Shimano clutch onderhoud en vet/grease

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hallo,

Mijn derailleur hield de laatst rit de ketting niet steeds op spanning met wat chainslap en soms zelf wat doortrappen tot gevolg. Ik heb effe wat onderzoek gedaan, en de clutch van mijn shimano 12 xt derailleur is nodig toe aan onderhoud .
Dat onderhoud niet erg complex zie ik, dus dat wil ik vandaag (of in elk geval voor het weekend) zelf een keer uitvoeren.

Er wordt geadviseerd om er witte Shimano Internal Hub grease voor te gebruiken. Dat spul heb ik nu net niet liggen. Ik heb wel een heleboel andere soorten smeermiddel liggen (o.a. shimano bearing grease, dt ratchet grease, sram butter, enz, enz, enz, en ook nog een aantal vloeibare smeermiddelen.)

Het is geen probleem om nog een extra tube te kopen, maar wellicht is er een ander middel met ongeveer dezelfde eigenschappen wat net zo goed werkt.
Heeft iemand ervaring andere soorten grease dan het origineel die ook goed werken?

Als er iets bij zit wat ik al heb liggen dan kan ik meteen aan de slag en hoef ik niet de deur uit of te wachten op bezorging van een internetbestelling. Ook nog duurzaam. 8) .
Bij twijfel of dringend advies voor de originele grease, dan zal ik dus de originele halen/bestellen.

Alvast dank voor de adviezen
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Tuurlijk gewoon een fijne klodder van iets wat je al hebt.
Het is geen raket technologie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb er een klodder lithium er op gedaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ok thanks.
Is inderdaad geen raket techniek, maar in het verleden heb ik ook eens een keer wat gedoe gehad met een ratchet naaf omdat ik het verkeerde vet had gebruikt. Daarom probeer ik tegenwoordig vaak het originele spul (of iets wat er erg op lijkt) te gebruiken.

Ik heb de clutch er inmiddels afgehaald, schoongemaakt opnieuw ingevet, maar nog het zelfde probleem.
Sterker nog. Als ik de clutch weer eraf haal eh ik nog steeds hetzelfde probleem (de kooi veert niet genoeg terug, dus geen ketting spanning bij schakelen naar een kleiner tandwiel). Zit dus niet in de clutch.
Nu even verder kijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De kooi er af halen en asje + veer schoonmaken en invetten
Daar was laatst ook al een topic over.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 8 februari 2023, 16:14 De kooi er af halen en asje + veer schoonmaken en invetten
Daar was laatst ook al een topic over.
Sorry,
Die had ik niet gevonden.

Ik was al bezig geweest met de kooi eraf te halen. Ging vrij moeizaam. De veer is wat verroest en dat asje/palletje waar de 4mm inbus op past (en waar je ook de clutch/stabilizer? op schuift) draait erg stroef.
Volgens mij zou ik dat asje/palletje eruit moeten kunnen halen om schoon te maken en deels in te vetten. Vooralsnog krijg ik het er nog niet uit zonder geweld te gebruiken.

Ik neem aan dat het klopt dat dit asje/palletje niet erg stroef zou moeten draaien als de kooi eraf is (ook de clutch is gedemonteerd). En dat het asje/palletje ook ook uit de derailleur te nemen zou moeten zijn. Klopt dat?

Voor de duidelijkheid. Met het asje/palletje bedoel ik onderdeel 10 van deze afbeelding.
Afbeelding
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Nr 10 is idd degene die je moet hebben. Lukt draaien en drukken om hem zo eruit te halen?

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hoi,
Ik had nog niet gereageerd maar het is inmiddels gelukt.
Ik er wat kruipolie aan gedaan een paar uur in laten trekken, tussendoor af en toe draaien (bleef stroef) . En uiteindelijk met een paar ferme tikken heb ik m eruit gekregen.
Ik heb alles inmiddels schoongemaakt. Morgen invetten en weer in elkaar zetten.
Dank voor het meedenken.
Plaats reactie