GRX schakel- en remspul monteren gelukt!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Op mijn race/gravelbike ga ik nieuwe schakel- en remspullen monteren.
Het gaat om de GRX 2x10 shifters met remklauwen. Ik heb 2 complete sets besteld, dus leidingen, kabels etc zit allemaal in de doos.
Ondertussen ook de dealerhandleiding van Shimano (op de techdocs site van Shimano) gedownload en globaal doorgenomen (114 pagina's :o ).
Ik heb ervaring met monteren en afstellen van mtb shifters en derailleurs en het monteren en bleeden van mtb remmen. Het principe zal redelijk hetzelfde zijn, dus heb ik het idee dat ik er wel uit moet komen. Toch ziet de beschrijving er in eerste oogopslag niet heel eenvoudig uit.

Zijn er nog hele belangrijke zaken die ik in de gaten moet houden?
En hebben jullie nog handige tips (die niet in de omschrijvingstaan)?
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op za 11 februari 2023, 10:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Wellicht al bekend, maar aandachtspunt is dat het reservoirtje dat je op de remgreep draait niet uitwisselbaar is tussen race en mtb. Je hebt er een verloopje of ander reservoirtje voor nodig.

Verder is een frame met kabels buitenom erg handig 😉
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

klaast schreef: wo 8 februari 2023, 11:27 Wellicht al bekend, maar aandachtspunt is dat het reservoirtje dat je op de remgreep draait niet uitwisselbaar is tussen race en mtb. Je hebt er een verloopje of ander reservoirtje voor nodig.

Verder is een frame met kabels buitenom erg handig 😉
:-{ dat verloopje dus nog even scoren

en nee, de kabels lopen binnendoor... extra gedoe, maar dat was al ingecalculeerd

Even kijken of ik de leidingen vast kan maken aan de bestaande en dan zo door het frame trekken
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat ligt heel erg aan je frame. De een duw je ze zo door de ander ben je aan het klooien.
In zowel mijn Scalpel als foil als een supersix evo van een vriend was het gewoon duwen en klaar, echt letterlijk 5 minuten werk

Zeker als je kabels echt volledig zijn weggewerkt is het helemaal makkelijk. deels weggewerkt is vaak het vervelendst.
Kijk een paar dreambuilds, dan krijg je een beeld hoe het kan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Google even op "rockshox barb connector".
Daarmee koppel je de oude aan de nieuwe leiding en trekt zo de boel door je frame. Ik kan me voorstellen dat hij ook aan een remkabel gemonteerd kan worden.

Afbeelding

Verder goed opletten hoe hoog je je hendels op het stuur wilt hebben, met alles onder het stuurlint is achteraf corrigeren niet zo gemakkelijk. Aangezien hydraulische remmen veel lichter remmen dan kabelbediende kun je makkelijker remmen met de handen op de hoods, dus ik zou ze zelf niet te laag vastzetten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je kunt je bestaande leidingen niet hergebruiken? Ikzelf had 105 remklauwen en die zijn geüpgrade naar Ultegra. Maar bij bestudering van de leidingen bleken deze gewoon hetzelfde te zijn dus gewoon even af en aankoppelen en klaar. Moet je wel wat inserts en olijfjes hebben natuurlijk.

Overigens heb ik op mijn gravelbike zo'n soort tussen-connector waar je ook nog kunt aan en afkoppelen.

Mocht je nog een breder stuur gaan monteren houdt dan rekening met langere benodigde leidingen (en kabels natuurlijk).

Bij het monteren van de shifters zou ik eerst even een rondje zonder stuurlint gaan fietsen om te testen of je ze goed vindt staan. Verstellen nadat je stuurlint hebt aangebracht is lastig.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

zo'n barb connector is inderdaad wel handig. Ik ben alleen bang dat mijn ongeduld het niet toestaat zo'n dingetje online te bestellen en tot die tijd te wachten met het vervangen van de kabels :-{

Ondertussen de voorkant aangepakt. Hier hoefde geen kabels binnendoor, behalve de schakelkabel voor het voorderailleur. De bestaande heb ik vooralsnog laten zitten, maar daar ga ik vanavond mee aan de slag.

Voorrem werkt iig. Koste wel een extra olijfje :roll: . Ik snap nu precies waarvoor de 21 mm markering op het eind van de remleiding gezet moet worden.... De eerste keer had ik de leiding blijkbaar niet vergenoeg in de remhandel gestoken. Bij het aandraaien van de leiding en daarna voorzichtig remmen kwam de olie mooi langs de moer naar buiten. Alles los, en ja hoor, olijfje zat half op de leiding geperst. Dat zijn dé momenten dat de LBS je vriend is :wink:
Bij het weer opnieuw monteren wat olie in de remhandel laten druppelen en alles vast gezet. resultaat; rem met een kleine vrije slag :-q

0,75 down, 1,25 to go
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op vr 10 februari 2023, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

hanjovdberg schreef: do 9 februari 2023, 13:19 Je kunt je bestaande leidingen niet hergebruiken? Ikzelf had 105 remklauwen en die zijn geüpgrade naar Ultegra. Maar bij bestudering van de leidingen bleken deze gewoon hetzelfde te zijn dus gewoon even af en aankoppelen en klaar. Moet je wel wat inserts en olijfjes hebben natuurlijk.
Het waren mechanische schijfremmen.... nieuwe leidingen zijn dus nodig. Schakelkabels kunnen mogelijk opnieuw gebruikt worden.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

erwin.burgers schreef: do 9 februari 2023, 13:23 zo'n barb connector is inderdaad wel handig. Ik ben alleen bang dat mijn ongeduld het niet toestaat zo'n dingetje online te bestellen en tot die tijd te wachten met het vervangen van de kabels :-{
...
Dat is dan helemaal jouw probleem. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En niet online bestellen maar gewoon gaan halen?
Of heeft geen enkele lbs zo'n ding op voorraad...?

Als Futurum of Mantel 'm heeft heb je hem ook in een dag in huis. Wel als excuus voor de verzendkosten dan nog wat leuks meebestellen natuurlijk :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Where do I go wrong??? :~ :~

Alles werkt, behalve het voor derailleur. Het makkelijkste onderdeel, dacht ik.
Als de kabel niet vast zit aan het hefboompje, voel ik als ik schakel dat de kabel makkelijk beweegt, naar binnen getrokken wordt. Wanneer ik de kabel vast zet, komt er te veel spanning op de kabel wanneer ik schakel, maar trekt hij 'm niet naar binnen. Derailleur beweegt niet.
Al gekeken naar het offset pieletje. Die omgedraaid, maar geen verschil.
Grx en tiagra is compatible, van wat ik gelezen heb. Daar zou geen probleem moeten zijn.
Derailleur niet verwijderd en schakelde met de Tiagra shifter probleemloos. Zonder kabel beweegt het derailleur ook goed.

Wat zie ik over het hoofd?
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op vr 10 februari 2023, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Verkeerde type derailleur?

Lijkt me stug, maar ik probeer maar iets.

Tiagra heeft een 'lift' derailleur (heb ik op mijn racefiets ook) maar GRX kan goed een 'sideswing' derailleur hebben.

Protip:

Als je een grx achterderailleur hebt kan je het hendeltje naar beneden zetten, dan schakelt het sneller.

Echter bij het indexeren moet je deze stand niet hebben!

Als je indexering werkt wel even naar deze stand toe om te kijken of het dan ook goed loopt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

erwin.burgers schreef: do 9 februari 2023, 21:45 Where do I go wrong??? :~ :~

Alles werkt, behalve het voor derailleur. Het makkelijkste onderdeel, dacht ik.
Als de kabel niet vast zit aan het hefboompje, voel ik als ik schakel dat de kabel makkelijk beweegt, naar binnen getrokken wordt. Wanneer ik de kabel vast zet, komt er te veel spanning op de kabel wanneer ik schakel, maar trekt hij 'm niet naar binnen. Derailleur beweegt niet.
Al gekeken naar het offset pieletje. Die omgedraaid, maar geen verschil.
Grx en tiagra is compatible, van wat ik lees.
Derailleur niet verwijderd en schakelde met de Tiagra shifter probleemloos. Zonder kabel beweegt het Derailleur ook goed.

Wat zie ik over het hoofd?
Klinkt alsof je kabelloop niet klopt. Je derailleur wordt nu niet in de juiste richting getrokken en de kabel verkort in de verkeerde richting. Probeer even goed te kijken hoe de kabel moet lopen. En heel misschien klopt dit deel van wat Peelrijder allemaal beweert wel. Je hebt misschien een verkeerd type derailleur.

@Peelrijder het hendeltje is de clutch die idd op de GRX derailleur zit. Zelfde als de clutch op diverse MTB derailleurs. Daar schakelt het niet sneller door maar de derailleur wordt dan vaster gezet en klappert minder. Theoretisch (ik merk geen verschil) zou dit juist een iets tragere schakelbeweging geven.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Bij de huidige generatie road derailleurs is maar 1 type voorderailleur qua kabelloop. Dus de derailleur is in dit geval de juiste, grx 10 is compatibel met Tiagra 10
Ik vermoed dat je de kabel al te strak aansluit, waardoor je geen kabel meer over hebt om hem te laten bewegen.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Kabel loopt onder het bracket door het daarvoor bedoelde plastic geultje, die weer iets terug buigt naar boven. Anders kan hij niet lopen. De ander buigt niet zoveel terug en zit aan de kant waar hij rechtdoor naar het achterderailleur loopt.

Bij monteren ontspan ik de shifter (dus kleine blad). Derailleur staat vanzelf op kleine blad. Zet dan de kabel vast, door hem met de hand aan te trekken en de klemschroef aan te draaien. Echte spanning staat er dan nog niet op. Dat komt pas als ik naar het grote blad wil schakelen.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie