Vakantie en trail tips Dolomieten

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Ha allen,

Aankomende zomer gaan we met de camper richting de Dolomieten. Nu ben ik op zoek naar leuke camping en trail tips. Liefst een camping met water als het mogelijk is en waarvandaan naar de trails/lift gefietst kan worden.
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik volg even. Campings in de Dolomieten vind ik gemiddeld tegenvallen.
Zuidkant van de Dolomieten heb je regio Levico, daar zitten meerdere goede campings aan het Levicomeer en Caldenazzomeer.
Zwemmen in het meer of zwembad.
Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Meer XC of Trail georienteerde rijder? Beiden kan er, alles zelf klimmen is wel pittig, steil en hoog gebied.
Alle dorpen om het Sella massief zijn goede uitvalsbases, dus in het 'vierkant' Selva Wolkenstein, Corvara, Arabba, Canazei.
Aan de zuidkant (Arabba en Canazei met name) zit je ook goed om de zwaardere Enduro-trails van de Marmolada mee te pakken, die ligt tegenover/'onder 'het Sellamassief.
De Sella Ronda zelf (is met liftgebruik) linksom en rechtsom is errug mooi, mooie dag-rondtochten, ook voor technische XC-ers prima te doen, en zonder de allerzwaarste trails/downhills erin.
En vanuit elk dorp zijn er genoeg liften die je omhoog brengen naar de diverse aangelegde/onderhouden trails van alle moeilijkheidsgraden van elk gebiedje.

Sella Ronda:
https://www.sellaronda-mtb.com/en/sella ... k-tour.php

Campings: geen tips voor je, helaas. Maar ik zag er bij Canazei, daar ook een riviertje in het dal.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1458
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Probeer de camping in het centrum van Canazei te vermijden. Daar ben ik deze zomer langs gereden en zag er nogal slecht uit. Nul groen, veel grind en totaal geen gezellige uitstraling.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Ik ben de afgelopen twee zomers kort in de Dolomieten geweest met ons camperbusje. Zomaar enkele nachten, vooral omdat we ze zo mooi vinden. De ultieme fietsbestemming is het voor mij niet gebleken. Over het algemeen is de staat van onderhoud en bewegwijzering minder goed voor elkaar dan in andere regio's in de Alpen.

Twee jaar terug zaten we in Campitello di Fassa (Val di Fassa gebied) op Camping Miravalle Val di Fassa. Prachtige camping met zeer net sanitair en geweldige uitzichten op de bergen. Ook voor niet fietsers een leuke uitvalsbasis met een gondel op loopafstand. Van de gebieden die bij de Sella Ronda horen biedt Val di Fassa de meest uitdagende trails. De EWS komt er regelmatig laatste jaren dus check die filmpjes eens voor een indruk. Sommige stukken zijn behoorlijk moeilijk, maar ze sturen je ook gewoon hele stukken over skipistes.

Afgelopen zomer hebben we een aantal nachten in Corvara overnacht op Camping Calfosch Almi. We stonden een beetje beroerd daar, camping kan niet tippen aan de eerder genoemde in Campitello. Wel weer prachtige uitzichten en Corvara op loopafstand. Vanaf hier 1 dag gefietst en de Sella Ronda pas gekocht, daarmee kun je alle liften pakken in het hele gebied, ook meerdere keren. Je kunt dus flink te keer gaan de hele dag als je dat wil en ook trails rijden die niet in de officiële route zitten. De meeste trails in de Sella Ronda zijn relatief makkelijk, maar je kunt er bijvoorbeeld in Val di Fassa trails als de Tutti Frutti aan toevoegen om wat meer uitdaging te hebben.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Misschien mag deze vraag wel meelopen: leuke campings met zwembad?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Molveno?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

cheeta schreef: ma 6 februari 2023, 14:29Molveno?
De camping in Molveno heeft zelf geen zwembad, maar naast de camping zit het gemeentelijke zwembad, wat er wel leuk uit ziet, en ligt aan het Lago Molveno. (niet zelf geweest, maar ivm camping-zoektocht uitgebreid bekeken).
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelf deze zomer naar Canazei.
Ben benieuwd, ondanks dat het op filmpjes wat tegen lijkt te vallen, moeten er wel goeie trails zijn vanwege de ews
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

Wij zijn afgelopen zomer in de Brenta Dolomieten geweest. Meer bepaald naar camping Molveno.
Er zijn niet zo heel veel campings met een goede ligging in de dolomieten en ik heb uiteindelijk deze gekozen omdat je vanuit het dorp een lift naar boven kan pakken en je zo onmiddelijk in paganella bike park uitkomt. Dit is een mooi bikepark met echte downhill routes maar ook XC routes. Let wel op, de Brenta dolomieten zijn zeer stijl dus de afdalingen zijn best pittig. Veel stenen.
Gemeenteliijk zwembad ligt vlak naast de camping en is leuk voor de kids en je krijgt korting als campinggast. Je kan achteraan de camping ook zwemmen in het frisse meer. Leuk grasstrand en gezellig.
Molveno is klein maar leuk dorpje.
Tip : download de goede paganella bike app en je hebt zo alle routes ter beschikking.
Tip2 : Ga niet naar het campingwinkeltje want dat is heel duur. Ga naar rechts en eerste links en daar is een supermarkt met verse bakkerij. 400m afstand
Tip 3 : Eet geen pizza op de camping. Dit zijn Roemeense uitbaters en pizza trekt op niets. Ga gewoon lekkere pizza eten beetje verder in de straat.

Camping molveno is niet goedkoop maar wij gaan zeker nog eens terug. Ook omdat ik daar zo leuk gebiked heb. 3 dagen lift pass die je gespreid over 6 dagen mag gebruiken. Top systeem.
Wij hebben met de familie ook leuke wandelingen daar gemaakt. Incl 1 wandeling met overnachting in berghut. Was wel duur maar echt een topervaring voor het hele gezin en de jonge dochters.
Hagoort
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 18:39

Jaren geleden met de tent 2 keer naar Camping Dolomiti met klein zwembad bij Cortina d'Ampezzo en 2 keer naar Camping Colfosco Almi bij Colfosco geweest. Beiden hebben afhankelijk van de plaats mooi uitzicht. Eerste in Cortina d'Ampezzo raad ik aan, tweede in Colfosco niet. Dit is meer een kale sfeerloze camperplaats. Maar goed als je puur komt om te klimmen of fietsen dan maakt dat misschien minder uit. De jaren daarna om het jaar de Dolomieten uitgekamd via huttentochten per MTB: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 04297&z=11
Hagoort
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 18:39

Vorig jaar langsgefietst bij Camping Dolomiti in Cortina d'Ampezzo. Het zwembad is definitief gesloten. Het onderhoud was te duur voor het beperkte aantal gebruiksdagen.
Plaats reactie