Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Vojomag vond de nieuwe neuron, ondanks de extra veerweg, wel minder gericht op technisch afdalen dan die spectral 125 denk ik. Mede door de geo, ze vonden het niet te classificeren als 'mini enduro' zoals de Spectral.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Blijkbaar doet geo dan meer dan veerweg. Had ook niet anders verwacht. Maar als je wat wil gaan springen of echt heftig spul gaat rijden ben ik wel benieuwd wat het beste werkt. Daar kwam de 125 tekort. Soms heb je ook simpelweg veerweg nodig om te compenseren voor slecht gekozen lijnen en slecht getimede landingen. Maar de 125 zal wel een stuk progressiever zijn en dan maakt die 5-15mm verschil weinig meer uit.
Hans MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 20 oktober 2013, 11:20

Ik heb de Neuron 2022 AL 7.0 in bestelling en overweeg die nog te annuleren om voor de 2023 AL 7.0 te gaan.

Gaat de Neuron 2023 bij mijn wensen passen? Ik ben 196 lang en 79 kg. Rondje Amerongen + Leersum + Rhenen rijd ik met gemiddelde van 22 km/u en dat vind ik het leukste om te doen. Ik hoef niet iedere seconde te winnen, maar ga wel graag hard. Af en toe een drop tot 1 m vind ik ook leuk. Verder zit ik veel op de racefiets dus diep zitten is geen probleem. Dus ik zoek iets van trail wat dichtbij XC zit denk ik.

Dan krijg ik de indruk dat de geo van de 2023 iets minder bij mij past dan die van 2022, maar ik heb er weinig verstand van dus kan het helemaal mis hebben? Ik vind de 2023 net wat mooier en volgens mij zie ik een iets betere voorvork en wat verbeterde details zoals kabelgeleiding. Dat is mij wel €200 extra waard.
ESP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 20 februari 2023, 23:52
Mijn mountainbike: Rose Boner...o

BramVice schreef: di 21 maart 2023, 15:24OPvallend is wel dat ze de Sram Derailleur mount gebruiken, maar eigenlijk amper Sram onderdelen met de fietsen mee leveren.
Kan misschien te maken hebben met de nieuwe Sram range? De Rose Bonero heeft de Sram UDH mount ook, de bonero 1 en 3 hebben Sram onderdelen maar de bonero 2 heeft Deore.

https://www.pinkbike.com/news/developin ... train.html
The Trojan Hanger

By the time Product Manager Andreas Kölsch joined the project in 2018, the industrial design engineers came up and presented the concept of a more robust and beneficial way of attaching the derailleur to the frame in a more direct interaction with the cassette with benefits such as shifting under load and potentially zero adjustment. Bringing together what belongs together was obviously a smart idea, but they somehow had to convince bike brands in the industry that they needed a new frame interface to make that idea happen. A daunting task, as everyone loves the new but everyone hates to adapt to change.

The Advanced Development (AD) department, which was given free rein to explore outside of normal projects, came up with the idea of a Universal Derailleur Hanger that provided a platform for the new interface the new shifting attachment would require. Introduced in 2019, some frame manufacturers were initially skeptical about adapting the new system without being able to disclose the bigger scope to everyone at first, but by now there are more than 260 frame models available, with a few million UDH units shipped.

While the UDH hanger did offer a lot of benefits already – like easier worldwide availability as a replacement part, better structural integrity and standardized positioning, no matter what brand of derailleur you used – the Universal Derailleur Hanger sort of acted as a Trojan horse to get the mount into the market and prepare for SRAM's new shift mount system – the Full Mount attachment method.

Over the years, SRAM discovered that over half of the drivetrain problems had to do with the derailleur hanger itself as well as of course the centuries-old structural design of rear derailleurs. Ergo, one of the reasons for the transmission project was to remove the elements of user variations and frame variations from the equation.

With three screws and millions of combinations, in the end there was only one setting that worked correctly. Getting rid of all adjustment screws and addressing the hanger issue results in a huge reduction in problems. With a long list of over 200 root causes for possible problems in their warranty department, it was clear to them that this was the right way to go for creating the latest generation of SRAM's drivetrain components.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Leuk Pinkbike-filmpje als review!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Kleine nuance en wat foutieve informatie bij Canyon. Op de website wordt bij de CF8 gesproken over een performance elite step cast vork. Dit niet juist, er zit een performance vork in (dus met de Grip ipv de Fit4 demper) Zelfde geldt voor de AL7. De CF9 heeft wel de performance elite. Stepcast bestaat helemaal niet in deze travel uitvoeringen en is veel meer een XC vork. De foto's geven wat meer duidelijkheid.

Vindt de kleuren en het frame wel echt mooi, met wat leuke vernieuwingen. Dit gaat toch weer een belangrijke voor Canyon worden.

Weet iemand hoe die kabelloop technisch gezien zit? Gebruiken ze gewoon de open ruimte rondom de steerer?
Who needs roads when there's dirt
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

twowheeler schreef: wo 22 maart 2023, 10:08 Kleine nuance en wat foutieve informatie bij Canyon. Op de website wordt bij de CF8 gesproken over een performance elite step cast vork. Dit niet juist, er zit een performance vork in (dus met de Grip ipv de Fit4 demper)
dit was bij de Spectral ook, er staat nog steeds dat hij een Lyrik Select+ RC heeft maar die bestaat niet. Het is een Select+ met een Charger3 RC2 demper.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Neuron is/was altijd al hun belangrijkste/meest verkochte.
Zal het dus wel blijven? Prima reviews in ieder geval weer.
(In de 2 kleinste maten XS en S ook nog steeds in 27,5", ipv 29". En heel veel lichter is 'ie nou ook weer niet geworden).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hans MTB schreef: di 21 maart 2023, 22:36 Dan krijg ik de indruk dat de geo van de 2023 iets minder bij mij past dan die van 2022, maar ik heb er weinig verstand van dus kan het helemaal mis hebben? Ik vind de 2023 net wat mooier en volgens mij zie ik een iets betere voorvork en wat verbeterde details zoals kabelgeleiding. Dat is mij wel €200 extra waard.
Die geometrie maakt niet het verschil. Over pakweg 4 jaar (je ziet de fabrikanten daar naartoe werken) heeft de Lux een vergelijkbare geometrie en veerweg, weegt als frame een paar honderd gram minder. Dus trek je conclusies.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

twowheeler schreef: wo 22 maart 2023, 10:08 Kleine nuance en wat foutieve informatie bij Canyon. Op de website wordt bij de CF8 gesproken over een performance elite step cast vork. Dit niet juist, er zit een performance vork in (dus met de Grip ipv de Fit4 demper) Zelfde geldt voor de AL7. De CF9 heeft wel de performance elite. Stepcast bestaat helemaal niet in deze travel uitvoeringen en is veel meer een XC vork. De foto's geven wat meer duidelijkheid.
Inmiddels is de productpagina aangepast. Wel een vreemde fout, ik hoop niet dat veel eerste bestellers straks teleurgesteld de doos uit pakken.
Who needs roads when there's dirt
Hans MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 20 oktober 2013, 11:20

Ik gaf al eerder aan te twijfelen tussen Neuron AL 7.0 2022 en 2023. Prijsverschil is nu €300. Ik dacht dat er een betere voorvork in de 2023 zat, maar dat bleek een foutje op Canyon website.
Wat zijn dan nog wel de technische verschillen buiten het nieuwe kleurtje? Ander kabelverloop, chain protector op frame en een aangepaste geometrie.

Kabelverloop en chain protector leuk, maar niet heel waardevol toch, of waren hier grote problemen mee bij 2022 model?

Dan blijft de geometrie over. Hier zie ik wel verschil, maar wat zijn de gevolgen van deze verschillen? Wat merk ik hiervan als ik fiets? Is de 2023 geo beter dan 2022 of is het persoonlijke voorkeur?

Dus zou ik €300 extra moeten betalen voor de 2023 Neuron waar ik hoop 8 jaar plezier van te hebben of is de 2022 Neuron bijna gelijkwaardig en kan ik beter die €300 bewaren voor andere fietsspullen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 2022 geo is eigenlijk de 2018 of '19 geo.
Nu iets langer en minder steil.
Das een voordeel bij klimmen en dalen, maar ook in het losse zand gaat de nieuwe beter rechtuit.
Ik zou de nieuwe kopen.
Ook omdat de echte aanbieding op de oude modellen voorbij is.
Psychologisch dingetje. Je hebt de echt voordelige aanbieding gemist, dus nu maar gewoon de volle mep betalen, maar wel voor het nieuwe model.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maartendd
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 15 juli 2020, 16:26

Over de nieuwe neuron, de alu 7 versie is mooi met XT en heeft een gewicht volgens website van 13.6 kilo.
Als ik naar de xt variant in CF kijk dan zit ik op 13,25 maar wel 1300 price boost. Voor mijn idee is de carbon versie niet zo veel lichter geworden, of ze hebben toch wat meer carbon verwerkt voor de sterkte voor minder cracked frames ….

Meer dat ik niet zo snel de noodzaak zie om voor de cf versie te gaan op gewicht/prijs combi of mis ik wat ? Is als fiets voor erbij dus dan is de prijstechnische alu 7 wel beste prijs combi.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

maartendd schreef: wo 29 maart 2023, 09:04 Over de nieuwe neuron, de alu 7 versie is mooi met XT en heeft een gewicht volgens website van 13.6 kilo.
Als ik naar de xt variant in CF kijk dan zit ik op 13,25 maar wel 1300 price boost. Voor mijn idee is de carbon versie niet zo veel lichter geworden, of ze hebben toch wat meer carbon verwerkt voor de sterkte voor minder cracked frames ….

Meer dat ik niet zo snel de noodzaak zie om voor de cf versie te gaan op gewicht/prijs combi of mis ik wat ? Is als fiets voor erbij dus dan is de prijstechnische alu 7 wel beste prijs combi.
Niet naar de gewichten kijken en gewoon uitgeven waar je geld voor hebt en wat je mooi vindt :-q
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

maartendd schreef: wo 29 maart 2023, 09:04 Over de nieuwe neuron, de alu 7 versie is mooi met XT en heeft een gewicht volgens website van 13.6 kilo.
Als ik naar de xt variant in CF kijk dan zit ik op 13,25 maar wel 1300 price boost. Voor mijn idee is de carbon versie niet zo veel lichter geworden, of ze hebben toch wat meer carbon verwerkt voor de sterkte voor minder cracked frames ….

Meer dat ik niet zo snel de noodzaak zie om voor de cf versie te gaan op gewicht/prijs combi of mis ik wat ? Is als fiets voor erbij dus dan is de prijstechnische alu 7 wel beste prijs combi.
Ik zou niet alleen naar gewicht kijken maar ook naar afmontage. Kijk bijvoorbeeld de wielen welke anders zijn.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie