Gravelroutes maken op onbekend terrein --> Hoe?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Hi all,

Zoals in mijn andere topic te lezen, heeft het gravel virus me te pakken. Sinds de aanschaf van mijn Scott Addict Gravel, heb ik de afgelopen weekenden heerlijke ritten over de veluwe gemaakt. Voor mij bekend terrein waar ik al enige jaren actief op de MTB rondtour. Kortom, met wat lokale kennis en komoot kom ik een heel eind.

Voorlopige planning. April: Amstel Gold fietsen, Mei = Green divide.

Juli zwitserland (Disentis)
Augustus Italie (Toscalano Madern0)

Die laatste twee gaat het me om. Hoe maken jullie op onbekend terrein mooie gravelritten? Op komoot ben ik niet onder de indruk van de "gravel" optie. Hoe voorkom ik dat ik straks toch echt liever op mn lux trail had gezeten dan op mn scott? Hoor graag wat jullie tactiek/website/middel is!
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Meerdere bronnen gebruiken. Een bron is geen bron. Als routeplanner kan je deze gebruiken. https://brouter.m11n.de/#map=12/50.1958 ... ebart-hard. Deze staat nu op een mtb routering, maar die heeft ook diverse gravelprofielen en ook een profiel voor vakantiefietsen als je wat eenvoudigere zoekt. Er is ook een knopje waarmee je het hoogteprofiel met stijgingspercentages kan zien. Met een gravelfiets wil je niet met 30% naar beneden.. Er zijn ook overlays van open streetmap waar je in een blik kan zien wat waarschijnlijk onverhard is en waar je misschien wel kan fietsen.
In een drukkere regio helpt Strava ook wel eens. De heatmap of je er kan fietsen en bij de segmenten kan je zien in wat voor soort rondje het segment zit.
Gebruikersavatar
gpsguido
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 11:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Topstone
Contacteer:

Er is ook nog gravel map.com .
Ik moet daar nog even kijken hoe de juiste filters kan gebruiken.

Op Komoot kan via de web interface op de groene bolletje klikken.
Je krijgt dan fotos te zien van de paden.
Je kan dan wat verassingen voorkomen.

Via Garmin connect kan je ook lagen aan zetten waar veel fietsers langs zijn gegaan.
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

In de Alpen heb je met komoot premium overlays in kleurtjes op de paden, dan kan je makkelijk zien wat s0/s1 is op de mountainbike specifieke kaart. Al is S1 ook al regelmatig afstappen met de gravelfiets. De nieuwe trail view functie zoals eerder aangehaald is echt top ook.

Enige wat ik niet snap bij Komoot is de sterke voorkeur voor asfalt bij het gravel algoritme, bij mountainbike gaat het beter. Als je hem zelf bv. een gravelroute laat plannen tussen 2 punten neemt die 80-90% asfalt, ook op plekken waar goede gravel stroken voorhanden zijn. Los je op door veel waypoints tussendoor toe te voegen.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Joostgr
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: do 29 oktober 2020, 09:37
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail CF6 - L - Cape red

Dank voor de tips, heb wat moois in elkaar geklust voor zondag. Jammer dat je de richting van de mtb trailer niet kan zien. Komoot plande er nu doodleuk in tegengestelde richting overheen. Het is dat ik lokaal bekend ben en er daarom omheen kon plannen. Of mis ik iets?
Nu: Canyon Lux Trail 2022 - L - Cape Red
Voorheen: Cannondale trail SL 3 - 2020 - L
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Joostgr schreef: wo 22 maart 2023, 20:09 Dank voor de tips, heb wat moois in elkaar geklust voor zondag. Jammer dat je de richting van de mtb trailer niet kan zien. Komoot plande er nu doodleuk in tegengestelde richting overheen. Het is dat ik lokaal bekend ben en er daarom omheen kon plannen. Of mis ik iets?
Onderliggend aan de meeste apps is OpenStreetMap. Dat kan je ook rechtstreeks bekijken. Niet altijd staat op OSM de richting. Als het er niet in staat, dan kunnen apps het niet weergeven. Je kan zelf dit toevoegen aan OSM voor de routes die je goed kent, daar heb jij dan niks aan, maar anderen wel.
Gebruikersavatar
Pollygrav
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 april 2023, 13:11
Mijn mountainbike: Polygon Bend R2 '23

Sigma ride is ook een prima app, helemaal in combi met de sigma rox computer op de fiets.
Plaats reactie