NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ErwinBerg
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 juni 2018, 06:56

bouwpakket schreef: vr 27 januari 2023, 15:01
ErwinBerg schreef: vr 27 januari 2023, 11:26

Afgelopen woensdag heb ik 2 vignetten gehaald bij https://www.buitenindekuil.nl/. Gewoon bij het startpunt van de routes. Als je bij het theehuis wil starten moet je alleen even kijken hoe je het oplost.
Theehuis 't Hooge Erf is ook verkooppunt
Ah, dat wist ik niet zeker. Maar wel logisch nu veel mensen die met de auto komen daar starten.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

bert l. schreef: do 26 januari 2023, 21:35 We hebben een nieuwe lijst van verkooppunten.
Je kunt hem hier downloaden: https://we.tl/t-jOSmG5Gf83

Het vignet 2022 (geel) is nog 1 weekend geldig. Het nieuwe vignet 2023 (zalmroze) is vanaf 1 februari verplicht.
Nou moest ik bij etappe cc in Hilversum zijn en dacht haal meteen een nieuw vignet. Blijkt dat ze 3 jaar lang gevraagd hebben om die dingen te mogen verkopen maar dat ze dat steeds negatief beantwoord kregen,. Vreemd voor een fietswinkel vlak bij hb/lv. Ondertussen moet dit toch ook wel digitaal kunnen trouwens?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Rutger S schreef: za 28 januari 2023, 12:03
bert l. schreef: do 26 januari 2023, 21:35 We hebben een nieuwe lijst van verkooppunten.
Je kunt hem hier downloaden: https://we.tl/t-jOSmG5Gf83

Het vignet 2022 (geel) is nog 1 weekend geldig. Het nieuwe vignet 2023 (zalmroze) is vanaf 1 februari verplicht.
Nou moest ik bij etappe cc in Hilversum zijn en dacht haal meteen een nieuw vignet. Blijkt dat ze 3 jaar lang gevraagd hebben om die dingen te mogen verkopen maar dat ze dat steeds negatief beantwoord kregen,. Vreemd voor een fietswinkel vlak bij hb/lv. Ondertussen moet dit toch ook wel digitaal kunnen trouwens?
Goeie tip
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Wat lag HVLV er weer geweldig bij vanmorgen. Geen sneeuw meer, maar een heerlijke grippy ondergrond. Gooien en smijten her en der. Ook het nieuwe deel op LV na de zandbak wordt leuker en leuker.

Ik had m'n banden een fractie harder opgepompt dan anders en dat ging super. Vroeg in het seizoen al wat pr's scherper gezet. Dat beloofd wat voor het voorjaar. :-q
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Vandaag voor het eerst de Vuursche routes gereden. Vanaf het theehuis eerst HV en vervolgens LV. Je rijdt dan wel behoorlijk wat stukken dubbel, maar dat is zeker geen straf. Prachtig weer en de tracks lagen er fantastisch bij. Wat een topdag! :-q

Begrijp alleen niets van de genoemde hoogtemeters op mtbroutes.nl. Daar geven ze 240 meter voor LV en 273 meter voor HV op. Wij kwamen in totaal op 175 meters. Dat is een verschil van 338 meters! :~
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

GPS en hoogtemeters, het is slechts een indicatie. Hecht je er heel veel waarde aan dan kan kan je je fietscomputer beter op Galileo zetten. (Europees systeem, nieuwer en dus beter) Maar dan nog zal je zien dat het niet klopt met MTB routes. Want als de computer die het opgenomen het mis had heb je dus de dubbele afwijking. Op diverse sites kan je hoogte correctie laten uitvoeren. (Garmin Connect bijvoorbeeld) Maar dan is ook de vraag welk hoogte profiel en resolutie gebruiken ze? Beste data voor Nederland vind je hier. https://www.ahn.nl/ahn-viewer Diverse tooltjes om je data te corrigeren vind je hier: https://www.javawa.nl/index.html Maar je zal nog steeds zelf die bult over moeten trappen, of je wil of niet. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Het is daar gewoon niet zo hoog :lol:

Laatst 1x HV en 2x LV gereden en kwam ik op 215m uit. Wat redelijk accuraat is, denk ik.

In de zomer onder het bladerdek heb ik steevast minder hoogtemeters.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Galileo aan op een mooie winterse dag met strak blauwe lucht en je hebt de minste drift. De ervaring leert dat een Garmin edge 530 eng nauwkeurig is in positie als je niet harder gaat dan 12 Km/h. (Afwijking van meters in plaats van op 200 meter hoogte fietsen in de polder)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Dat is nog veel, ik kom voor hvlv bij mij niet boven de 100hm uit.
Have fun!
Rinse.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Singletrack Sundays schreef: zo 5 februari 2023, 19:13 Dat is nog veel, ik kom voor hvlv bij mij niet boven de 100hm uit.
Op een enkele 1x HV en 1x LV kom ik uit op 139m. Gemeten met een Garmin Edge 130.

Nu lijkt 39m meer tov 100m natuurlijk niet veel, is het ook niet, maar wel voor dit gebied.

Net nog even mijn Strava rit terug gekeken, het segment 'Col de Vuursche - 2106cm +NAP' en 'Maagkanteling xxl' (wie verzint die namen...) richting en rondom het Theehuis hebben relatief de meeste hoogtemeters met respectievelijk 13- en 18 meters.

Als ik beide rondes rijdt, pak ik tussendoor ook nog altijd het oude segment 'LV op en af' mee naast de camping omhoog om even te kunnen eten/drinken tijdens het rijden. Dan pak je ook in één keer 16m mee.

Dus net over de 100m - of zo rond die 139m is wel het maximale aantal hoogtemeters dat je op beide rondjes kan pakken inderdaad (als je ze beide 1x rijdt).

We kunnen dan ook wel concluderen dat MTBRoutes.nl ook errug opportunistisch is met z'n hoogtemeters (dat geldt trouwens niet alleen voor de HV en LV routes is mijn ervaring).
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Het rondje was 1xHV + 1xLV. Er was sowieso veel variatie in de gemeten hoogtemeters.
We waren met zijn drieên en er waren drie verschillende uitkomsten:

175 meters op een Garmin Edge 1040
149 meters op een Garmin Edge 830
111 meters op mijn iPhone
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Waarbij alleen de iPhone een barometer heeft?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Gps + Galileo. Garmin staat standaard op alleen GPS. Het is Amerikaans hè.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Jurriaan schreef: ma 6 februari 2023, 18:22 Waarbij alleen de iPhone een barometer heeft?
Van de Garmins weet ik het niet. Mijn iPhone 13 mini heeft een barometer.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Van het weekend weer snel even tussen de bedrijven door een rondje HVLV gereden (kwam trouwens weer op 139 hoogtemeters uit), maar wat lag het er mooi bij.

Na de zeer natte januari maand gewoon droog, bijna stoffig te noemen. Alle gekheid op een stokje, het bladblazen in combinatie met de afwateringskuilen werkt perfect :-q

LV 1.0 was rond deze tijd altijd een bagger zooi.

Mooi werk van het onderhouds team :kiss:
Plaats reactie