door de bomen het bos niet meer zien

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Enkei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 februari 2023, 23:49

Willem Altes schreef: do 16 februari 2023, 21:24 Overigens ook zo een Stoic is uitgevoerd op hellingen van minimaal 12%. Voor stukken daaronder moet je in ieder geval de banden vervangen.
Wat de banden betreft, vervanging van deze zou niet zo een groot probleem moeten zijn. Heb je een advies voor hellingen onder de 12% en zijn deze banden dan misschien in de winter periode dan wel weer interessant?
Willem Altes schreef: do 16 februari 2023, 21:24 Hoe zwaar ben je?. De Stoic 2 heeft remmen die best okay zijn op het vlakke, maar als je geen lichtgewicht bent, komen die later voor een eerste upgrade in aanmerking.
Ik weeg 82 Kg. Dat de Stoic 2 minder goede remmen heeft, heb ik inderdaad eerder gelezen, tevens zouden de rem hendels te lang zijn. Heb je enige suggesties voor een upgrade in toekomst?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Die Magic Mary / Hans Damp is een prima allround combinatie voor de lastigere trails van bijvoorbeeld de Belgische trail centers tot Alpen (al wil je op een gegeven moment waarschijnlijk SG ipv ST karkas), met afdalingen waar je >20% gemiddeld zit... Tenzij je voor je gewone 'XC' rondjes een compromis zoekt dat 110% inzet op maximaal pushen in de lastigste afdalingen en daarvoor voor de rest alles voor lief neemt, is het noch in de zomer noch in de winter een erg geschikte keuze.

Omdat het eigenlijk hoogwaardige banden zijn, kun je wanneer je ze demonteert zonder te gebruiken volgens mij redelijk makkelijk kwijt (in tegenstelling tot een Tough Tom/Rapid Rob set) waarmee je het grootste deel van een set naar keuze zou moeten kunnen financieren.


Wat de geschiktste band voor (arbitrair) onder de 12% zijn dus daar mag iemand anders zich over uitlaten...
(ik heb meer een opinie wat de beperkingen van een Hans Dampf zijn)


Als je de remhendels naar binnen kunt zetten dan hoeft lang niet direct een probleem te zijn. Als je tegen de beperkingen ervan aanloopt, set MT520's.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Enkel woont in Z-Limburg, dus hij kan wel eens wat pittigere trails tegenkomen.
Een fiets als de Cragger of Stoic is dan niet verkeerd.
Dat is in ieder geval wat ik zou kiezen voor die omgeving.

BTW is een dingetje, in D is de BTW lager dan in NL en volgens de regels vd EU moet je online de BTW betalen die bij jouw land hoort.
Ga je de fiets in D ophalen en betalen, dan betaal je het Duitse tarief.
Klanten uit de UK betalen geen BTW, die moeten de fiets importeren en invoerrechten en VAT betalen aan de Britse fiscus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Enkei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 februari 2023, 23:49

cheeta schreef: do 16 februari 2023, 22:34 Die Magic Mary / Hans Damp is een prima allround combinatie voor de lastigere trails van bijvoorbeeld de Belgische trail centers tot Alpen (al wil je op een gegeven moment waarschijnlijk SG ipv ST karkas), met afdalingen waar je >20% gemiddeld zit...
Dus in principe wel handig als ik een uitje naar de Ardennen plan? (in het geval dat dit met enige regelmaat gebeurt, is dan Super Gravity handiger begrijp ik)
cheeta schreef: do 16 februari 2023, 22:34 Als je de remhendels naar binnen kunt zetten dan hoeft lang niet direct een probleem te zijn. Als je tegen de beperkingen ervan aanloopt, set MT520's.
Eigenlijk een hele logische oplossing… bedankt voor het mee denken.
ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 februari 2023, 22:48 Enkel woont in Z-Limburg, dus hij kan wel eens wat pittigere trails tegenkomen.
Een fiets als de Cragger of Stoic is dan niet verkeerd.
Dat is in ieder geval wat ik zou kiezen voor die omgeving.
Als ik dit allemaal lees, is de Stoic tot nu toe budgetmatig gezien de beste keuze.
(het is Enke i .. :lol: )
ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 februari 2023, 22:48 BTW is een dingetje, in D is de BTW lager dan in NL en volgens de regels vd EU moet je online de BTW betalen die bij jouw land hoort.
Ga je de fiets in D ophalen en betalen, dan betaal je het Duitse tarief.
Klanten uit de UK betalen geen BTW, die moeten de fiets importeren en invoerrechten en VAT betalen aan de Britse fiscus.
Klopt hier heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden toen ik de link heb bekeken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: do 16 februari 2023, 21:24 ...
Overigens ook zo een Stoic is uitgevoerd op hellingen van minimaal 12%. Voor stukken daaronder moet je in ieder geval de banden vervangen.
Deze snap ik niet. Wat bedoel je?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 februari 2023, 23:14
Willem Altes schreef: do 16 februari 2023, 21:24 ...
Overigens ook zo een Stoic is uitgevoerd op hellingen van minimaal 12%. Voor stukken daaronder moet je in ieder geval de banden vervangen.
Deze snap ik niet. Wat bedoel je?
Dat als je van plan bent vooral stijle hellingen te rijden, het oke is, maar als dat niet zo is, andere banden wel handig zijn
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Enkei schreef: do 16 februari 2023, 23:00
cheeta schreef: do 16 februari 2023, 22:34 Die Magic Mary / Hans Damp is een prima allround combinatie voor de lastigere trails van bijvoorbeeld de Belgische trail centers tot Alpen (al wil je op een gegeven moment waarschijnlijk SG ipv ST karkas), met afdalingen waar je >20% gemiddeld zit...
Dus in principe wel handig als ik een uitje naar de Ardennen plan? (in het geval dat dit met enige regelmaat gebeurt, is dan Super Gravity handiger begrijp ik)
Ein klares Jein?

Dit is Ardennen: https://www.youtube.com/watch?v=7icsFRnMaMQ
... en dit is Ardennen: https://www.youtube.com/watch?v=_eW4DyzSee0

In een geval zijn die banden een must in het andere geval voor 99.x% totale overkill, ergo het is sterk afhankelijk voor wat je in de Ardennen wilt rijden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Enkei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 februari 2023, 23:49

cheeta schreef: vr 17 februari 2023, 09:02
Enkei schreef: do 16 februari 2023, 23:00
Dus in principe wel handig als ik een uitje naar de Ardennen plan? (in het geval dat dit met enige regelmaat gebeurt, is dan Super Gravity handiger begrijp ik)
Ein klares Jein?

Dit is Ardennen: https://www.youtube.com/watch?v=7icsFRnMaMQ
... en dit is Ardennen: https://www.youtube.com/watch?v=_eW4DyzSee0

In een geval zijn die banden een must in het andere geval voor 99.x% totale overkill, ergo het is sterk afhankelijk voor wat je in de Ardennen wilt rijden.
Goed dat begrijp ik wel, ik denk dat het bij mij een beetje allebij gaat worden. Tuurlijk die trails zo als in het 1e filmpje is wel mijn uiteindelijke doelstelling... maar wie het limburgse landschap kennt zal ik ook veel terrein zo als in het tweede filmpje tegen komen.

En ik ben een absolute beginner ik zal nu niet op de fiets stappen en meteen trails kunnen rijden zo als in het 1e filmpje.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

cheeta schreef: vr 17 februari 2023, 09:02 In een geval zijn die banden een must in het andere geval voor 99.x% totale overkill, ergo het is sterk afhankelijk voor wat je in de Ardennen wilt rijden.
Het mooie is dat banden nooit overkill zijn. Ze hebben alleen wat meer rolweerstand dan nodig zou zijn. Banden kunnen wel under-kill zijn, dan heb je serieus skills nodig om niet te hoeven afstappen of op je bek gaan. Dus met een beperkt budget kun je beter overkill banden hebben dan andersom, vooral als je begint in de sport. Ik rij ook wel eens rondjes in Brabant op mijn Nobby Nic 2.6" banden. Heb ik ze nodig? Nee. Maar het is me teveel werk om andere banden erop te leggen, dus dan maar wat meer rolweerstand.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb m even verplaatst naar Bikeadvies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie