Kan iemand me uitleggen waarom de vorige generatie meer geschikt is voor NL?
Lijken haast wel twee verschillende fietsen
2023 trek fuel ex
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Who needs roads when there's dirt
- MSpark
- Mountainbike Junk
- Berichten: 344
- Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
- Mijn mountainbike: Trek
Zwaarder, meer demping / veerweg, kleinere balhoofdhoek, meer instelmogelijkheden voor aanpassing geometrie gericht op zwaarder/ruiger terrein, etc
Volgens mij staat de vorige pagina vol met de verschillen tussen de oude en het nieuwe model.
Volgens mij staat de vorige pagina vol met de verschillen tussen de oude en het nieuwe model.
Laatst gewijzigd door MSpark op di 21 februari 2023, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Er zitten zoveel verstel mogelijkheden op dat je er prima mee rond komt op de NL tracks. Het is maar net wat jezelf fijn vind fietsen. Ik vind het persoonlijk prima te doen op een trail fiets . En ben er sneller mee in Nederland dan menig xc'r die ik tegenkom .
Nee was dat maar zo . Maar ik heb het gewicht vergeleken en dat scheelt 500 gram met mijn gen 5. Dus dat merk je amper lijkt mij. Geo is ook niet heel anders behalve dat je meer kan afstellen. Het enige wat ik wel merk dat ik wat langzamer acceleratie heb tegenover een lichtere fiets maar op de technische stukken en afdalingen is het genieten. Maar dat is een discussie die ik wel aan Lars over laat
Ik vind de nieuwe ex overigens wel erg overprijst.
- MSpark
- Mountainbike Junk
- Berichten: 344
- Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
- Mijn mountainbike: Trek
Oké. Het is echt wel een heel andere fiets (geworden) imho, die een andere houding van je vraagt. De meeste reviews zijn zeer positief. Maar heb je een gen 6 “nodig” in Nederland tov een gen 5, dat denk ik niet. Dan zou ik lekker voor een gen 5 gaan. Prijstechnisch ook interessanter.
- Mark_EL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 241
- Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL
Ik vind de Gen 6 toch ook behoorlijk anders qua geometrie dan de Gen 5. Balhoofdboek 64,5 (in neutrale setting) graden tegenover 66 graden. De zitbuishoek is een graad steiler, de reach is zo'n 1.5cm langer, de wielbasis is bijna 5cm langer, de veerweg is voor en achter 10mm langer, etc. En het gewicht van het aluminium frame verschilt volgens opgaaf van Trek 890 gram.
De Gen 6 neigt mijns inziens meer naar een enduro fiets. Daar zal in NL ook best mee te rijden zijn, maar 't is wel overkill. Maar goed, dat is de Gen 5 ook al Ondanks dat de invloed van gewicht misschien "overrated" is, is de aluminium versie van de Gen 6 wat mij betreft wel erg zwaar.
Zou ik een Gen 6 willen tov mijn huidige aluminium Gen 5? Ja zeker wel! Maar dan wel een carbon versie. En voor in NL zou ik dan wellicht de balhoofdhoek steiler zetten. Maar met de huidige prijsstrategie van Trek komt hier geen Gen 6 binnen
De Gen 6 neigt mijns inziens meer naar een enduro fiets. Daar zal in NL ook best mee te rijden zijn, maar 't is wel overkill. Maar goed, dat is de Gen 5 ook al Ondanks dat de invloed van gewicht misschien "overrated" is, is de aluminium versie van de Gen 6 wat mij betreft wel erg zwaar.
Zou ik een Gen 6 willen tov mijn huidige aluminium Gen 5? Ja zeker wel! Maar dan wel een carbon versie. En voor in NL zou ik dan wellicht de balhoofdhoek steiler zetten. Maar met de huidige prijsstrategie van Trek komt hier geen Gen 6 binnen
Ik deel je mening Mark. De Top Fuel lijkt enorm op de gen5 Fuel EX, maar is het toch net weer effe niet.
Ondanks dat de gen6 een heel goede fiets is .... hadden ze hem, naar mijn mening, beter Remedy kunnen noemen en van dat frame ook een lichtere variant kunnen maken, met iets minder veerweg, die ze dan Fuel Ex gen 6 hadden genoemd
Ondanks dat de gen6 een heel goede fiets is .... hadden ze hem, naar mijn mening, beter Remedy kunnen noemen en van dat frame ook een lichtere variant kunnen maken, met iets minder veerweg, die ze dan Fuel Ex gen 6 hadden genoemd
Laatst gewijzigd door PaneVino op ma 13 maart 2023, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
-
- All rounder
- Berichten: 71
- Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12
Zag net dat de nieuwe Top Fuel met een 130mm Pike komt.PaneVino schreef: ↑di 28 februari 2023, 00:01 Ik deel je mening Mark. De Top Fuel lijkt enorm op de gen5 Fuel EX, maar is het toch net weer effe niet.
Ondanks dat de gen6 een heel goede fiets is .... hadden ze hem, naar mijn mening, beter Remedie kunnen noemen en van dat frame ook een lichtere variant kunnen maken, met iets minder veerweg, die ze dan Fuel Ex gen 6 hadden genoemd
Dus eigenlijk een gen5 Fuel ex geworden. Weet niet goed wat ik hiervan moet vinden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
EX gen 5 heeft 140 voorvork en een langere shock, dan de topfuel. Opletten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !