Biketrial wedstrijden 2023

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Trials&Trails
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 december 2022, 11:41

Hallo allemaal!
Ik lees pas sinds kort het e.e.a. mee op dit forum en zag dat er in de freeride en downhill sectie ook weleens wordt gesproken over trial. Als ervaren trialrijder kan ik het niet laten om jullie even te informeren dat er in NL een hele leuke en actieve biketrial community is die niet alleen samen traint maar ook wedstrijden rijdt! Komend jaar staat er een vijftal wedstrijden - genoemd Dutch Trials Series - op het programma die voor iedereen open zijn, ongeacht niveau.

Dus mocht het je een keertje leuk lijken om te kijken of rijden bij een biketrial wedstrijd, ben je van harte welkom!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat het bovenstaande berichtje maar half werk is, schieten met losse flodders, heb ik er ff een paar linkjes bij gezocht.

https://facebook.com/100063626617610/

https://kenniscentrum.knwu.nl/bike-tria ... -biketrial
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Trials&Trails schreef: ma 6 februari 2023, 21:04 Hallo allemaal!
Ik lees pas sinds kort het e.e.a. mee op dit forum en zag dat er in de freeride en downhill sectie ook weleens wordt gesproken over trial. Als ervaren trialrijder kan ik het niet laten om jullie even te informeren dat er in NL een hele leuke en actieve biketrial community is die niet alleen samen traint maar ook wedstrijden rijdt! Komend jaar staat er een vijftal wedstrijden - genoemd Dutch Trials Series - op het programma die voor iedereen open zijn, ongeacht niveau.

Dus mocht het je een keertje leuk lijken om te kijken of rijden bij een biketrial wedstrijd, ben je van harte welkom!!
Leuk, dank voor je bijdrage! :-q

Heb je meer informatie die je erover kunt delen (anders dan wat onze immer kritische en gewaardeerde moderator :winkie: al heeft opgezocht)?
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is het ook leuk om met een gewone fiets aan die wedstrijden mee te doen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

het blijft een fascinerend en onderbelicht deel van de sport.
ik heb het idee dat trials weer een beetje in populariteit toe neemt, hopelijk zet dat door.

ik kwam ook nog dit filmpje tegen, het geeft misschien een idee van de moeilijkheidsgraad.
https://www.youtube.com/watch?v=kqr56zMqySs
ik zie de jongere jochies dingen doen die je ook op een gewone mtb kan doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien kan de topicstarter nog even van zich laten horen en wat meer info posten?
Als TS iets wil vertellen moet TS ook wat vertellen.

Nu is het iets als
Misschien zijn er ook wel mountainbikers die golfen?
Hardstikke leuk en ook lekker buiten in de natuur.
Er zijn in Nederland heel veel mensen die golfen en er zijn allerlei verenigingen waar je lid van kunt worden.
.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mooie discipline om aan je bike skills te werken, ook fijn voor op de trails (vnl in het buitenland)
Wij deden het vroeger gewoon op de MTB
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In iets andere vorm ook onderdeel van het examen voor een Europees MTB-gids. En zo druppelt het ook langzaam verder de wereld in. Wij gebruiken het ook vaak als opwarming of gewoon omdat het leuk is.

Maar goed, voorlopig blijven de werelden blijkbaar gescheiden :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 februari 2023, 18:04 Misschien kan de topicstarter nog even van zich laten horen en wat meer info posten?
Als TS iets wil vertellen moet TS ook wat vertellen.
Je vorige reactie nodigde misschien niet enorm uit om daarna nog meer bijdragen te posten? :winkie:
Ik zou er in ieder geval graag meer over willen weten. Dus - beste Trials & Trails - laat vooral meer van je horen en verblijd ons allen met inspirerende info!
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb vroeger aan motor trial gedaan, destijds samen getraind met Peter van der Sluis bij TCA in Apeldoorn. Wel op een iets :roll: ander niveau.
Wat ik vind, met de fiets nog meer dan met de motor, is dat wanneer het niveau echt hoog wordt het weinig meer te maken heeft met rijden en steeds meer een truukje wordt (het hoppen). Heel knap maar weinig te maken met de fietssport.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Klopt, op dat punt verliest men de aandacht van het gros.

Maar Danny Mc, Akrigg en Wilber laten een mooie combinatie zien hoe het samen kan gaan.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het is vooral jammer dat ts niet reageert, maar goed...

Ik doe al een paar jaar aan trial met de motor.
Het beeld wat hierboven wordt geschetst is wat de meeste mensen inderdaad denken.
Bij trial met de motor zouden beginners ook bij classic trial in kunnen stappen, het makkelijkste spoor daar zou iedereen moeten kunnen rijden. Bij gewoon trial is het makkelijkste spoor nog steeds zeer goed haalbaar voor beginners.

In tegenstelling tot wat iedereen denkt, zitten er in de wedstrijden pas echt hoge obstakels in de hoogste niveau's.
Het spoor wat het grootste gedeelte van de deelnemers rijden zitten zelfs alleen nog vrij lage obstakels en is het vooral bochten rijden (wat al best moeilijk is !)
Afgelopen westrijd 35 man op dat niveau, en 25 op het hogere en best moeilijke niveau.

Dus nee, trial is juist wel geschikt voor iedereen!
Het vereist alleen best wat doorzettings vermogen om op een hoger niveau te komen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
KSPR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 1 januari 2023, 19:06

Hallo allemaal,
Ik ga de TS (we kennen elkaar uit de trial scene) even helpen met het geven van meer informatie. Ik (mede) organiseer al jaren lang trial wedstrijden en mijn zoon rijdt inmiddels op vrij hoog niveau. Laat maar weten of ik de info geef die jullie willen hebben.
Oh ja, ik ben hier op het forum terecht gekomen omdat ik een gravelbike rijdende MTBer ben. Ik lees al jaren mee op de forum.

Een biketrial wedstrijd bestaat uit meestal 4 secties en 4 rondes. Een sectie is afgebakend en bevat 6 obstakels. Voor elk succesvol gepasseerd obstakel krijg je 10 punten. In een sectie mag je 5 fouten maken (strafpunten) en max. 2 minuten je best doen om alle of zoveel mogelijk obstakels te passeren. Obstakels rijdt je in een vaste volgorde. Een strafpunt krijg je voor bv het zetten van een voet.

De moeilijkheidsgraad van de obstakels is in klassen ingedeeld:
- Smiley; voor de kleinsten, fietsen, sturen en lol hebben
- Wit; bv over een pallet, krappe bochtjes, evt. voor of achter wiel omzetten. Een technisch aangelegde MTBer kan dat
- Blauw; dit kan de gemiddelde MTBer niet zomaar, rollen en pedalkick hops. Haaks over een klein rioolbuisje rollen bv.
- Groen; achterwiel hoppen begint te komen. Ben je ook al vaak nodig omdat een drop afrijden van 50cm (geen snelheid!) tricky maar wel mogelijk is, echter eraf springen op het achterwiel is veiliger.
- Zwart
- Rood; Mijn zoon is na 10 jaar een hele goede rode rijder. Het hele programma nu: achterwiel natuurlijk, naar het voorwiel springen, wielswap, sidehops van 1 meter, gaps springen, haken
- Geel; elite, hoger, verder, sneller, kort om het hoogste niveau

Bij onze wedstrijden rijdt je die klasse die je aankunt en die voldoende uitdaging biedt. De sfeer tijdens een wedstrijd is samen rijden, met je concurrent eens overleggen hoe hij een bepaalt obstakel aanpakt en laten zien wat je sinds de vorige wedstrijd geleerd hebt.

Ik sta meestal in een sectie te controleren (jury). Ik ben enthousiast als ik zie dat een moeilijke poort lukt, leef mee als iemand valt, leg nieuwe rijders de regels uit, neem soms de kleintjes aan de hand mee door de sectie, ben onverbiddelijk als je en fout maakt en heb veel lol met de rijders.

Mijn motto, let's trial together.
Allenig skik op gravel en dirt.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Kijk, dat geeft meer inzicht. Is er ook een website meer info over de events, programma's van de wedstrijden, clinics etc? Ik zit namelijk niet op Facebook.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Van de facebook pagina.

het NL wedstrijd schema 2023

Afbeelding

Ik heb 2 clinics gevonden mbv google Patrick Smit en Daan Boverhof
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie