je ook geen data kunt verplaatsen van of naar je Garmin (bluetooth).
Garmin Connect is maar een doorgeefluik, alle data staat in de Garmin cloud, dus hoog op een alp even een andere route laden kan alleen als je 3, 4 of 5G ontvangst hebt (en dat is daar niet op alle plekken zo vanzelfsprekend als in NL).
Dan zou je nog iets kunnen doen met USB OTG, mits je de data wel lokaal op je phone hebt Maar beter is het om thuis zoveel mogelijk tracks en waypoints in je Garmin te stoppen, zodat je ze onderweg op het schermpje van je Garmin kunt selecteren.
Ieder merk heeft zn eigen maniertjes, maar bij andere merken zal het niet veel anders zijn.
Programmeurs (en gebruikers) gaan er veel te gemakkelijk vanuit dat je overal internet verbinding hebt. Van achter je desktop is die vergissing snel gemaakt, maar onderweg in de avontuurlijke gebieden kom je er achter dat die verbinding niet zo vanzelfsprekend is. Bellen en sms'en gaat vaak nog wel via een oude standaard, maar mobiele data via 3, 4 of 5G is niet overal.

Allemaal geen rocket science, maar als je het in Oostenrijk pas voor het eerst moet doen, dan gaat er zeker iets verkeerd.
Frustratie en dan ook weggegooid geld.
Maar als je hebt geleerd ermee te werken dan brengt een gps je op de mooiste plekken, én weer thuis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
fireman
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 1 januari 2009, 21:55
Mijn mountainbike: cannondale scalpel 3

Kijk een op de site van trailforks, daar kun je trails met beschrijving, foto's en video's vinden. Bij Bad Kleinkirchem bevind zich een van de langste flow trail van europa, ongeveer 15 kilometer.
keep the fire burning
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, en die trails van Trailforks kan je weer op je gps zien.
Moet je wel thuis ff oefenen.

Maar genoeg over gps, mijn punt is duidelijk.
Voor gps hebben we een apart hoekje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In een topic van 10 jaar geleden (https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=102139) werd gewezen naar dit bedrijf dat begeleide rondes organiseert https://www.sportschule.at/de/biken/noc ... nkirchheim
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Maar genoeg over gps, mijn punt is duidelijk.
Voor gps hebben we een apart hoekje.
Yes, ik weet voldoende. Gezien ik m'n gezin ook nog wil zien, zal ik voornamelijk de flow country trail doen. Maar mocht ik gaan gps-en weet ik in ieder geval dat ik moet oefenen van te voren.
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Toevallig ook iemand de Kornock Flowtrail gereden? Ligt daar ook in de buurt en is denk ik wel aardig aangegeven. En lift assisted als ik het goed heb gezien.

https://www.turracherhoehe.at/en/summer/mountain-biking
Plaats reactie