Absolute beginner, advies en hulpvragen?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Sergioni
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 maart 2023, 14:16

Hi (echte) MTB'ers,

Het is inmiddels +20 jaar geleden dat ik voor het laatst op mijn MTB gefietst heb. Destijds had ik van mijn vakantiebaantje een Giant (type ben ik vergeten) gekocht en ik was direct verkocht. Ik heb stad en land afgefietst met die MTB.

Nu, ruim 25 jaar later, getrouwd, kids, tik bijna de 50 aan, een gas. bypass achter de rug ... jaja, ik heb een rugzakje leeg gemaakt, heb ik toch ook weer de kriebels te pakken. Ik ben afgelopen jaar 70 kilo, jaja... geen typfout afgevallen.

Vroeger heb ik veel krachtsport, fietsen, handballen, reddingsbrigade zwemmen en hardlopen verricht, maar ben die gezonde levenstijl volledig kwijtgeraakt door de jaren heen. Goede nieuws, i am back on track. 5x per week wandelen, +2x in de week in de gym en met de lente in de lucht ook weer de kriebels om weer op ook de gaan fietsen. Ik woon met mijn gezin in Amersfoort en we wandelen geregeld in de bossen van Zeist en Leusden en daar liggen bijzonder mooie MTB routes.

Dus, .. na deze inleiding: ik merk dat mijn kennis van MTB's, tracks, specials, frames, technische details etc. verre van up to date is en vandaag komt deze advies/hulpvraag naar voren.

Concreet, ik 1,89m / grote vent ben op zoek naar een MTB om weer te " leren" fietsen. Het hoeft geen wedstrijdvariant te zijn voor deze beginner, 2e handje is prima, maar waar moet ik op letten, wat is belangrijk, waar vind ik een goede fiets voor een goede prijs om weer gehoor te geven aan mijn aandrang om enkele keren per maand de bossen in te duiken voor een mooi MTB route?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat is je budget?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ben je nog te zwaar?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie