Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Heb me destijds met het plaatsen van de plaat heel erg in moeten houden.
Inderdaad weinig pijn en relatief snel de kracht terug.
Wel aan de zes weken gehouden, maar dat was ook een zekere vrouw die daar wat invloed op had :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Sjoelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 augustus 2021, 21:16

cheeta schreef: zo 2 oktober 2022, 17:15 Ik weet niet of dat direct vergelijkbaar is...

Maar sleutelbeen met operatie en plaat -> Camille Balanche
08/08 -> operatie (13 - 5)
24/08 -> stukje offroad fietsen

.... in een interview zegt ze als ik het me goed herinner dat de desbetreffende chirurg MX klanten had die na een week al weer op een motor zaten.
Interessant zeg. Die durft alweer snel te springen en stuiteren op de fiets, gaaf om te zien!
Cube Reaction C:62 Pro 2021 8)
Strava: https://www.strava.com/athletes/66240806
Sjoelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 augustus 2021, 21:16

MacReal schreef: zo 2 oktober 2022, 21:57 Heb me destijds met het plaatsen van de plaat heel erg in moeten houden.
Inderdaad weinig pijn en relatief snel de kracht terug.
Wel aan de zes weken gehouden, maar dat was ook een zekere vrouw die daar wat invloed op had :bier:
Haha, heel herkenbaar. Die bezorgde vrouwen ook altijd... :lol:
Cube Reaction C:62 Pro 2021 8)
Strava: https://www.strava.com/athletes/66240806
Sjoelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 augustus 2021, 21:16

Vandaag op controle in het ziekenhuis. De artsen vonden dat ik erg snel herstelde en de foto's zagen er goed uit. Wel zag je de breuk nog duidelijk zitten, logisch ook natuurlijk. Ze raadde me aan om na 4 tot 6 weken pas weer trails te pakken met kans op opnieuw vallen op de schouder. Als ik erop bleef zitten kon het geen kwaad.

Gister een 30km ritje (verhard) ging zonder pijn, kan niet wachten weer trails te pakken!
Cube Reaction C:62 Pro 2021 8)
Strava: https://www.strava.com/athletes/66240806
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Sjoelen schreef: do 6 oktober 2022, 19:57
MacReal schreef: zo 2 oktober 2022, 21:57 Heb me destijds met het plaatsen van de plaat heel erg in moeten houden.
Inderdaad weinig pijn en relatief snel de kracht terug.
Wel aan de zes weken gehouden, maar dat was ook een zekere vrouw die daar wat invloed op had :bier:
Haha, heel herkenbaar. Die bezorgde vrouwen ook altijd... :lol:
Lach maar, maar als er wat mis gaat dan zit je met de gebakken peren. Met de herfst en t mindere weer in aankomst zou ik lekker mijn gemak houden. 6 weken een beetje koest houden ipv misschien een leven lang gedoe houden: als het verkeerd aangroeit dan kun je bijvoorbeeld daar weer schouderklachten van krijgen.
carbon bike, titanium collarbone...
Gaston uit L
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 december 2020, 13:06

Ou k**,

67 pagina's over gebroken sleutelbenen. Ben na pagina 7 maar gestopt met lezen want daar wordt ik niet vrolijk van.
Ben zelf ook aan de beurt geweest. Half oktober op mn bakkes gegaan bij n makkelijkste stukje van de afdaling van de wilhelmina steenberg in landgraaf. Kosten : 1 gebroken sleutelbeen voorzijde gehele ribben kast gekeusd en achter ribbjes 2 t/m 7 gebroken. En dat op n stukje beklinkert weggetje. En ik ging al wat rustiger dan normaal ( ca 35 ipv 45 km/h) omdat t vochtig was en er hier een daar wat blaadjes lagen en dan komen die klinkertjes verdomt hard aan.
Na 1 week geopereerd en plaatje op mn sleutelbeen.
Valt nu 7 weken later nog heel erg tegen. Rib kneuzing gaat weer opnieuw pijn doen nu ik weer voorzichtig ben begonnen met werken en schouder beweegd nog heel pijnlijk en moeilijk. Maar hopen dat dat gauw wat minder wordt want na 2 maanden geen fietsje meer vind ik er niks aan. Zucht
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Gaston uit L schreef: do 15 december 2022, 18:51 Ou k**,

67 pagina's over gebroken sleutelbenen. Ben na pagina 7 maar gestopt met lezen want daar wordt ik niet vrolijk van.
Ben zelf ook aan de beurt geweest. Half oktober op mn bakkes gegaan bij n makkelijkste stukje van de afdaling van de wilhelmina steenberg in landgraaf. Kosten : 1 gebroken sleutelbeen voorzijde gehele ribben kast gekeusd en achter ribbjes 2 t/m 7 gebroken. En dat op n stukje beklinkert weggetje. En ik ging al wat rustiger dan normaal ( ca 35 ipv 45 km/h) omdat t vochtig was en er hier een daar wat blaadjes lagen en dan komen die klinkertjes verdomt hard aan.
Na 1 week geopereerd en plaatje op mn sleutelbeen.
Valt nu 7 weken later nog heel erg tegen. Rib kneuzing gaat weer opnieuw pijn doen nu ik weer voorzichtig ben begonnen met werken en schouder beweegd nog heel pijnlijk en moeilijk. Maar hopen dat dat gauw wat minder wordt want na 2 maanden geen fietsje meer vind ik er niks aan. Zucht
wel een heftig verhaal tenminste de schade die je heb opgelopen.
en de fiets had niks natuurlijk :tong
beterschap
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Sjoelen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 7 augustus 2021, 21:16

Gaston uit L schreef: do 15 december 2022, 18:51 Ou k**,

67 pagina's over gebroken sleutelbenen. Ben na pagina 7 maar gestopt met lezen want daar wordt ik niet vrolijk van.
Ben zelf ook aan de beurt geweest. Half oktober op mn bakkes gegaan bij n makkelijkste stukje van de afdaling van de wilhelmina steenberg in landgraaf. Kosten : 1 gebroken sleutelbeen voorzijde gehele ribben kast gekeusd en achter ribbjes 2 t/m 7 gebroken. En dat op n stukje beklinkert weggetje. En ik ging al wat rustiger dan normaal ( ca 35 ipv 45 km/h) omdat t vochtig was en er hier een daar wat blaadjes lagen en dan komen die klinkertjes verdomt hard aan.
Na 1 week geopereerd en plaatje op mn sleutelbeen.
Valt nu 7 weken later nog heel erg tegen. Rib kneuzing gaat weer opnieuw pijn doen nu ik weer voorzichtig ben begonnen met werken en schouder beweegd nog heel pijnlijk en moeilijk. Maar hopen dat dat gauw wat minder wordt want na 2 maanden geen fietsje meer vind ik er niks aan. Zucht
Wat balen zeg, flink wat gekneusd en gebroken. Net als ik een val op een niet technisch stuk en ook dezelfde snelheid, wat kan de grond hard aankomen he?! Kneuzingen zijn naar, duurt naar mijn idee langer dan het herstellen van een breuk helaas.

Ik zat na 2,5 week na de operatie weer op de spinningfiets, en een weekje later weer op de MTB, dokters vonden het bijzonder hoe snel het herstelde.

Hopelijk herstel je snel en kan je in 2023 weer lekker trails pakken!
Cube Reaction C:62 Pro 2021 8)
Strava: https://www.strava.com/athletes/66240806
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Gaston uit L schreef: do 15 december 2022, 18:51 Ou k**,

67 pagina's over gebroken sleutelbenen. Ben na pagina 7 maar gestopt met lezen want daar wordt ik niet vrolijk van.
Ben zelf ook aan de beurt geweest. Half oktober op mn bakkes gegaan bij n makkelijkste stukje van de afdaling van de wilhelmina steenberg in landgraaf. Kosten : 1 gebroken sleutelbeen voorzijde gehele ribben kast gekeusd en achter ribbjes 2 t/m 7 gebroken. En dat op n stukje beklinkert weggetje. En ik ging al wat rustiger dan normaal ( ca 35 ipv 45 km/h) omdat t vochtig was en er hier een daar wat blaadjes lagen en dan komen die klinkertjes verdomt hard aan.
Na 1 week geopereerd en plaatje op mn sleutelbeen.
Valt nu 7 weken later nog heel erg tegen. Rib kneuzing gaat weer opnieuw pijn doen nu ik weer voorzichtig ben begonnen met werken en schouder beweegd nog heel pijnlijk en moeilijk. Maar hopen dat dat gauw wat minder wordt want na 2 maanden geen fietsje meer vind ik er niks aan. Zucht
Welkom in de club………..
Snelheid 35 of 45 zegt niets. Bij mij was het eerder bij praktisch 0 km/u. Idem bij min of meer verbrijzeld bovenbeen (formeel gecompliceerde spiraalbreuk).
Combi sleutelbeen en ribben maken het lastiger. Maar je zou heel goed kunnen overwegen om op de huis/tuin/keuken/kroeg fiets over de weg te rijden. Ik reed op bepaald moment zelfs richting de 100 km op zo’n ding, maar rechtop zittend om bovenlichaam niet te plagen.
Daarnaast kan je bike op indoortrainer, maar als je die niet hebt is normale fiets goed alternatief.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gaston uit L
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 december 2020, 13:06

wel een heftig verhaal tenminste de schade die je heb opgelopen.
en de fiets had niks natuurlijk :tong
beterschap
:-D fiets heeft inderdaad niet zo veel. Lol

En inderdaad. Binnenkort maar eens wat rondjes op n gewone fiets gaan doen en dan maar het beste hopen voor 2023. Ben eigelijk nog het meest bang om straks niet meer met "full commitment" de trails af te rossen.
Maar goed.... eerst maar eens beter worden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Gaston uit L schreef: do 15 december 2022, 22:56
Ben eigelijk nog het meest bang om straks niet meer met "full commitment" de trails af te rossen.
Herkenbaar. Ik had na een sledutelbeen breuk na lange hersteltijd een marathon in Malmedy en daar vol op de kop. Schrok me gek, maar daarna blijdschap "Niks gebroken".
Idem na bovenbeen bij toertocht Voorthuizen, zat denk ik 2 maanden weer op MTB en steeds in gedachten "als ik er maar niet af ga". Duszzzzzzzz vol in een bocht onderuit op links en was het "Yes, best stevig die handel" en was ik over dat gevoel heen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Fred (mtb-sport) schreef: vr 16 december 2022, 11:22
Gaston uit L schreef: do 15 december 2022, 22:56 Herkenbaar. Ik had na een sledutelbeen breuk na lange hersteltijd een marathon in Malmedy en daar vol op de kop. Schrok me gek, maar daarna blijdschap "Niks gebroken".
Idem na bovenbeen bij toertocht Voorthuizen, zat denk ik 2 maanden weer op MTB en steeds in gedachten "als ik er maar niet af ga". Duszzzzzzzz vol in een bocht onderuit op links en was het "Yes, best stevig die handel" en was ik over dat gevoel heen.
De herstelde breuk is sterker dan de rest; je zal ook een verdikking voelen op de plek van de breuk.
mountainbiken: It's ok to be crap
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Hier nog iemand. 13 januari ketting gebroken bij een sprintje met de racefiets. Was staand volle bak aan het aanzetten en de ketting knapte bij 49.7kmh volgens de Garmin.. :-{ Vol over het stuur en klapte hard op het asfalt. Sleutelbeen gebroken maar zit wel tegen elkaar aan. Arts vond het een "mooie breuk". In het begin was het goed behelpen en slapen was ook niet ideaal. Inmiddels 4 weken verder en kan alweer fietsen op de stadsfiets en kan me alweer redelijk goed bewegen met de aangedane arm. Kon na een week of 2.5 alweer trainen op de smarttrainer in de garage dus dat is ook wel fijn. Hopelijk snel weer op de mtb / racert :wink:
Skipvth
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 25 maart 2024, 15:32

Speciaal een account gemaakt voor dit topic. Hier ook een gebroken sleutelbeen, had slechter af kunnen lopen als ik geen mips helm had. Dit is wel een reminder om niet te snel te gaan als je denkt dat het wel kan op een route die je niet goed kent. Daarnaast ga ik beter letten op het soort band ik gebruik in verschillende omstandigheden, icm bandenspanning.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Skipvth schreef: ma 25 maart 2024, 15:37 Speciaal een account gemaakt voor dit topic. Hier ook een gebroken sleutelbeen, had slechter af kunnen lopen als ik geen mips helm had. Dit is wel een reminder om niet te snel te gaan als je denkt dat het wel kan op een route die je niet goed kent. Daarnaast ga ik beter letten op het soort band ik gebruik in verschillende omstandigheden, icm bandenspanning.
Welkom in de club van zowel sleutelbeenbreuken als dit forum :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie