04-02-2023 - Arnhem - Winterbostocht

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

BikerBas2 schreef: ma 6 februari 2023, 18:35
a33 schreef: za 4 februari 2023, 20:08 Wat was dit een snele toch.Na 3uur en ruim 40 min al weer klaar. Wel weer mooi op tijd thuis. Alleen jammer van het vele asfalt want voor de rest zaten er best veel vermakelijke stukken.
Dan zat je ergens op 27 km/u onderhand. Licentie al aangevraagd?
Ik vond t een prima tocht. Wel blij dat ik extra Camelback bij had. Want alleen water voor een marathon, dat werkt ook niet echt.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Wat ik trouwens ook wel minder vond was de verdeling vd pauzes. Reed onderhand 50km zonder pauze.
Ger964
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: za 19 januari 2013, 13:32

Ik heb de 55 km gefietst.
De hoeveelheid asfalt vond ik wel mee vallen al kan het natuurlijk altijd minder.

Het gevoelsmatige vele asfalt heeft meerdere redenen.
De grondeigenaren hebben geen toestemming gegeven om "overal" zomaar te mogen fietsen.
Daarnaast zijn er andere bosgebruikers waar rekening mee gehouden is.
Drukbevolkte stukken met veel wandelaars zijn bewust weggelaten.
Meerdere singletracks van de vaste routes zijn niet gebouwd om met meer dan + 500 fietsers op een dag overheen te fietsen.
De routes zijn weken geleden definitief geworden. Er is rekening gehouden met het winterweer wat nu prachtig was, maar wat ook een modderfestijn had kunnen worden. Dan zijn de singletracks halverwege de dag gewoon kapot gereden.
Daarnaast is op verzoek van de lokale overheden de min of meer verplichte aanbeveling uitgesproken om oversteekplaatsen zoveel mogelijk via verkeerslichten te laten verlopen zodat de kans op ongevallen zo klein mogelijk zou worden.

Vanuit dit vertrekpunt heeft de organisatie de routes gemaakt.
Ze hebben letterlijk bij de boswachter aan tafel gezeten om te bepalen waar wel en waar niet gefietst zou mogen worden.
De mensen die ik onderweg en bij de finish heb gesproken waren allen zeer positief over de routes.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik vond t allemaal nog wel meevallen met t asfalt hoor. Met 100 km voorkom je dat niet. De route vond ik prima.
a33
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: za 14 januari 2023, 12:52

BikerBas2 schreef: ma 6 februari 2023, 18:35
a33 schreef: za 4 februari 2023, 20:08 Wat was dit een snele toch.Na 3uur en ruim 40 min al weer klaar. Wel weer mooi op tijd thuis. Alleen jammer van het vele asfalt want voor de rest zaten er best veel vermakelijke stukken.
Dan zat je ergens op 27 km/u onderhand. Licentie al aangevraagd?
Ik vond t een prima tocht. Wel blij dat ik extra Camelback bij had. Want alleen water voor een marathon, dat werkt ook niet echt.
Daar ga ik op mijn leeftijd niet meer aan beginnen
Trek Supercaliber
pebeltjes
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 18 augustus 2022, 23:08

BikerBas2 schreef: ma 6 februari 2023, 18:42 Wat ik trouwens ook wel minder vond was de verdeling vd pauzes. Reed onderhand 50km zonder pauze.
Ik heb de '70 km' tocht gedaan en de pauzeplek vond ik ook wel een dingetje.
Locatie zelf was prima, lekker ruim en veel zitplekken. Daar was helemaal niks mis mee.
De eerste passage was al op 21 km, wat voor mij toch aardig vroeg kwam.
Achteraf wel blij dat ik toen wel even ben gestopt en die knetterharde stroopwafel heb gepakt.

De tweede keer was rond de 56 km (31 km vanaf stop 1), alleen toen ik daar passeerde was er bijna geen eten en drinken meer.
Slechts een half bekertje bouillon en een plak Snelle Jelle kunnen krijgen. Meer was er niet.
Dat vond ik juist heel vervelend. Dat is vaak bij toertochten stukken beter geregeld.

Een ander dingetje.
Na die stop werden mijn benen helaas snel minder. Je verwacht nog ongeveer 14 km te moeten. Bleken het nog ruim 21 km te zijn.
Die laatste 10 km waren geen pretje meer voor mij.

Ik heb me niet zo geërgerd aan het asfalt, maar heb juist genoten van al het klimwerk en de mooie stukken singletrack. Daar gaat het toch om?
Het was me de 1,5 uur rijden in de auto wel waard. In deze omgeving ga ik vast wel vaker een tochtje doen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

pebeltjes schreef: wo 8 februari 2023, 00:08
BikerBas2 schreef: ma 6 februari 2023, 18:42 Wat ik trouwens ook wel minder vond was de verdeling vd pauzes. Reed onderhand 50km zonder pauze.
De tweede keer was rond de 56 km (31 km vanaf stop 1), alleen toen ik daar passeerde was er bijna geen eten en drinken meer.

Een ander dingetje.
Na die stop werden mijn benen helaas snel minder. Je verwacht nog ongeveer 14 km te moeten.
Die 2 zaken kunnen juist met elkaar te maken hebben. Mijn advies daarom voor lange tochten neem veel Sportdrank (isotoon) mee. Als je daarvan 1 bidon per uur neemt en nog iets van een gel of reep per uur dan neem je aan vocht en koolhydraten in wat je lichaam op kan nemen. Vooral t laatste uur kom je dan beter door. Dit advies kreeg ik ooit van een sport-diëtiste en doe ik al jaren.
Plaats reactie