RockShox 2023

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb er een paar ritjes opzitten met een Lyrik ‘23 in de titan. (Vork kwam toevallig op m’n pad, de ‘21 Zeb ultimate voldeed gewoon)

Eerste ronde in Aywaille afgesteld volgens de RS suggestie, dat reed soort van comfortabel over de toch wel grove zwarte trails daar. Enige opmerkelijke was een paar pedal strikes die ik niet verwachtte, wellicht deels te maken door de flats i.p.v. clicks die terug zijn…. Zijdelings wel geconstateerd dat deze setting heel veel sag opleverde en de veerweg bijna verbruikte; dikke cm over.

Dan een vergelijkbaar rondje elders waarbij ik eigenwijs de druk wat hoger had gezet om iets minder sag en meer rijhoogte te verkrijgen. Dat reed matig, leek wel of de vork semi gelocked was. Snel lucht eruit en weer zeer tevreden, ik heb het gevoel dat ik meer grip behoud dan met de Zeb en comfortabeler rijd, dus gewoon een vooruitgang!

Nu ben ik benieuwd naar andere ervaringen en dan vooral op hele stijle stukken met wat (kleine) drop achtige zaken erin, oftewel punten waar je maximaal veerweg benut.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Het klinkt een beetje alsof je te weinig volumespacers in de vork hebt zitten. Heb je deze al geteld? Door het toevoegen van een paar spacers zou de veerweg wat progressieven moeten worden, zodat je voor de grote klappers wat meer veerweg overhoud.
Sneeuwmonster
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Andere ervaringen met de Charger3?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ook hier weer de vraag of het wel een Charger3 ís. Welk type Lyrik is het? Een Select heeft de gewone Charger. Ik vermoed wel dat het hier gaat om een Lyrik Ultimate, die zou dan wel de Charger 3 hebben.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik heb ook een Lyrik met een Charger3 (Select+). Ik vind hem niet heel makkelijk door de travel gaan (ook met HSC open), terwijl minder lucht weer zorgt voor een te slappe vork.
Maar de support op heftigere trails is heel goed en ook op lange flow afdalingen, komt hij mooi in z'n travel te hangen in kombochten, om er vervolgens mooi uit te 'poppen'. Maar ik vind dat je hem redelijk 'stevig' moet rijden om hem maximaal te benutten, maar dat nodigt wel uit om sommige drops gewoon nose-heavy te pakken/echt een drop te pushen.

Wat mij vooral opvalt is hoe stil de vork is. Hij klaagt niet :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zou raar zijn als je een Lyrik niet stevig zou rijden.
Dan heb je de verkeerde vork gekozen.

Mijn ervaring, niet specifiek met de Charger3, maar met de DebonairPlus is dat je een token minder moet gebruiken en iets meer druk (dus iets minder sag). Dan heb je midstroke steun en kan je toch soepel de volledige travel gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 september 2023, 15:38 Zou raar zijn als je een Lyrik niet stevig zou rijden.
Dan heb je de verkeerde vork gekozen.

Mijn ervaring, niet specifiek met de Charger3, maar met de DebonairPlus is dat je een token minder moet gebruiken en iets meer druk (dus iets minder sag). Dan heb je midstroke steun en kan je toch soepel de volledige travel gebruiken.
een vork stevig rijden kan met name op trails die zich daarvoor lenen. Hij doet dus inderdaad precies wat hij moet doen, ben er zeer tevreden over. Hiervoor reed ik een Pike, die had merkbaar minder mid-stroke support en je altijd moest afwegen of je vooral bottom-outs wilde vermijden bij hogere drops, of juist soepel over wat ruwere trails wilde rijden. De Lyrik doet beide, mits goed afgesteld.

Ik vind de nieuwe LSC/HSC knoppen wel heel mooi, maar tijdens een snelle aanpassing in het bikepark zag ik de 'midden' stand aan voor het 'min' - tekentje, gelukkig vrij snel doorgehad dat de HSC volledig naar + was gedraaid :o
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ondertussen meer ervaring, naast de Lyrik ook een Zeb en sinds 2 ritjes een SID :) allemaal ultimate

De Lyrik heeft dienst gedaan in m’n LTHT deze zomer, beste test voor de vork was een uitje COO en Spa. Beetje tegen m’n verwachting in bleef het comfort behouden bij een tikje meer Lsc en 1 token erin, daarmee een supervorkje.

Deze zomer op de full suspension gereden met een 180mm Zeb en een ‘23 super-de-luxe coil, daarmee echt een tank die moeiteloos alles afhandelde waar ik durfde te rijden. Ik heb slechts 2 keer de laatste 2cm veerweg van de Zeb gebruikt, daarmee zou je kunnen stellen dat deze vork overkill is voor wat ik doe 😎

De titan is zojuist omgebouwd naar meer trail met een super-de-luxe air en de Lyrik, dan kan ik die nog eens wat meer aan de tand voelen. De titan voelt trouwens als een andere fiets met lichtere (en mogelijk iets steviger) vering en wielen.

Dan de Sid, die heeft me echt verrast op een rondje Zoetermeer dit weekend. Stevig maar niet oncomfortabel, imo genoeg voor alles wat NL te bieden heeft, de kleine drop van de twee in het speel stukje aldaar bracht de vork iig niet van de slag.

Ik zou eigenlijk eens met een topvork van de concurrent moeten fietsen voor wat referentiekader, maar ja wat nou als die veel beter bevalt 😖
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bramvice schreef:Hiervoor reed ik een Pike, die had merkbaar minder mid-stroke support en je altijd moest afwegen of je vooral bottom-outs wilde vermijden bij hogere drops, of juist soepel over wat ruwere trails wilde rijden.
Dat klinkt zoals ik mn Pike met gewone ( dus de oude) Debonair herinner.
Of hij kwam moeilijk in beweging, of hij knalde door zn veerweg. De gulden middenweg (met mid support) was niet, of heel moeilijk te vinden.
Dat was verholpen met de inbouw van een nieuwere Debonair+.
Ik denk dat het lastig / onmogelijk is om met demping recht te breien, wat de (lucht)veer laat laat afweten.
Dus goed dat ze dat inmiddels hebben verbeterd, dan kan de demping de vering ondersteunen ipv oplappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie