Sram gx axs met shimano cassette.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook voor de lezers, anders rijdt iedereen straks met te korte of te lange kettingen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Spec4ever schreef: ma 2 januari 2023, 15:27
Als je weer eens deze kant op komt mag je de SL wel eens lenen en/of de Stumpie met XTR en Jagwire kabels.
Wedden dat je AXS XX1 prettiger schakelen vind?
Zelf nooit verwacht, maar het is gewoon altijd ook al zie je het derailleur bijna niet meer door de modder met een tikje op de shifterbutton pats raak in de goede versnelling.
Het fine tunen via de app is gewoon magistraal, geen gepiel met een beetje verder in of uit draaien en zoeken.
Gewoon crank ronddraaien, schakelen, puntje erbij, luisteren en vervolgens puntjes eraf of erbij totdat het nagenoeg geruisloos schakelt en loopt.
Ik ben fan en ik heb dus ook de rainbowketting en cassettes die dus volgens de geleerden hier achterlijk duur zijn, omdat ze A een duidelijk langere standtijd hebben dan alle andere spul dat ik ooit gereden heb én B omdat ik het super vind uitzien. (Ben uiteraard een patser natuurlijk) en omdat het het meest geruisloze en soepelste draait.

Afbeelding
Leuk aanbod. Ben wel benieuwd of de maat gaat passen. Moet altijd maatje S hebben :roll:
Ergens in mei zal ik wel weer eens die kant opkomen.

Ik heb zelf al XTR met xtr kabels. Dat schakelt super soepel. Ik geloof best dat je overtuigd bent hoor. Maar de door jou genoemde voordelen van het afstellen vind ik dan weer wat minder overtuigend. Want wat als je tijdens het fietsen nog even wat wilt bijstellen? Moet je dan de app opstarten, stilstaan etc? .. nu is het gewoon een kwartslag aan de shifter wartel draaien.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Hmmm ik heb altijd mijn telefoon bij me Hanjo dus daar denk ik niet eens over na.
Maat is wel een dingetje… ik heb XL (problematisch) met de bijbehorende instellingen (geen probleem)
Laatst gewijzigd door Spec4ever op di 3 januari 2023, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

hanjovdberg schreef: ma 2 januari 2023, 19:04 Maar de door jou genoemde voordelen van het afstellen vind ik dan weer wat minder overtuigend. Want wat als je tijdens het fietsen nog even wat wilt bijstellen? Moet je dan de app opstarten, stilstaan etc? .. nu is het gewoon een kwartslag aan de shifter wartel draaien.
Kwestie van AXS knopje op de shifter indrukken , gewoon , indien nodig, tijdens het fietsen te doen ..
Geen Appie nodig
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Snelle Buffer schreef: ma 2 januari 2023, 22:17
hanjovdberg schreef: ma 2 januari 2023, 19:04 Maar de door jou genoemde voordelen van het afstellen vind ik dan weer wat minder overtuigend. Want wat als je tijdens het fietsen nog even wat wilt bijstellen? Moet je dan de app opstarten, stilstaan etc? .. nu is het gewoon een kwartslag aan de shifter wartel draaien.
Kwestie van AXS knopje op de shifter indrukken , gewoon , indien nodig, tijdens het fietsen te doen ..
Geen Appie nodig
Verrek ja! Dat kan idd ook, nooit nodig gehad en altijd bij het onderhoud gedaan dus niet aan gedacht.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ik heb overal gezocht of een SRAM AXS upgrade kit ook werkt voor een 12 speed 10-45 Shimano cassette.

Ik zie dat SRAM alleen 10-50 en 10-52 12-speed cassettes maakt.

Dus wellicht is alleen een 10-51 Shimano cassette compatible? Omdat dit meer overeenkomt met de Sram cassettes?

Ik ben benieuwd!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Linkeballen schreef: zo 5 februari 2023, 15:09 Ik heb overal gezocht of een SRAM AXS upgrade kit ook werkt voor een 12 speed 10-45 Shimano cassette.

Ik zie dat SRAM alleen 10-50 en 10-52 12-speed cassettes maakt.

Dus wellicht is alleen een 10-51 Shimano cassette compatible? Omdat dit meer overeenkomt met de Sram cassettes?

Ik ben benieuwd!
tuurlijk werkt dat ook met een 10-45, misschien moet je even kijken naar kettinglengte. die derailleur heeft dat niet in de gaten hoor of ie hem naar een 45 of 51 moet brengen...
Bird Aeris 9 blurple
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Is dat zo? Een korte slag derailleur of lange slag derailleur bestaan toch niet voor niets? Dus de klikjes zijn qua zijwaartse afstand dan wel gelijk maar volgens mij is de vertikale beweging van de derailleur bij een lange slag derailleurs groter dan bij korte slag derailleurs.

Anders zou men toch gewoon 1 type derailleur maken. En dan deze zowel op 11-46 als 11-51 cassettes monteren.

Ik gebruik overigens een lange slag Xtr derailleur met een 11-46 cassette. Dat gaat in principe goed maar ik merk een kleine hapering bij of het ena grootste kransje of ena zwaarste kransje. Ik denk dus dat het daarmee te maken heeft.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: di 7 februari 2023, 00:05 Is dat zo? Een korte slag derailleur of lange slag derailleur bestaan toch niet voor niets? Dus de klikjes zijn qua zijwaartse afstand dan wel gelijk maar volgens mij is de vertikale beweging van de derailleur bij een lange slag derailleurs groter dan bij korte slag derailleurs.

Anders zou men toch gewoon 1 type derailleur maken. En dan deze zowel op 11-46 als 11-51 cassettes monteren.

Ik gebruik overigens een lange slag Xtr derailleur met een 11-46 cassette. Dat gaat in principe goed maar ik merk een kleine hapering bij of het ena grootste kransje of ena zwaarste kransje. Ik denk dus dat het daarmee te maken heeft.
Is de vraag niet of je de b-gap correct kunt afstellen? Als dat klopt dan moet het toch gewoon goed schakelen.
Ik heb net afgelopen week mijn single speed omgebouwd naar 10-speed met de RD-M5120 derailleur die volgens Shimano een bereik heeft van 42 tot 46, maar gebruik een 11-25 cassette. b-gap is maximaal terug geschroefd, maar nog iets aan de grote kant, maar het schakelt prima, ook onder kracht.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ja dat vraag ik me ook af. De normale chaingaptool van sram kan je niet echt gebruiken. ik lees online en via dit filmpje dat je 4cm aan moet houden tussen derrie wieltje en cassette (tot de eerste tandjes) bij een AXS derailleur en shimano 51T cassette.
Afbeelding
bron: youtube.com/watch?v=_V83_bMeHgQ&t=504s


Zou je ook 4 cm aan moeten houden met een 45T cassette? Het stond bij mij op ruim 5cm. en als ik de B schroef nog verder in draai komt de ketting het het kleinste tandje wel erg slap te hangen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hij moet sowieso verder uit. Nu loopt de ketting nauwelijks over het bovenste derailleur wieltje.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Dat begrijp ik niet helemaal. Als de derrailleur nog verder uit steekt dan is het contact met het bovenste wieltje toch juist nog minder?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Linkeballen schreef: di 7 februari 2023, 18:02 Dat begrijp ik niet helemaal. Als de derrailleur nog verder uit steekt dan is het contact met het bovenste wieltje toch juist nog minder?
Ik bedoel dat de schroef minder ver ingedraaid moet worden. Dus de B-schroef uitdraaien 8) :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De afstand tussen tandwiel en derailleur zoals wordt aangeven op het www , werkt niet , gewoon afstellen en kijken hoe het schakelt ,(eigen ervaring) , op het moment dat goed schakelt is de afstand niet zoals het www :-D .Tis meer een richtlijn /startpunt .. :-q
Daarbij kan ik nog ruim met de B-gap "spelen" ... 8)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 7 februari 2023, 00:05 Is dat zo? Een korte slag derailleur of lange slag derailleur bestaan toch niet voor niets? Dus de klikjes zijn qua zijwaartse afstand dan wel gelijk maar volgens mij is de vertikale beweging van de derailleur bij een lange slag derailleurs groter dan bij korte slag derailleurs.

Anders zou men toch gewoon 1 type derailleur maken. En dan deze zowel op 11-46 als 11-51 cassettes monteren.
Van o.a. de Sram GX 11-speed derailleur zijn er twee uitvoeringen, eentje voor een single ring setup en eentje voor double cranks. Ik dacht in eerste instantie ook, waarom? Maar de "double" versie is geoptimaliseerd om de contouren van een kleinere cassette te volgen, de single versie volgt de contouren van de 50-pannekoeken beter.
Dus over het hele verloop van de cassette blijft de derailleur optimaal dicht bij de kransjes.

Het zal misschien door elkaar ook werken, maar net wat minder goed.

B-gap stel ik (bij Sram) om te beginnen wel af met het tooltje, maar pas indien nodig op gevoel nog aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie