E-mtb 25 of 45 km/u

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gaat dit nog over 25 vs 45 km/u op een E-mtb ? :~
Geen probleem, maar dit gaat toch meer over E-mtb in het algemeen ?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Die mods kunnen ook nooit ontopic blijven. Wordt hoog tijd dat ze daar wat aan doen. :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

We gaan Monkey een berichtje sturen om hem in te lijven ;-)

Maar hij heeft gelijk natuurlijk... :oops:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, mijn eMTB rijdt 45 kmh.
Soms :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4076
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: do 16 maart 2023, 11:12 We gaan Monkey een berichtje sturen om hem in te lijven ;-)

Maar hij heeft gelijk natuurlijk... :oops:
Ik ondersteun jullie wel off-the-record :winkie:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De mijne rijdt ook soms 40 km/h of harder,
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: do 16 maart 2023, 20:15 De mijne rijdt ook soms 40 km/h of harder,
Ik denk dat die van mij dat komende zondag ook gaat doen. Het wordt er goei weer voor in ieder geval :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Dice Oldskool schreef: ma 27 februari 2023, 23:54
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 februari 2023, 23:38
Dit is wel een ding.
De e-mtb stelt "iedereen" in staat om de trails te betreden.
Vroeger moest je dat verdienen met trainen.
Met die training kwamen vanzelf ook de technische en sociale vaardigheden.
Nu kan ook een idioot met het IQ en de conditie van een dronken aardbei het bos in.
Vroeger liepen ze binnen 100m vast, maar de e-bike helpt ze om hun weg te vervolgen.
@tstm. Jij rijd zelf ook op een e-bike en ik weet niet hoe jij de overgang van niet ondersteund naar ondersteund ervaren hebt maar mijn technische skills zijn door de firma Bosch niet opeens met factor 10 omhoog gegaan.
Gasten die op een mtb qua techniek ergens niet kunnen rijden kunnen dat op een e-bike ook niet. Conditioneel is een heel ander verhaal want dat is dus juist wel de dealbreaker in dit alles.

Dat er dan nu ongetrainde mountainbikers op een e-bike rondrijden zal ongetwijfeld problemen geven maar dat zou toch niet een reden moeten zijn voor de aversie tegen deze nieuwe tak van mountainbiken.
Vandaag op Leesrsum een heel goed voorbeeld op het nieuwe stuk bij de Tombe van Nellesteijn. Achterop gereden door een E-mtb net voor de laatste afdaling. Ik heb hem voorgelaten met de gedachte dat je met zo'n fiets naar beneden ook goed wegkomt. Ik kon hem echter redelijk makkelijk in het spoor blijven. Hij blokkeerde achterwiel net voor de bocht/eerste stuk in de bocht, haalde bochten net aan totdat hij over een heuveltje de bocht niet meer haalde. Gestopt om te vragen hoe het ging. Alles was ok mede omdat hij (body)protection droeg. Het gebeurde wel vaker dat hij onderuit ging.

Typisch geval van (gebrek aan) techniek tov de snelheid die gereden wordt en in zijn geval wordt dat gecompenseerd door protectie te dragen.

Het levert mij geen aversie op tegen deze tak van sport, ik zie wel de voordelen. Er kunnen omstandigheden zijn waardoor je met een E-bike juist deze prachtige sport langer kan beoefenen maar door op deze wijze met de sport om te gaan doet geen goed voor de naam (die toch al niet best is).

Patrick
Proberen lukt altijd
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dat geval hoeft niet percee iemand te zijn die op een Emtb rijdt , vaak gezien met analoge rijders . Hoe baseer je dat de protection de skills moet compenseren . Noem het eerder verstandig , in de reeks van gebruik helm . :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Eens dat een gebrek aan techniek niet is voorbehouden aan emtb rijders. Echter ga je met een emtb, met mindere techniek, wel nog sneller over de/je grenzen heen. Misschien iets voorzichtiger beginnen, aan je techniek werken, zodat je niet al bij voorbaat ervan uitgaat op “normale” mtb routes op je extra protectie te moeten vertrouwen. En dan bedoel ik niet je helm.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Snelle Buffer schreef: za 18 maart 2023, 18:03 Dat geval hoeft niet percee iemand te zijn die op een Emtb rijdt , vaak gezien met analoge rijders . Hoe baseer je dat de protection de skills moet compenseren . Noem het eerder verstandig , in de reeks van gebruik helm . :bier:
Helemaal mee eens dat het zeker niet alleen voor e-mtb geldt maar hier kon je zo duidelijk zien dat er over de grens gereden werd en als je dan zegt dat je vaker valt, dan is het voor mij duidelijk dat je protectie gebruikt ipv techniek aanleren. Ik was sneller dan hij maar door mijn technische vaardigheden hoef ik niet te vertrouwen op protectie (op dat moment).

Patrick
Proberen lukt altijd
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Tjsa sommigen moeten het leren met vallen en opstaan.
Soms kan het ook gwn een inschattingsfout zijn
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

sandercl schreef: zo 19 maart 2023, 10:35 Tjsa sommigen moeten het leren met vallen en opstaan.
Soms kan het ook gwn een inschattingsfout zijn
Wie niet? , iedereen is toch zo gestart ?,

Stoor me meer aan de insteek van het verhaal als non -emtb'er . Maar leven en laten leven . :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Snelle Buffer schreef: zo 19 maart 2023, 11:30

Stoor me meer aan de insteek van het verhaal als non -emtb'er . Maar leven en laten leven . :bier:
Dit dus. :-q

Op mijn kleine thuisrondje zit een klim en afdaling op een ski-heuvel. Het rondje zelf daar boeit mij niet maar die klim en afdaling is best leuk. Ik ga daar dan meestal een uurtje naar boven en naar beneden. Als ik achter een mountainbiker zit hou ik altijd gepaste afstand en jaag hem niet op. Naar beneden wacht ik altijd even maar ik kan niet op 2 handen de keren tellen dat ik alsnog vol in de ankers moest omdat zo'n mountainbiker stuntelig, slippend met zijn zadel hoog en vooral ook heel angstig naar beneden gaat en deze afdaling stelt echt niet zo heel veel voor. Het is dus vooral de technische bagage die telt en niet of er op een e-bike of "normale" gefietst wordt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En protectie wel of niet, tsja. Op een gemiddelde Nederlandse route ga je er niet vanuit dat je die nodig hebt. Maar ongelukkig vallen kan overal, zelfs op je eigen oprit :D

Hij was in elk geval zo wijs om zijn eigen tekortkomingen te erkennen en daar wat bescherming voor aan te trekken. En wie weet had hij een clinic gepland staan voor komende week om iets aan de ontbrekende skills te doen... dat kunnen we aan de buitenkant niet zien :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie