Vignetten in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik begin. Fietspaden in België 🇧🇪.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

bert l. schreef: di 7 februari 2023, 16:14 Ik begin. Fietspaden in België 🇧🇪.
Daar heb je toch een mtb-vignet voor nodig? :winkie: :bier:
Bicycle, bicycle, bicycle
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

bert l. schreef: di 7 februari 2023, 16:14 Ik begin. Fietspaden in België 🇧🇪.
Met een fully valt dat best wel mee.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2835
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Knakker29 schreef: di 7 februari 2023, 14:25 Dit zit al op zijn max sinds jij lid bent geworden. :bier:
Ik betaal extra
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4721
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

bert l. schreef: di 7 februari 2023, 16:14 Ik begin. Fietspaden in België 🇧🇪.
Nou ik vind de Ravel fietspaden anders wel een voorbeeld van schitterende fietspaden door natuur en vrij van verkeer. En daar zijn er best veel van 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7397
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het is anderzijds ook een kwestie van de invalshoek... Vanuit een MTB perspectief zijn tenminste in Brussel veel fietspaden spannender dan de gemiddelde Nederlandse MTB route:
a) meer losse stenen per kilometer gemiddeld dan een BEC stage,
b) (stoep)randen onder hoeken waarmee ze in herfst/winter met gemak kunnen concureren met eenderwelke sniper roots,
c) drops in een fietspad van ruim 2 stoepranden hoog (tenminste NTFU rood),
d) etc.


Ik ben er overigens nog niet van overtuigd dat zaken in Belgie niet goed geregeld zijn, aangezien de conditie om te kunnen stellen dat het "niet goed geregeld" is dat het in de eerste plaats wel geregeld moet zijn. :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

cheeta schreef: wo 8 februari 2023, 13:54 Het is anderzijds ook een kwestie van de invalshoek... Vanuit een MTB perspectief zijn tenminste in Brussel veel fietspaden spannender dan de gemiddelde Nederlandse MTB route:
a) meer losse stenen per kilometer gemiddeld dan een BEC stage,
b) (stoep)randen onder hoeken waarmee ze in herfst/winter met gemak kunnen concureren met eenderwelke sniper roots,
c) drops in een fietspad van ruim 2 stoepranden hoog (tenminste NTFU rood),
d) etc.

Voor de liefhebbers: een GPX van de Brussel route. Start bij het gebouw van de Europese Commissie https://s3.eu-west-3.amazonaws.com/euro ... a-velo.gpx
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3836
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

cheeta schreef: wo 8 februari 2023, 13:54 Het is anderzijds ook een kwestie van de invalshoek... Vanuit een MTB perspectief zijn tenminste in Brussel veel fietspaden spannender dan de gemiddelde Nederlandse MTB route:
a) meer losse stenen per kilometer gemiddeld dan een BEC stage,
b) (stoep)randen onder hoeken waarmee ze in herfst/winter met gemak kunnen concureren met eenderwelke sniper roots,
c) drops in een fietspad van ruim 2 stoepranden hoog (tenminste NTFU rood),
d) etc.


Ik ben er overigens nog niet van overtuigd dat zaken in Belgie niet goed geregeld zijn, aangezien de conditie om te kunnen stellen dat het "niet goed geregeld" is dat het in de eerste plaats wel geregeld moet zijn. :bier:
Nu ja, ik was zondag in Chaudfontaine en daar was het juist zo goed geregeld omdat er niets geregeld was. :bier:
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

cheeta schreef: wo 8 februari 2023, 13:54 Het is anderzijds ook een kwestie van de invalshoek... Vanuit een MTB perspectief zijn tenminste in Brussel veel fietspaden spannender dan de gemiddelde Nederlandse MTB route:
a) meer losse stenen per kilometer gemiddeld dan een BEC stage,
b) (stoep)randen onder hoeken waarmee ze in herfst/winter met gemak kunnen concureren met eenderwelke sniper roots,
c) drops in een fietspad van ruim 2 stoepranden hoog (tenminste NTFU rood),
d) etc.


Ik ben er overigens nog niet van overtuigd dat zaken in Belgie niet goed geregeld zijn, aangezien de conditie om te kunnen stellen dat het "niet goed geregeld" is dat het in de eerste plaats wel geregeld moet zijn. :bier:
Hier kan ik me aardig in vinden!
Al een jaar voor werk in Belgie aan het werk.
Maar de fietspaden rond Antwerpen is een groot drama, kunt niet eens rustig om je heen kijken, zonder een gat te missen met je wielrenfiets. :lol: :lol:

En als je denkt, ik heb een leuke route gevonden, dan hebben ze 1 week later de weg afgezet voor reparaties, en zo gaat maar door telkens. :(( :((
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

cheeta schreef: wo 8 februari 2023, 13:54 Het is anderzijds ook een kwestie van de invalshoek... Vanuit een MTB perspectief zijn tenminste in Brussel veel fietspaden spannender dan de gemiddelde Nederlandse MTB route:
a) meer losse stenen per kilometer gemiddeld dan een BEC stage,
b) (stoep)randen onder hoeken waarmee ze in herfst/winter met gemak kunnen concureren met eenderwelke sniper roots,
c) drops in een fietspad van ruim 2 stoepranden hoog (tenminste NTFU rood),
d) etc.
Stikjaloers. De gemiddelde belg heeft op zijn fietsritje naar de baas of de supermarkt meer TTF's en adrenaline-rush dan een MTB-er op Schoorl!
Ja, doei !
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

@hanjovdberg Havelte is iets duurder geworden namelijk 1,25. Het was/is mij trouwens onduidelijk voor welke (of wellicht alle) routes bij Havelte je een ticket moet kopen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Havelte een vignet? Waar haal je dat vandaan? Een vrijwillige bijdrage mag vast wel.

Lijkt me zeker de moeite om die routes eens te proberen. Sowieso in Drenthe prachtige routes prachtige natuur!

https://www.mtbroutes.nl/diversen/mtb-vignetten
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

@Crapton
in FiPo:
Verplicht
...
Havelte (West) > Club of NTFU lid of €1,25
En dit staat op hun website. Wellicht bij Havelte West, maar niet sluitend dat je het bij de overige routes niet verplicht bent:
Bent u geen lid van de vereniging of NTFU-lid, dan kunt u in het theehuis een kaartje halen. U draagt dan bij aan de kosten om de route in stand te houden. Bent u verenigingslid of NTFU-lid dan is de route vrij toegankelijk.
https://mtbhavelte.nl/vaste-mtb-routes/ ... e%20halen.

Ik twijfelde dus door bovenstaande. Had bij het theehuis kunnen vragen, echter was ik aan de late kant, had net een uur gefietst om er te komen en had zin in fietsen :-D In mijn omgeving ben ik verwend met vignetloos fietsen, dus die eenmalige 1,25 zag ik als een kleine doch goede bijdrage voor het beheer.

Heb trouwens zelf Havelte Zuid-Oost gepakt, voor de variatie een keer leuk, maar ik zou voor nu iig nog even wachten totdat het goed is ingereden. In Drenthe heb je naar mijn mening leukere routes liggen, maar ben nog wel nieuwsgierig naar West. Oost schijnt helaas niet veel meer van over te zijn.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2995
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Bushcraft Barry schreef: di 16 mei 2023, 10:51 @Crapton
in FiPo:
Verplicht
...
Havelte (West) > Club of NTFU lid of €1,25
En dit staat op hun website. Wellicht bij Havelte West, maar niet sluitend dat je het bij de overige routes niet verplicht bent:
Bent u geen lid van de vereniging of NTFU-lid, dan kunt u in het theehuis een kaartje halen. U draagt dan bij aan de kosten om de route in stand te houden. Bent u verenigingslid of NTFU-lid dan is de route vrij toegankelijk.
https://mtbhavelte.nl/vaste-mtb-routes/ ... e%20halen.

Ik twijfelde dus door bovenstaande. Had bij het theehuis kunnen vragen, echter was ik aan de late kant, had net een uur gefietst om er te komen en had zin in fietsen :-D In mijn omgeving ben ik verwend met vignetloos fietsen, dus die eenmalige 1,25 zag ik als een kleine doch goede bijdrage voor het beheer.

Heb trouwens zelf Havelte Zuid-Oost gepakt, voor de variatie een keer leuk, maar ik zou voor nu iig nog even wachten totdat het goed is ingereden. In Drenthe heb je naar mijn mening leukere routes liggen, maar ben nog wel nieuwsgierig naar West. Oost schijnt helaas niet veel meer van over te zijn.
Met alle respect voor MTB verenigingen maar hebben zij de bevoegdheid om een verplicht vignet in te stellen? Dat lijkt me toch hoogst ongebruikelijk en eigenlijk ook ongewenst. Dan gaan we de kant op dat alle "openbare" paden worden geclaimd om voor geild. Ik betaal me al blauw aan belastingen waarvan ook subsidies voor grondeigenaren. Gaan we nu NL opknippen in kleine eilandjes waar je overal moet dokken voor een MTB zandpad?

Hier heb ik toch wel problemen mee, zelfs bij kleine bedragen voelt dit als tolheffing.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Crapton schreef: di 16 mei 2023, 11:28Met alle respect voor MTB verenigingen maar hebben zij de bevoegdheid om een verplicht vignet in te stellen? Dat lijkt me toch hoogst ongebruikelijk en eigenlijk ook ongewenst. Dan gaan we de kant op dat alle "openbare" paden worden geclaimd om voor geild. Ik betaal me al blauw aan belastingen waarvan ook subsidies voor grondeigenaren. Gaan we nu NL opknippen in kleine eilandjes waar je overal moet dokken voor een MTB zandpad?

Hier heb ik toch wel problemen mee, zelfs bij kleine bedragen voelt dit als tolheffing.
De vraag is door mij op dit forum al een keer of dertig uitgelegd. Zoals Michiel Suravida dan zegt 'Bert legt het nog een keer geduldig uit'.

De bevoegdheid waar je naar vraagt ligt bij de terreineigenaar en volgt uit artikel 461. In het kort zegt dat artikel 'verboden toegang, uitgezonderd voorwaarden door de eigenaar bepaald'. Voorwaarden zijn bijv. geen motorvoertuigen, geen toegang na zonsondergang, honden alleen mits aangelijnd, toegang tegen betaling.

Het terrein is niet openbaar, maar het is privé. In principe zijn alle natuurterreinen in ons land privéterrein. Ook als ze van de staat of de gemeente of een ministerie zijn.

Het verband tussen ons inkomen, de belastingdruk en subsidies voor natuur en natuurrecreatie zijn nogal indirect. Terreinbeheerders krijgen alleen subsidie voor wandelen en verharde fietspaden. Verder niet. Ruiterpaden en mountainbikepaden moeten ze zelf betalen of er een bijdrage voor vragen van de gebruiker.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie