SRAM / Rockshox AXS (wireless shifting / lockout / dropper)
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Dit topic voelt een beetje aan als een stel middenklasse leaserijders die klagen dat de carbon velgen onder een Koenigsegg te duur zijn en te kwetsbaar. Met hoe goed de lagere middenklasse momenteel is (Deore, SLX, en ws Cues ook wel) heeft iedereen toegang tot meer dan ok schakelwerk en zijn dit soort groepen voor de liefhebbers van fancy spul. Sram gaat zich heus niet in de vingers snijden door alleen maar deze bevestigingsstandaard aan te bieden, dat kost ze simpelweg teveel klanten. Heb ik het nodig en zou ik het kopen? Denk het niet, mijn 11 speed doet het nog perfect, maar ik vind het wel een mooi technisch verhaal, met een aantal slimme oplossingen om strakker te schakelen. Qua duurzaam gok ik dat het wel los zal lopen, zowel de UDH dropouts als de derailleur zijn verrekte stevig, en bewegen ook nog eens uit de weg als het mis gaat. Maar omgetwijfeld gaan we elke gesloopte derailleur en elk kapot frame uitgebreid terug zien op de socials.
XX1 Begint het mee, X01 is imho de Sram enduro groep, en GX zal met deze montage vanzelf volgen mijn inziens als het doorzet.Cube-Elite schreef: ↑wo 22 maart 2023, 14:47
Meer enduro gericht snap ik het. Maar is daarvoor een XX1 uberhaupt de geschikte groep?
Open deur toch, waarom kom ik op enduro trails geen XC-ers regenCube-Elite schreef: ↑wo 22 maart 2023, 14:47 Ik merk hier sowieso op het forum dat heel veel mensen meer AM/enduro rijden. Die kom ik dan in het wild weer nooit tegen.
Op de UHR kom ik echt 99% XC tegen.
Nou ik snap die al dan niet gespeelde wel, ik vind de genoemde 2800 bizar, door het linkje is het onjuist, want met powermeter, ofwel de X01 set zonder is voor "slechts" €1900,- de jouwe.Cube-Elite schreef: ↑wo 22 maart 2023, 14:47 Hou eens op met het schrikken van prijzen, die gespeelde verontwaardiging straks is er 40% af en zit het weer op ongeveer XX1 niveau van nu.
Daar jou 40% marge vanaf is het een koopje @ 1240,-
Laat mijn laatste aanwinst nl de versnellingsbak daar in aanschaf incl tandwielen en shifter onder zitten.
En mega voordeel, ik ben een duur onderdeel in line of fire op de trails kwijt.
Daarnaast is het schakelen zoveel prettiger eens gewend, het geeft mij zeker op technische trails meer voordeel, nadeel voor de snelle XC-er is de 9 verzetten dus net wat minder tussenstapjes.
(Maar niet zoals pinion gelijke verzetten dus prima mee te leven imho)
Ieder voor zich, ik hoop dat er meer Kavenz en Suba gaan volgen. (Pr XII zal vast al kunnen bedienen frametechnisch mocht je willen)
-
- Genius
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: N+1
- Contacteer:
+1Lars TB schreef: ↑wo 22 maart 2023, 20:41De derailleur zit recht op de steekas en daarmee recht op de naaf en dus de cassette. Je hoeft niets te stellen. Als het frame krom is past de steekas ook niet.
Daarnaast is het 1 stijve constructie. De kooi of de parallellogram zal van de derailleur breken, maar als de klap zo hard is dat ook de ophanging en de steekas krom gaan en daarna eventueel je frame, dan zou zo een klap ook onherstelbare schade aanrichten aan het frame met de huidige constructie met afbreekbaar derailleurpatje.
Ik lees een hoop arm chair engineering in de comments. Zelfs de gerefereerde Youtuber die mechanical engineer is, gaat aan een aantal basale punten te gemakkelijk voorbij met net niet diep genoeg gaande analyses. Lars somt het vrij kort nog eens op hóe het werkt... en hoe het uit zal pakken. Ook al ben ik geen fan van 'andere standaarden', zit het concept verdraait (...) goed in elkaar... en zonder écht grote sprongen te durven maken blijven we ook maar neuzelen in de marge. Ik kan de boude stap die Sram hiermee zet eigenlijk wel waarderen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Iedereen heeft het over het derailleurpatje.
Maar zo'n elektronische derailleur kost serieus knaken als je die kapot rijdt.
Liever een XT van €70 krom dan een AXS van €400.
Maar als straks alle topgroepen elektronisch schakelen, dan rij je met een duur onderdeel op een kwetsbare plek.
En als dan het enig alternatief een even duur boutique merk is, of een low budget instapgroep, dan is deze innovatie geen vooruitgang.
Maar zo'n elektronische derailleur kost serieus knaken als je die kapot rijdt.
Liever een XT van €70 krom dan een AXS van €400.
Maar als straks alle topgroepen elektronisch schakelen, dan rij je met een duur onderdeel op een kwetsbare plek.
En als dan het enig alternatief een even duur boutique merk is, of een low budget instapgroep, dan is deze innovatie geen vooruitgang.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik zou hier graag een telling willen houden hoeveel mensen daadwerkelijk een derailleur gesloopt hebben... .ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 22 maart 2023, 22:56 Iedereen heeft het over het derailleurpatje.
Maar zo'n elektronische derailleur kost serieus knaken als je die kapot rijdt.
Liever een XT van €70 krom dan een AXS van €400.
Maar als straks alle topgroepen elektronisch schakelen, dan rij je met een duur onderdeel op een kwetsbare plek.
En als dan het enig alternatief een even duur boutique merk is, of een low budget instapgroep, dan is deze innovatie geen vooruitgang.
Ik ken meer verbogen remhendels dan gebroken derailleurs. En daar zeurt niemand over.
(Naast dan gewoon de slechte kwaliteit 12 speed derailleurs van vooral Shimano, maar dat heeft niets met 'kapot rijden' te maken.)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Je kan op dit moment bij bike-components nog 22 (!) 10 speed derailleurs krijgen, waarbij de eerste 10 speed XTR groep al in 2011 werd geintroduceerd, dus 12 jaar na dato is het geen probleem om iets moois op te bouwen met een oude standaard. Tegen de tijd dat er geen analoge 12 speed meer te is te krijgen zit jij al lang in een spaans verzorgingshuis. (Om nog maar te zwijgen over dat Cues ook mid level onderdelen gaat bevatten, dus niet alleen vervangers voor alivio)
@Lars: Ik heb 1 XTR 970 achterderailleur gesloopt, die werd door een tak in mijn wiel getrokken nadat de achterpad brak.
@Lars: Ik heb 1 XTR 970 achterderailleur gesloopt, die werd door een tak in mijn wiel getrokken nadat de achterpad brak.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 566
- Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
- Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
- Contacteer:
Wat deze arm chair engineer zich nog afvraagt. Zijn alle frames die hiervoor zijn ontworpen nu enkel te gebruiken met deze setup of past die sram udh er op als je bv shimano wil gebruiken?
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
In een frame waarin de nieuwe SRAM derailleur past kun je ook een UDH plaatsen en zo weer een 'traditionele' derailleur plaatsen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
.......Wederom een verbetering van een intrinsiek slecht idee (een open versnellingssysteem op een offroad voertuig)
verder blijkt zo'n Pinion bak steeds meer een koopje
verder blijkt zo'n Pinion bak steeds meer een koopje
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Genius
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: N+1
- Contacteer:
No kiddin'; toen ik zelf begon aan het schrijven aan een nieuwsartikel over de nieuwe groep, vroeg ik me al meteen af hoe lang het zou duren voor je weer Pinion-reclame zou gaan maken. Ik mag echt hopen dat ze je daarvoor dik betalen, influencer-avant-la-lettre
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ik doe het gratis en met liefde, net zoals veel media gratis en voor niets zo'n reclame (uhhh pers) bericht van SRAM rechtstreeks uit de auto translate plaatsenDeKerfs schreef: ↑do 23 maart 2023, 08:24No kiddin'; toen ik zelf begon aan het schrijven aan een nieuwsartikel over de nieuwe groep, vroeg ik me al meteen af hoe lang het zou duren voor je weer Pinion-reclame zou gaan maken. Ik mag echt hopen dat ze je daarvoor dik betalen, influencer-avant-la-lettre
De versnellingbakjes markt groeit gestaag door en ik snap heel goed waarom
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
We mopperen hier regelmatig over nieuwe standaarden in de fietssport. Pinion is er een die nergens mee compatibel is en waar je zelfs een dedicated frame nodig hebt. Bovendien een laag rendement, 5% lager ten opzichte van een goed onderhouden derailleur en niet onderweg te repareren, al helemaal niet op reis.yo-eddy schreef: ↑do 23 maart 2023, 10:29Ik doe het gratis en met liefde, net zoals veel media gratis en voor niets zo'n reclame (uhhh pers) bericht van SRAM rechtstreeks uit de auto translate plaatsenDeKerfs schreef: ↑do 23 maart 2023, 08:24
No kiddin'; toen ik zelf begon aan het schrijven aan een nieuwsartikel over de nieuwe groep, vroeg ik me al meteen af hoe lang het zou duren voor je weer Pinion-reclame zou gaan maken. Ik mag echt hopen dat ze je daarvoor dik betalen, influencer-avant-la-lettre
De versnellingbakjes markt groeit gestaag door en ik snap heel goed waarom
Het is niet allen maar slecht, ik zie ook wel de voordelen van weinig onderhoud en minder kwetsbaar maar ik zie het een beetje als F1 rijden met een Unimog.
Bij een fully met pinion lever je trouwens nog meer in op rendement en ben je weer bijna even kwetsbaar.
Voor woon-werk vind ik het dan wel weer een hele mooie (dure) oplossing.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Afgezien dat je vering merkbaar beter werkt... . Nog een nadeel van derailleurs!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nou nou nou.
Wij moeten ze in ieder geval translaten (tussen het dagelijkse werk door). 6 andere talen kunnen zelfs gewoon copy pasten.
Maar lang leve de compatibility issues. Voordat je een alles binnen hebt om de zaak werkend te krijgen.
Bodies niet leverbaar. Dan maar andere wielset waarvan er 4 bodies verkeerd zijn opgestuurd. Dan weer het probleem met een centrelock Bosch magneet bij een 6 bolt remschijf. 1 woord 9 letters.
Ofwel, ja Deepl translate voordat het echte testwerk kan beginnen.
En als je ziet hoe smerig de ardennen waren afgelopen week...! Pffff, daar ga ik echt niet met mijn goeie fiets doorheen. Daar is de andere Erambak voor
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
mooi lijstje standaard vooroordelen. Zelf ooit serieus mee gefietst? (op een echt goede fiets voor langere tijd)Mad Wally schreef: ↑do 23 maart 2023, 12:47We mopperen hier regelmatig over nieuwe standaarden in de fietssport. Pinion is er een die nergens mee compatibel is en waar je zelfs een dedicated frame nodig hebt. Bovendien een laag rendement, 5% lager ten opzichte van een goed onderhouden derailleur en niet onderweg te repareren, al helemaal niet op reis.
Het is niet allen maar slecht, ik zie ook wel de voordelen van weinig onderhoud en minder kwetsbaar maar ik zie het een beetje als F1 rijden met een Unimog.
Bij een fully met pinion lever je trouwens nog meer in op rendement en ben je weer bijna even kwetsbaar.
Voor woon-werk vind ik het dan wel weer een hele mooie (dure) oplossing.
- Heel erg gerenomeerde merken en wewreldreizigers kiezen juist voor hun reisfietsen een Rohloff/Pinion omdat die dingen ongelooflijk betrouwbaar zijn.
- Ik heb hier een 10 jarige op Pinion rijden, die echt niet wordt afegremd door enige "drag", hij rijdt harder dan 95% van zijn leeftijdsgenootjes
- Bij een fully is het lage onafgeveerde gewicht een flinke bonus en hoezo "bijna even kwetsbaar"?
Maar ok, als je echt F1 wilt rijden (als in pro XCO rijder) en elke gram telt en je de spullen toch vd sponsor krijgt dan ben je met een XX groep beter af.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime